۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81503176
T T
۰ نفر
افزايش اعتبارات تخصيصي براي احياي درياچه اروميه از 3 به 60 درصد

تهران - ايرنا - معاون دفتر زيستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اعتبارات تخصيصي براي نجات درياچه اروميه به اين سازمان از 3 به 60 درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، مسعود باقر زاده كريمي افزود: با توجه به گزارش هاي ارايه شده از اقدامات اجرايي سازمان حفاظت محيط زيست مرتبط با تكاليف و وظايف اين سازمان در خصوص احياي درياچه اروميه و شرح كاستي ها و موانع و با نظر مثبت رييس ستاد ملي احياي درياچه اروميه اعتبارات تخصيصي به سازمان حفاظت محيط زيست براي احياي درياچه اروميه افزايش يافت.

وي گفت: هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و ستاد احياي درياچه اروميه به دليل نقش سازمان حفاظت محيط زيست در احياي درياچه اروميه بسيار مهم است از اين رو جلسه اي با حضور روساي اين دو نهاد برگزار شد تا در مورد روند اجراي مصوبات نجات درياچه اروميه و اعتبارات گفت و گو شود.

باقر زاده افزود: پيش از اين جلسه عدد اعتباري كه از مجموع اعتبارات تخصيصي براي احياي درياچه اروميه به سازمان حفاظت محيط زيست اختصاص داده شده بود در حدود سه درصد كل اعتبارات بود كه پس از بحث و بررسي موضوعات طرح شده از سوي سازمان و با نظر مثبت رييس ستاد ملي احياي درياچه اروميه اين اعتبارات به 60 درصد افزايش يافت.

وي ادامه داد: اين افزايش به جهت حجم زياد فعاليت هاي محول شده به سازمان محيط زيست و همچنين ميزان اهميت اين اقدامات در احياي درياچه اروميه صورت گرفت.

باقرزاده اظهارداشت: اينكه اين بودجه به سرعت محقق شده است، نشان از عزم دولت و همكاري خوب سازمان حفاظت محيط زيست و ستاد احياي درياچه اروميه براي احياي درياچه اروميه است.

وي گفت: برخي از محورهاي اصلي فعاليت هاي سازمان حفاظت محيط زيست عبارت است از احياي اكولوژيك بخش هاي خشك شده درياچه اروميه به ويژه در بخش جنوبي و همچنين تالاب هاي آب شيرين اطراف درياچه كه با توجه به كمبود آب در آن منطقه از اهميت بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: آب موجود در تالاب هاي اقماري، پشتيبان قسمت هاي خشك شده درياچه شده اند و حتي پرندگان مهاجر هم به آن قسمت مراجعه مي كنند، از اين رو ساماندهي اين بخش مهم از ديگر وظايف سازمان محيط زيست در احياي درياچه اروميه است.

باقرزاده افزود: بخش عمده اعتبارات تخصيصي نيز به منظور تثبيت گرد و غبار با استفاده از روش هاي مختلف در داخل درياچه است.

وي با اشاره به گونه منحصر به فرد آرتميا و تهديد بزرگي كه در حال حاضر به دليل شرايط درياچه متوجه ذخيره ژنتيكي آرتميا است، اظهار كرد: يكي ديگر از اقدامات و وظايف سازمان حفاظت محيط زيست ايجاد فضاي طبيعي براي اين گونه ارزشمند و حفظ و پرورش آن در سواحل درياچه است.

باقرزاده اضافه كرد: جمع آوري آب باران در جزاير اروميه با توجه به ميزان بارش سالانه آن منطقه كه حدود 300 ميليمتر است و مي تواند منبع خوبي براي تامين آب مورد نياز حيات وحش منطقه باشد از ديگر وظايف سازمان محيط زيست است.

باقرزاده ادامه داد: با تامين آب و علوفه مورد نياز حيات وحش منطقه، مي توانيم در حفظ حيات وحش منطقه موفق شويم.

وي تاكيد كرد: البته پيش از تخصيص اين اعتبارات، سازمان حفاظت محيط زيست اقدامات اجرايي بسياري از جمله در خصوص سيستم هاي سطوح آبگير باران، انتقال آب به جزاير به طور مثال از طريق خط لوله رشكان به جزيره اشك براي تامين آب حيات وحش، تغيير الگوي كشت و آبياري و كاهش ميزان آب مصرفي كشاورزي در منطقه و به طور كلي توسعه كشاورزي پايدار را آغاز كرده بود.

درياچه اروميه در شمال غربي ايران و در منطقه آذربايجان واقع شده است. اين درياچه طبق آخرين تقسيمات كشوري، بين دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي تقسيم شده است. درياچه اروميه، بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنيا است.

آب اين درياچه بسيار شور بوده و عمدتا از رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تغذيه مي شود.

اين درياچه اكنون در حالي كه بيش از 90 درصد آب خود را از دست داده است در شرايط بحراني به سر مي برد.

دولت براي نجات اين حوضه آبي كميته ملي احياي درياچه اروميه را تشكيل داده است كه 24 پيشنهاد به تصويب رسيد كه مرحله به مرحله اجرا مي شوند.

علمي ( 1 ) **9014**1553
۰ نفر