۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۵۶
کد خبر: 81505631
T T
۰ نفر
43هزار سالمند چهارمحال و بختیاری زیر پوشش برنامه سلامت قرار دارند

شهركرد- ایرنا- كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكی شهركرد گفت:هم اكنون43 هزار سالمند استان زیر پوشش برنامه سلامت سالمندان قرار دارند.

به گزارش ایرنا ،'بهمن فروزنده' روز شنبه در جلسه شورای سالمندان استان با بیان اینكه 72هزار نفر از جمعیت 900 هزار نفری استان سالمندند، افزود: این میزان هفت درصد جمعیت استان را تشكیل می دهند.

وی گفت:هم اكنون در هفت شهرستان استان برنامه شیوه زندگی سالم را دانشگاه علوم پزشكی در حال اجرا دارد كه در این برنامه 11 نوع مراقبت از سالمندان انجام می شود.

فروزنده از راه اندازی مركز درمانی خاص سالمندان در استان بعنوان یكی از راهكارهای مراقبت از سالمندان اشاره كرد و گفت: با راه اندازی این مركز، سالمندان، خدمات درمانی خود را توسط متخصصان حاضر در این مركز دریافت می كنند.

وی از آمادگی دانشگاه علوم پزشكی برای ارائه خدمات درمانی در این مركز خبر داد و گفت: راه اندازی این مركز نیازمند تخصیص مكان با همكاری شهرداری است.

*** 20هزار و 500 سالمند زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی استان قرار دارند***

رییس اداره حمایت های اجتماعی كمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم اكنون بیش از 20هزار و 500 نفر از سالمندان استان زیر پوشش خدمات این نهاد حمایتی قرار دارند.

'قاسم غفاری' افزود: از این تعداد 13هزار نفر در طرح شهید رجائی و مابقی در مناطق شهری زیرپوشش قرار دارند.

وی گفت: در سالجاری به منظور تكریم سالمندان استان 16همایش تجلیل و تكریم از سالمندان در مناطق مختلف استان برگزار شده است.

غفاری از ارائه خدمات و لوازم توانبخشی به 47 نفر از سالمندان زیرپوشش این نهاد در سالجاری خبر داد.



***اولین جشنواره سبزها برای سالمندان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود***

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه از برگزاری جشنواره سبزها در آستانه سال نو برای سالمندان استان خبر داد.

'محمد میرزایی' افزود: این جشنواره در مراكز نگهداری سالمندان و به منظور تكریم و تجلیل از سالمندان و همچنین فرهنگ سازی در زمینه آداب و رسوم سالمندان بین نسل جدید برگزار می شود.

وی اظهار كرد: هم اكنون 11مركز نگهداری سالمندان در استان فعال است كه از این تعداد سه مركز شبانه روزی و هشت مركز روزانه است.

میرزایی اظهار كرد: در این مراكز بیش از 700نفر از سالمندان استان نگهداری می شوند.

وی از تصویب راه اندازی دو مركز نگهداری روزانه سالمندان در شهرستانهای لردگان و فارسان و همچنین راه اندازی كانون فرهیختگان سالمندان در شهرستان اردل خبر داد.

مدیركل بهزیستی استان افزود: به منظور تكریم سالمندان، امسال طرح تجلیل و تكریم از سالمندان در آستانه سال جدید در استان با حضور مسوولان استانی از 25تا 29 اسفند برگزار می شود.

میرزایی اظهار كرد: هم اكنون طرح مراقبان سالمندان در منازل در حال اجراست كه در این طرح 280 نفر از سالمندان استان در منزل نگهداری می شوند.

وی گفت: در این طرح برای نگهداری سالمندان در منزل، پرستارانی به منازل سالمندان می روند و حق پرستاری دریافت می كنند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت تكریم سالمندان گفت: تكریم از سالمندان و تجلیل از آنها یك امر مهم است كه نیاز به فرهنگ سازی در بین خانوادها دارد.

'خدابخش مرادی' افزود: در گذشته كه ریش سفیدان و سالمندان مورد تكریم بودند با بهره گیری از تجارب ، نصیحت و پا درمیانی آنها، بسیاری از مشكلات، تنش ها و خشونت ها در جامعه حل و فصل می شد.

وی گفت: ایجاد فرهنگ تكریم و احترام سالمندان در حوزه های مختلف یك امر ضروری است كه این امر باید از نظام اداری و خانوادها آغاز شود.

به گزارش ایرنا، در این جلسه مصوب شد، به منظور تكریم سالمندان دو صندلی از اتوبوس های همگانی فعال در استان با نصب پلاكارد برای فرهنگ سازی تكریم سالمندان به سالمندان اختصاص داده شود.

همچنین مصوب شد كه هرچه سریعتر عملیات اجرایی پارك سالمندان در محل پارك ملت شهركرد كه هم اكنون 30 درصد پیشرفت فیزیكی دارد، سریعتر به اتمام برسد.

اجرای طرح كارت منزلت برای سالمندان با همكاری دستگاه های اجرایی از دیگر مصوبات این شورا در استانداری استان چهارمحال و بختیاری بود.

7360/6027