۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81496462
T T
۰ نفر

بنياد همدان شناسي تاسيس مي شود

۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۱۰
کد خبر: 81496462
بنياد همدان شناسي تاسيس مي شود

همدان-ايرنا-مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت:بنياد همدان شناسي در راستاي معرفي ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي پايتخت تاريخ و تمدن ايران تاسيس مي شود.

به گزارش ايرنا 'ريحان سروش مقدم' روز شنبه در نشست تخصصي همدان شناسي اظهاركرد:فعاليت هاي مطلوبي براي معرفي شهر همدان انجام شده اما اين فعاليت ها تاكنون به گونه اي نبوده كه شهر همدان و جايگاه آن به خوبي معرفي شود.

وي گفت: تاسيس بنياد همدان شناسي علاوه بر ايجاد فرصت براي احياي ميراث گرانبهاي شهر همدان زمينه شناسايي و معرفي اين شهر به مسافران و گردشگران را فراهم مي كند.

وي اضافه كرد:تاسيس بنياد همدان شناسي فرصتي است تا با معرفي همه زمينه هاي فرهنگي همچون پوشش ،خوراك ،جشن ها و آيين هاي سنتي فرهنگ غني همدان را احيا كنيم.

مديركل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان همدان استفاده از نظرات و دانش محققان،اساتيد و كارشناسان باستان شناسي و تاريخ در بنياد همدان شناسي را ضروري دانست و گفت: در اين بنياد از همه سلايق براي معرفي و شناسايي مفاخر،تاريخ و تمدن شهر همدان استفاده خواهد شد.

سروش مقدم بيان داشت:هم اكنون اولين گام ها براي تاسيس بنياد همدان شناسي با همكاري آموزش و پرورش برداشته شده و مكاني از سوي آموزش و پرورش استان همدان به اين امر اختصاص يافته است.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري هشتمين جشنواره زمستاني همدان اظهاركرد:در جشنواره امسال 'كرسي' به عنوان يك عنصر فرهنگي كه سابقه طولاني در خانه هاي همداني ها دارد معرفي شد و اين امر زمينه اي فراهم كرد تا ديگر اركان فرهنگي اين شهردر سال هاي آتي به گردشگران معرفي شود.

سروش مقدم گفت:خارج شدن جشنواره زمستاني از وابستگي به برف به دليل تغيير اقليم همدان از رويكردهاي جشنواره زمستاني امسال بوده است.

وي تصريجح كرد:اولين نشست تخصصي همدان شناسي فرصتي است تا بتوانيم آغازگر برنامه هاي ديگر كه مرتبط با همدان شناسي است باشيم.

وي ابراز اميدواري كرد: جريان فرهنگي ايجاد شده در جشنواره زمستاني به نحو مطلوب براي شناسايي و معرفي شهر تاريخ و تمدن استفاده شود.

استادتاريخ و باستان شناسي دانشگاه بوعلي سيناي همدان نيز در اين نشست ابراز اميدواري كرد: با راه اندازي بنياد همدان شناسي شرايط تحقيق و پژوهش براي اهل قلم و علاقمندان به تاريخ تمدن شهر همدان فراهم شود.

'پرويز ازكايي' با بيان اينكه 50 سال تلاش براي تحقيق و شناسايي تاريخ تمدن و فرهنگ همدان صرف كرده است افزود:بودجه هاي جاري دولت براي تحقيق و پژوهش بسيار محدود است كه موجب شده روح تحقيق و پژوهش جلايي نداشته باشد.

وي با بيان اينكه مركز ايران شناسي منطقه زاگرس در نهاوند افتتاح شده است گفت: اين مركز شهرهاي ملاير، نهاوند، بروجرد و الشتر را پوشش مي دهد اما شهر همدان را با وجود قدمت و زيبايي فراوان پوشش نمي دهد كه بايد شهر همدان نيز زير پوشش اين مركز اضافه شود.

نشست تخصصي همدان شناسي با همكاري مركز اسناد و كتابخانه ملي غرب كشور روز شنبه با حضور اساتيد برجسته در مجتمع فرهنگي هنري عين القضات همداني برگزار شد.

هشتمين جشنواره زمستاني همدان با شعار 'كرسي هاي مادستان شادي هاي زمستان'تا پنجم اسفندماه سالجاري در حال برگزاري است.

7529/1181