۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۸
کد خبر: 81510087
T T
۰ نفر

مناطق حاشيه نشين شهر شيراز ساماندهي مي شود

۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۶:۱۸
کد خبر: 81510087
مناطق حاشيه نشين شهر شيراز ساماندهي مي شود

شيراز- ايرنا- مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس گفت: مناطق حاشيه نشين و سكونت گاههاي غيررسمي شهر شيراز ساماندهي مي شود.

سيد علي محمد موسوي، روز سه شنبه در حاشيه كارگروه تخصصي فرهنگي و اجتماعي استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين مناطق از نظر برخورداري از امكانات، در شرايط مطلوبي نيستند و بايد خدماتي به آنها داده شود تا هم از نظر امكانات و هم از نظر مهارت هاي اجتماعي و فني توانمند شوند.

وي ادامه داد: اين سكونت گاهها، در ابتداي شكل گيري، در محدوده قانوني و خدمات شهري قرار نداشته اند و خانه هاي آنها بدون رعايت اصول شهرسازي ساخته شده اند اما اين مناطق امروز با توسعه و گسترش شهر، در محدوده قانوني و خدمات شهري قرار گرفته اند و بنابراين بايد از خدماتي كه به ديگر نقاط شهر ارائه شده، بهره مند شوند.

موسوي گفت: در گام نخست، كار مطالعه بر روي سكونت گاههاي غير رسمي در شهرهاي شيراز، مرودشت و كازرون از سال 85 آغاز شد و در كلانشهر شيراز 10 محله به عنوان محله هاي هدف در اولويت خدمات رساني قرار گرفتند.

دبير كارگروه تخصصي فرهنگي و اجتماعي استان فارس، با اشاره به تاكيد رييس جمهوري مبني بر لزوم كنترل آسيب هاي اجتماعي افزود: اين مناطق و محله هاي تا قبل از قرار گرفتن در محدوده قانوني شهر با مسائل و مشكلات اجتماعي فراواني مواجه بوده اند و با پيوستن به محدوده قانوني شهر، اين مشكلات را نيز با خود به محدوده شهري وارد كردند.

وي بيان كرد: اكثر ساكنان اين مناطق بيكار و فاقد هرگونه مهارت شغلي هستند و با حقوق شهروندي و مهارت هاي اجتماعي نيز آشنايي چنداني ندارند.

موسوي، وسعت اين مناطق در شهرهاي شيراز، مرودشت و كازرون را 975 هكتار برشمرد و افزود: از مجموع جمعيت 230 هزار نفري اين مناطق، هم اينك 192 هزار نفر در محله هاي حاشيه نشين شهر شيراز سكونت دارند.

مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس اضافه كرد: تعداد ساكنان سكونت گاههاي غيررسمي شهر شيراز در سال 85 حدود 197 هزار نفر بوده كه با توجه به اقداماتي كه از سوي دستگاه هاي خدمات رسان و خانه محلات در اين مناطق انجام شده، برخي از ساكنان آن به دليل توانمند شدن، ديگر نقاط شهر را براي سكونت برگزيده اند.

وي اظهار كرد: به همين دليل، امروز شاهد هستيم كه جمعيت ساكن در اين مناطق، نسبت به سال 85، حدود دو و سه دهم درصد كاهش يافته است.

موسوي، ضمن تاكيد بر لزوم پيشگيري از ورود ساكنان جديد به اين مناطق افزود: با توجه به تداوم خشكسالي و جاذبه هاي شهرهاي بزرگ از جمله شيراز، اين نگراني وجود دارد كه برخي از ساكنان مناطق روستايي و يا شهرهاي كوچك استان به اميد يافتن كار و بهره مندي از خدمات و امكانات، به شهرهاي بزرگ استان مهاجرت كنند كه اين اتفاق مشكلات اجتماعي بسياري را درپي خواهد داشت.

دبير كارگروه تخصصي فرهنگي و اجتماعي استان فارس، با اشاره به اينكه منشاء بسياري از آسيب هاي اجتماعي را بايد در اين مناطق و محله ها جست و جو كرد افزود: آمارها نشان مي دهد كه در دهه گذشته، مقصد بيش از 50 درصد مهاجرات ها، شهر شيراز بوده است.

وي بيان كرد: ظرف سال هاي گذشته، اقدامات ارزشمندي براي ساماندهي مناطق حاشيه نشين شهر و كاهش آسيب هاي اين مناطق انجام گرفته كه از جمله مي توان به ارائه آموزش فني و حرفه اي به 130 هزار نفر از ساكنان اين محله ها اشاره كرد كه 47 درصد اين آموزش ها نيز به ايجاد فرصت شغلي منتهي شده است.

موسوي، با اشاره به تشكيل ستاد ملي 'نوسازي بافت هاي فرسوده' بر اساس سند راهبردي احيا، بهسازي و نوسازي بافت هاي شهري به رياست رييس جمهوري گفت: تشكيل اين ستاد در حقيقت زمينه همگرايي و هم افزايي هرچه بيشتر دستگاه هاي متولي باهدف ساماندهي فعاليت هاي مرتبط بانوسازي بافت هاي فرسوده شهري رافراهم مي كند وبيانگر اهتمام ويژه دولت به ساماندهي اين مناطق و محله هاست.

دبير كارگروه تخصصي فرهنگي و اجتماعي استان فارس، با اشاره به تصويب تهيه شناسنامه اجتماعي مناطق حاشيه نشين شهرهاي شيراز، مرودشت و كازرون در اين كارگروه گفت: با تهيه اين شناسنامه، وظايف و ماموريت دستگاه ها براي خدمات رساني به اين مناطق بر اساس افق برنامه مشخص مي شود.

وي اضافه كرد: در اين كارگروه همچنين تاكيد شد كه شهرداري ها بايد مراقبت كنند تا كاربري هاي تعريف شده در اين محله ها و مناطق دچار تغيير نشود.ك/3

6122 /6118