۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81507294
T T
۰ نفر

جذب گردشگر؛ رهیافتی به سوی توسعه فرهنگی

۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۷:۰۶
کد خبر: 81507294
جذب گردشگر؛ رهیافتی به سوی توسعه فرهنگی

تهران-ایرنا- غرفه داران و دست اندركاران هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، جذب گردشگران داخلی و خارجی را مهمترین عامل باز شدن قفل اقتصاد كشور عنوان كردند.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا،‌ عده ای از غرفه داران و دست اندركاران نمایشگاه، مناسب ترین راهكار خارج شدن از تك محوری بودجه بر پایه نفت را توسعه صنعت گردشگری خواندند.

تعدادی نیز ایجاد موج فرهنگی و جریان سازی توسط رسانه ها برای معرفی مكان های تاریخی و آثار باستانی در جهت جذب بیشتر گردشگران را راهكاری مناسب معرفی كردند.

مسوول غرفه تجهیزات هتل داری و هدایای تبلیغات مدیریتی از مشهد، برپایی نمایشگاه های تخصصی در سطح بالا را یكی از بهترین راهكارها برای معرفی صنعت هتل داری و جذب گردشگر عنوان كرد و گفت: نمایشگاه امسال در سطح خوبی برگزار شد اما كافی نبود زیرا با توجه به توانمندی های موجود، جای بیشتری برای كار دارد.

'مرتضی رنجبر' با اشاره به اینكه اگر تمركز نمایشگاه ها در چیدمان آن رعایت بیشتری شود در نهایت سیب بهره مندی بهینه آنان خواهد شد.

وی با ابراز رضایت از نحوه برگزاری نمایشگاه، تعامل دو سویه با بازدیدكنندگان را مناسب عنوان كرد و گفت:‌ تبلیغات ناكافی و نبود اطلاع رسانی مناسب در سطح شهر یكی از مشكلات نمایشگاه بود.

رنجبر با اشاره به اینكه متولی اصلی برپایی نمایشگاه سازمان میراث است افزود: بهتر بود این سازمان برای رفاه هرچه بیشتر غرفه داران، تسهیلاتی از قبیل هتل با تخفیف های ویژه ارایه می كرد.

مسئول غرفه شركت توسعه گردشگری ایران نیز گفت: ساخت و توسعه زیرساخت ها از طریق مسایل قانونی از گزینه های مناسب برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران مناسب به نظر می رسد.

' مرتضی بخشایش' كه حوزه فعالیت كاری خود را استان سمنان معرفی كرد، افزود: اگر ما ادای خارج شدن تك محوری نفت و جایگزینی صنعت گردشگری را داریم، باید رسانه ها ملزم به یاری رساندن به این مهم شوند.

وی اظهار داشت: تنها رسانه ها می توانند با ایجاد موج فرهنگی و جریان سازی، قفل صنعت گردشگری را باز كنند؛ زیرا اطلاع رسانی و تبلیغات حرف اول را در هر زمینه خواهد زد.

بخشایش با تاكید بر اینكه دنیای امروز دنیای ارتباطات بوده و در تمامی عرصه ها تاثیر به سزایی دارند، تصریح كرد: رسانه ها را می توان كلید گردشگری عنوان كرد.

وی گفت: در این میان صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا كه از قدمت زیادی نیز در كشور برخوردار هستند و در جامعه جهانی از ارزش و اعتبار بالایی برخوردارند؛ وظیفه سنگین تری در این عرصه بر دوش دارند.

بخشایش خاطرنشان كرد: رسانه ها می توانند با معرفی مشكلات و ارایه راهكارها در جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی بسیار موثرتر عمل كنند.

به گفته وی، برخی از هتلداران حتی با سابقه های طولانی آشنایی مناسبت نسبت به نوع برخورد با گردشگران را ندارند كه این مهم نیز یكی از وظایف رسانه ها است كه روی این گونه مشكلات كار كرده و با انتقاد سازنده موجب رفع آن ها شوند.

وی اظهار داشت: رسانه ها باید دغدغه این را داشته باشند كه كشور را از تكیه بر تك محوری نفت خارج كرده و بخشی از مطالب روزمره خود را به جریان سازی در جهت توسعه صنعت گردشگری اختصاص دهند.

بخشایش خاطرنشان كرد: ایجاد موج خبری در این زمینه، موجب شكوفایی این صنعت و توسعه آن خواهد شد كه در نهایت شكوفایی هرچه بیشتر كشور را در تمامی زمینه ها به دنبال خواهد داشت.

وی تاكید كرد: توسعه صنعت گردشگری علاوه بر ارزی آوری و معرفی كشورمان به عنوان یك كشور فرهنگی، موجب خنثی شدن بسیاری از ترفندها نیز خواهد شد.



* نمایشگاه فرصتی مغتنم برای معرفی توانمندی ها

مسوول غرفه شركت هتل های بین المللی پارسیان نیز در این زمینه گفت: برپایی نمایشگاه فرصتی مناسب برای تعامل چند سویه با گروه های هدف و مخاطبان خاص است.

' قدیر شكرالله زاده ' با قدردانی از برگزاركنندگان و دست اندركاران برپایی این نمایشگاه افزود: نمایشگاه علاوه بر آشنایی هرچه بیشتر با دست اندركاران صنعت گردشگری، موجب تبادل اطلاعات و در نهایت شكوفایی این مهم خواهد شد.

وی اظهار داشت: ایجاد زیر ساخت ها در سطح كلان و امكانات و ارایه خدمات هرچه بیشتر موجب جذب هرچه بیشتر گردشگران می شود.

شكرالله زاده، ارتقاء سطح خدمات و امكانات در حد هتل های بین المللی را از دیگر راه های جذب گردشگران خارجی عنوان كرد و گفت: بازسازی و به روز رسانی خدمات هتل موجب توسعه صنعت گردشگری خواهد شد.

وی آموزش دست اندركاران هتل ها در خصوص نحوه برخورد با گردشگران را از دیگر راه های جذب گردشگران داخلی و خارجی عنوان كرد.

شكرالله زاده همچنین دعوت از كشورهای خارجی برای حضور در نمایشگاه را به طور مستمر موجب تقویت این مهم دانست.



* آژانس های مسافرتی و راهنمایان باید آموزش ببینند

مسوول غرفه انجمن صنفی راهنمایان گردشگری نیز گفت: ایجاد كارگاه های آموزشی در قالب ارایه تاریخ فرهنگی و طبیعت گردی، یكی از راه های مناسب برای توسعه صنعت گردشگری است.

'سیده مریم واعظ علایی' با تاكید بر اینكه این انجمن پل ارتباطی بین دستگاه های فرهنگی و مردم است،‌ افزود: پرسنل آژانس های مسافرتی و راهنمایان از جمله افرادی هستند كه باید به تفكیك، آموزش های لازم در زمینه گردشگری را فراگیرند.



* تاسیس مركز فرهنگی و گردشگری

نایب رییس جامعه راهنمایان نیز گفت:‌ تاسیس و راه اندازی مجموعه ای فرهنگی برای ایجاد همبستگی راهنمایان گردشگری كه جای خالی آن لطمه های بسیاری به این صنعت وارد كرده از ضروریات اجتناب ناپذیر است.

'مسعود عبداللهی' اظهار كرد: در صورت تحقق این امر، مشكل بیمه جامعه، ایجاد ردیف بودجه و بسیاری از مشكلات راهنمایان گردشگری خود به خود حل شده و بار بسیاری از مسایل مهم از دوش دولت برداشته خواهد شد.

وی با تاكید بر اینكه یكی از دغدغه های رییس جمهوری، توسعه صنعت گردشگری و خارج شدن از بودجه تك محوری بر پایه نفت است، گفت:‌ اعتمادسازی، تبلیغات رسانه ای

داخل و خارج از دیگر راه های مناسب برای جذب گردشگران است.



* 450 غرفه داخلی و خارجی فعال در نمایشگاه

مدیر اجرایی هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت:‌ در برپایی این دوره از نمایشگاه، 450 غرفه در قالب 7 سالن شامل آژانس های مسافرتی، هتل ها، میراث، شركت های خارجی (سفارتخانه و غیره)، بانك، بیمه و گردشگری سلامت حضور داشتند.

'سمن احمدی' اظهار كرد: در این دوره 11 كشور خارجی از جمله تركیه، ویتنام، تونس، كره ، مالزی و تایلند در سطح سفارتخانه و چندین كشور از قبیل فرانسه، عراق ، ارمنستان و غیره در سطح كارگزار در نمایشگاه شركت كردند.

وی درمورد نحوه تبلیغات نیز گفت: با توجه به بودجه محدود، نصب 40 تابلو تبلیغاتی در سطح شهر، تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات چند شبكه داخلی در این زمینه را داشتیم.

احمدی با اشاره به اینكه معرفی هتل ها و آژانس های مسافرتی به منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی از مهمترین هدف های برگزاری این نمایشگاه بود،‌ گفت: یكی از مهمترین اهداف ما كویرشناسی و معرفی آن به گردشگران بود.

هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پس از چهار روز برگزاری عصر امروز (یكشنبه ) به كار خود پایان می دهد.

فراهنگ**1933**1027
۰ نفر