در همین چارچوب 'آنچه بر سر ما رفته است 'موضوع مناظره میان 'حسین الله كرم' رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله و 'علی شكوری راد' نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بود كه عصر روز دوشنبه در دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در این مناظره دو فعال سیاسی دیدگاههای خود را در مورد سیر تحولات دانشگاهها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و عملكرد دولتها در قبال آن طرح كردند.
رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله در این نشست گفت: در دنیا سه انقلاب بزرگ وجود دارد كه انقلاب فرانسه، روسیه و انقلاب اسلامی ایران را شامل می شود.
'حسین الله كرم' افزود: انقلاب كبیر فرانسه بر مبنای بورژوازی، انقلاب روسیه بر پایه كارگری و پرولتاریا بود كه یك تاكتیك داشت اما انقلاب اسلامی ایران عصیانی بر مدرنیته بود.
وی در تحلیل فضای دانشگاهی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آن زمان دانشگاه دنبال توده مردم راه افتاده و امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر یك حركت بلامنازع پذیرفت و در پی آن انقلاب دوم و فتح لانه جاسوسی را رقم زد.
او افزود: پیش از آن در روز 22 بهمن مردم در مقابل كودتای 'ژنرال هایزر' آمریكایی و ارتش شاهنشاهی ایستادگی و دست بیگانگان را از انقلاب اسلامی كوتاه كردند.
این فعالی سیاسی ادامه داد: 22 بهمن روز دفاع از انقلاب اسلامی است و باید در این زمان محكم به دهان كسانی زد كه می خواهند عوامل فتنه را از حصر خارج كنند، همچنان كه بخشهایی را در دانشگاهها و جاهای دیگر در دست دارند.
وی در بررسی عملكرد دولتهای پس از انقلاب نیز گفت: همواره طرفدار دولت مستضعفین بوده ایم و همچنان نیز هستیم.
الله كرم افزود: دولت اول احمدی نژاد دولت مطلوب و مورد نظر ما است ضمن آنكه دولت شهید رجایی و بخشهای زیادی از دولت موسوی هم مورد تایید بود.
وی ادامه داد: در باب دولت بازرگان نیز از آنجا بدان نقد وارد است كه اسلام را برای ایران می خواست اما ما ایران را برای اسلام می خواهیم.
او گفت: در این میان دولت هاشمی برای آنكه كشور را به سمت توسعه، نوسازی و بازسازی ببرد گرایش به سمت مدرنیزاسیون سریع داشت و آن را دنبال می كرد كه ما مخالف آن بودیم.
رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله افزود: در این نگاه و حركت اصولی همچون ساده زیستی، عدالتخواهی و استكبارستیزی را به سمت لیبرالیزه شدن بردند، پولدار شدن و اشرافیگری ترویج شد و پول و اشرافیگری جایگزین ارزشها گردید.
وی گفت: آن زمان شاهد ترویج شكاف طبقاتی و نابرابریهای اقتصادی بودیم اما در دولت خاتمی نقدها بسیار است.
او افزود: در دولت خاتمی كار را به جایی رساندند كه تحلیگرهای سازمان مجاهدین انقلاب آن را دوره ای دانستند كه انقلاب خروج كرده و بازگشت به قبل دارد و طبقه متوسط مدرن به جای فریاد یا حسین، فریاد یا غرب یا غرب دادند.
الله كرم گفت: آن زمان دولت به ویژه در ماجرای تیر 78 از جریان دانشجویی به عنوان ابزار استفاده كرد و تا آنجا كه منوچهر محمدیها و احمد باطبیها از آن بیرون آمده و امروز در خدمت رسانه های بیگانه قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: آنان تصور می كردند با فشار از پایین از طریق جریان دانشجویی و چانه زنی از بالا توسط رییس دولت می توانند در قدرت بمانند اما زمان چندانی طول نكشید كه دانشجویان از جریان اصلاحات به دلیل همین استفاده ابزاری بریدند.
او گفت: چنانكه وقتی انحصارگرایی آقایان در مجلس ششم موجب شد دست به تحصن بزنند، دانشجویان با آنان همراه نشدند.
رییس شورای هماهنگی نیروهای حزب الله افزود: بسیجیان همواره از كشور و نظام دفاع می كنند، ما این كشور را همراه شما با خون به دست آوردیم و جلوی هر اقدام براندازانه می ایستیم و اجازه نمی دهیم شورشی علیه جمهوریت روی دهد.
نماینده اصلاح طلب مجلس ششم هم در این مناظره گفت: 22 بهمن زمان تجدید عهد ملت با آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی، شعار اصلی جمهوری اسلامی و شهدایی است كه برای دستیابی به استقلال و آزادی از جان گذشتند و تجدید عهد با امام راحل است كه روح جدیدی در ملت دمید و آنان را یكپارچه نمود و آنها هم حكومت پادشاهی را سرنگون كردند.
'علی شكوری راد' افزود: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی دانشجوی سال اول رشته پزشكی بودم، آن زمان صحنه های هیجان انگیز بسیاری دیده ایم اما نخستین باری كه امام خمینی(ره) را دیدم برایم بسیار دلنشین و هیجان انگیز بود از آن رو كه در برابر فردی قرار داشتم كه برای ما مظهر تمام آرمانها بوده و همچنان هم می باشد.
وی گفت: اگر كسی امام خمینی(ره) را به خوبی بشناسد دچار اشتباه در موضعگیری نسبت به ایشان نمی شود.
این فعالی سیاسی مدعی شد: امام راحل را دو دسته در این سالها تخریب كردند، گروهی كه از ابتدا در مقابل امام(ره) و دشمنان وی بودند و او را بد معرفی كردند و عده ای هم دوستان نادانی كه از امام راحل خیلی بد دفاع كردند و رفتارها، خشونتها، بدفكریها، فسادها و عملكردهای نادرست خود و نیز بی اعتناییها به مردم و عقلانیت را به حساب امام(ره) گذاشتند و جوان امروز ما را دچار توهم كردند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران بسیار اصیل بود و مردم در آن شركت داشتند و واقعا خواست مردم و حركتی مردمی بود كه نظام پادشاهی را سرنگون كرده و نظام جمهوری اسلامی را برپا كردند.
شكوری راد با بیان اینكه به خواست مردم این نظام متصف به اسلام و متعلق به همه مردم است افزود: نظام جمهوری اسلامی در 'شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی' تعریف می شود بنابراین سالگرد پیروزی انقلاب هم متعلق به خود مردم است.
وی خطاب به دانشجویان گفت: اگر شما در سنی نبودید كه انقلاب را درك كنید بطور قطع پدران و مادران شما در آن سهیم بوده اند و بیان می كنند كه تا چه حد اخلاص و آرمان منشا حركتهای آنان بوده است.
او افزود: انقلاب اسلامی متعلق به مردم است، باید متعلق به مردم بماند و سالگرد آن هم متعلق به مردم است لذا نباید عده ای این انقلاب را مصادر كننده و حضور مردم را در راهپیمایی 22 بهمن به حساب تایید خود بگذارند.
وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن تایید هیچ شخص، جناح و فرد مسوولی نیست بلكه تایید حركتی است كه پدران و مادران شما با اخلاص و عمل صالح پایه گذاری كردند.
این فعال سیاسی در تشریح فضای دانشجویی دوران بعد انقلاب نیز گفت: آن زمان فضا برای دانشجویان كاملا باز و آزادیهای سیاسی نزدیك به مطلق بود.
وی افزود: آزادیها به حدی بود كه همه گروههای سیاسی و تفكرات برای خود روزنامه، حزب و سازمان داشتند و به تناسب آن در دانشگاهها حضور یافته بودند.
شكوری راد گفت: این فضا تا سال 1360 ادامه یافت تا آنكه منافقین اعلام مبارزه مسلحانه علیه نظام اسلامی دادند و بعد از آن فضای سیاسی جامعه محدود و به تبع آن فضای سیاسی دانشگاهها هم تقریبا یكدست شد و انجمن اسلامی تنها تشكلی بود كه اجازه فعالیت داشت.
وی ادامه داد: به مرور دفتر تحكیم وحدت به عنوان تشكلی سیاسی وارد عمل شد و با تشكیل جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز این فضا تغییر كرد.
او در تحلیل عملكرد دولتها هم با بیان اینكه مدل اقتصادی دولت موسوی برخاسته از انقلاب بود افزود: انقلاب اسلامی زمانی شكل گرفت كه گفتمان جهان ماركسیستی بود اما انقلاب اسلامی در این گفتمان تحول ایجاد كرد و فضای كارگری و حمایت از طبقات ضعیف و مستضعف را با تكیه بر ارزشهای اسلامی محور قرار داد.
وی همچنین با بیان اینكه سیاستهای انقباضی اقتضاء دوران جنگ بود گفت: در دوره هاشمی سیاست تعدیل اجرا شد كه نسبتا تند بود اما در دوره خاتمی این سیاست تعدیل دوباره تعدیل شد و روند توسعه ای كه هاشمی اتخاذ كرده بود و طبقات ضعیف در آن تحت فشار قرار گرفته بودند تعدیل شد.
او شكوفاترین دوره اقتصادی بعد از انقلاب را دوره خاتمی ذكر و بیان كرد: با وجود آنكه شعار این دولت سیاسی بود اما بیشترین رونق اقتصادی در همین دوره بود.
شكوری راد ادامه داد: در این میان دولت روحانی دولتی نیست كه خیلی چارچوبهای تعریف شده ای داشته باشد و دولتی اعتدال از مجموعه ای از سیاستهای اعتدالی دولت هاشمی و خاتمی برخوردار است كه زیر تیغ افراطیون مجلس شورای اسلامی قرار دارد و ناچار است برخی سیاستهای خود را بدان سمت سوق دهد.
1906/1858
مشهد - ایرنا - این روزها مشهد پایگاهی برای مناظره، گفت و گو و ابراز دیدگاههای چهره های سیاسی است.