«احمد تويسركاني» روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگارحقوقي قضايي ايرنا، با تبريك ايام دهه فجر با تشريح فعاليتهاي اين سازمان بعد از پيروزي انقلاب، افزود: حجم انبوه امور و بوروكراسي پيچيده اداري باعث تاخير در ارايه خدمات ثبتي، كاهش سلامت اداري و نارضايتي مردم شده بود. اين شرايط باعث ضرورت بازنگري در شيوه هاي اداري و تحول در رويه هاي ثبتي شد.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اظهار داشت: اكنون با حذف دهها ميليون اوراق بهادار و ميليونها مكاتبه كاغذي درون دستگاهي كه در فرايند خدمت رساني مورد استفاده قرار مي گرفت پنجره جديدي در امر ارايه خدمات گشوده شده است.
به گفته وي، جستجو در صدها ميليون سابقه ثبتي به نحو سنتي كه در گذشته عملاً خدمت رساني را با مشكل مواجه كرده بود امروز با كمك فن آوريهاي نوين و ايجاد بانكهاي اطلاعات در محيط مجازي شرايط جديدي را رقم زده و باعث شفاف سازي امور و سرعت و دقت در امر خدمت رساني شد.
**تكميل كاداستر شهري، ساماندهي بانك جامع املاك و صدور اسناد مالكيت در سيستم كاداستر
معاون قوه قضاييه با بيان اينكه در بيش از يكصد سال فعاليت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، اسناد مالكيت به صورت دفترچه اي و در انواع 8، 16 و 32 برگ دستنويس صادر مي شد، گفت: اين شيوه سنتي آسيب هايي نظيرجعل، امكان ايجاد جابجايي، تعارض املاك، تعدي اشخاص به حريم هاي مجاور، وجود اشتباهات ثبتي در اسناد را به همراه داشت كه مستلزم واكاوي و بازنگري بود.
وي ادامه داد: اين سازمان با اتخاذ سياستهاي دقيق، ضمن تسريع در اجراي كاداستر اراضي شهري كه اجراي آن از سال 1373 آغاز و تا سال 1388 كمتر از پنجاه درصد آن انجام شده بود، نسبت به تكميل آن و آغاز اجراي كاداستر پوششي كشور اقدام كرد.
وي اضافه كرد: در همين راستا تبديل اسناد مالكيت از شكل دفترچه اي به اسناد مالكيت كاداستري تك برگ در دستور كار خود قرار گرفت و در حال حاضر 7/99 درصد از مجموع اسناد مالكيت، در سيستم كاداستر و به صورت مكانيزه صادر مي شود.
چاپ سند به صورت سيستمي، ذخيره سازي اطلاعات ملك در بانك جامع املاك، درج كدپستي و كد ملي، درج مختصات جهاني موقعيت ملك، ترسيم نقشه كاداستر ملك، شفاف سازي و رقومي نمودن اقلام اطلاعاتي، رفع تعارض در مالكيت ها، انطباق اطلاعات حقوقي پلاكها با نقشه هاي هوايي، ايجاد قابليت لازم به منظور جستجوي موقعيت دقيق ملك و نصب هولوگرام امنيتي بر روي سند از جمله مزاياي سند كاداستري است كه تويسركاني به آنها اشاره كرد.
**حذف اوراق بهادار و اجراي سامانه ثبت الكترونيك اسناد رسمي
رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خاطر نشان كرد: طي دهها سال فعاليت دفاتر اسناد رسمي، اسناد تنظيمي بر روي اوراق بهادار و به صورت دستنويس صادر مي شد.
وي ادامه داد: اين شيوه سنتي نيز آسيب هايي مانند عدم شفافيت عملكرد دفاتر اسناد رسمي و وجود ميليونها مكاتبه كاغذي و عدم دقت در اين مكاتبات و مفاسد ناشي از آن را به همراه داشت.
به گفته وي، در راستاي سياست هاي سازمان از جمله شفاف سازي نقل و انتقالات و معاملات رسمي، ايجاد و تسهيل و تسريع در ارايه خدمات ثبتي به ذينفعان و كاهش مراجعات حضوري و ارتقاي سلامت اداري با توليد و استقرار سامانه ثبت الكترونيك اسناد تغيير پيدا كرد.
تويسركاني خاطرنشان كرد: با اجرايي شدن ثبت الكترونيك اسناد، تنظيم و صدور تمامي اسناد رسمي و همچنين استعلامات و صدور خلاصه معاملات در دفاتر اسناد رسمي، از طريق سامانه و به صورت متمركز انجام مي شود و اين سيستم باعث شفاف سازي در ميليونها سند رسمي، حذف دهها ميليون اوراق بهادار، امكان نظارت و گزارش گيري برخط، انضباط مالي در نقل و انتقالات، ايجاد شفافيت لازم در درآمدهاي وصولي سازمان، تمركز اطلاعات پرداختي، حذف هزينه هاي ناشي از تردد ميليونها مراجعه حضوري متقاضيان خدمت و تسهيل در فرآيندهاي ارائه خدمات شده است.
**پايگاه شناسه ملي اشخاص حقوقي كشور
رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: با توجه به مسئوليت اين سازمان در ساماندهي اطلاعات اشخاص حقوقي، طراحي و ايجاد پورتال و پايگاه شناسه ملي اشخاص حقوقي كشور در دستور كار قرار گرفت و در شهريور ماه 1390 راه اندازي گرديد.
وي افزود: در اين سامانه، شماره اي يكتا و اختصاصي به همه اشخاص حقوقي كشور تخصيص يافته و امكان استعلام از پايگاه داده مركزي براي مراكز ذيصلاح و ارائه سرويس الكترونيكي به سامانه جامع املاك، بانكها و مراكز مالي به منظور استعلام از آخرين وضعيت اشخاص حقوقي فراهم شده است.
**ثبت الكترونيك شركتها و موسسات غيرتجاري
معاون قوه قضاييه با اشاره به طراحي و راه اندازي سامانه جامع ثبت شركتها و موسسات غيرتجاري به عنوان خدمتي ديگر از اين سازمان ادامه داد: با راه اندازي اين سيستم به صورت الكترونيكي، تقاضاي ثبت شركت و مؤسسات غيرتجاري و ثبت تغييرات در سراسر كشور امكان پذير شده است و متقاضي از تمام فرآيند ثبت شركت از طريق پيام كوتاه و يا با پيگيري مستقيم از پورتال سازمان با استفاده از كد پيگيري از وضعيت ثبت نام خود مطلع مي شود.
وي ادامه داد: ايجاد بانك اطلاعاتي كامل شركتها و موسسات غيرتجاري، حذف مراجعات حضوري، مديريت يكپارچه سيستم ثبت شركت ها، پيشگيري از جعل و تخلفات و امكان تبادل الكترونيك اطلاعات با مراجع ذيربط در خصوص ثبت شركت از مزاياي اين سامانه است.
**سيستم جامع ثبت الكترونيكي مالكيت هاي صنعتي
تويسركاني همچنين با اشاره به راه اندازي سيستم جامع ثبت الكترونيكي مالكيت هاي صنعتي، اظهار داشت: از ويژگي هاي اين سيستم مي توان به امكان دريافت، ثبت و نگهداري اينترنتي انواع اظهارنامه، مدارك و مستندات پيوست، پيگيري و اطلاع از مراحل رسيدگي به اظهارنامه از طريق اينترنت، اطلاع رساني به متقاضي ثبت از طريق ارسال پيامك و ايميل، تشكيل پرونده بر اساس اظهارنامه اينترنتي ثبت شده اشاره كرد.
**خدمات الكترونيك حوزه اجراي مفاد اسناد رسمي
رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور سيستم خدمات الكترونيك در حوزه اجراي مفاد اسناد رسمي را ديگر اقدامات انجام شده در اين سازمان برشمرد و گفت: اين خدمات از سال 1392به منظور استانداردسازي و اصلاح فرآيند اجراي مفاد اسناد رسمي در همه واحدهاي ثبتي كشور لازم الاجرا شد.
وي ادامه داد: در اين سيستم با ورود اطلاعات و گردش فرآيند اقدامات اجرايي، دفاتر كاغذي جمع آوري و ارتباط واحدهاي اجرا در سراسر كشور با يكديگر و ستاد سازمان برقرار شده است.
به گفته وي، تسريع و تسهيل در ارائه خدمات ثبتي به ذينفعان كاهش مراجعات حضوري، ارتقاء سلامت اداري در حوزه پرونده هاي اجرا و امكان تبادل الكترونيك اطلاعات با مراجع ذي ربط در خصوص پرونده هاي اجرا از امكانات و ويژگي هاي اين سيستم است.
**ثبت الكترونيك وقايع ازدواج و طلاق
تويسركاني ثبت الكترونيك وقايع ازدواج و طلاق در سال 1391 را يكي ديگر از دستاوردهاي اين سازمان از بعد از انقلاب برشمرد و گفت: با راه اندازي اين سامانه، ثبت تمامي وقايع ازدواج و طلاق در دفاتر رسمي ازدواج و طلاق از طريق سامانه و به صورت متمركز صورت مي پذيرد.
وي اظهار داشت: با بهره برداري از اين سيستم، امكان تبادل الكترونيك وقايع ازدواج و طلاق با سازمان ثبت احوال كشور، دستيابي به آمار و اطلاعات قابل اتكاء جهت تحليل هاي اجتماعي در اين حوزه ، امكان نظارت و بازرسي برخط اين وقايع و ارائه اطلاعات لازم به مراجع ذي ربط به صورت برخط فراهم شده است.
اجتمام** 9317 ** 1418
سلامت خدمات ثبتي از دستاوردهاي انقلاب در حوزه ثبت اسناد و املاك است
۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۴
کد خبر:
81498537
تهران - ايرنا - رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: تحول در فرايند خدمات ثبتي و ارتقا سلامت اداري از جمله دستاوردهاي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است كه باعث افزايش اعتماد مردم شده است.