۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81511280
T T
۰ نفر

18 خانه امن از زنان در معرض خشونت مراقب مي كند

۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰
کد خبر: 81511280
18 خانه امن از زنان در معرض خشونت مراقب مي كند

اصفهان - ايرنا - معاون اجتماعي سازمان بهزيستي از وجود 18 خانه امن براي مراقب از زنان در معرض خشونت در سطح استان هاي كشور خبر داد.

به گزارش ايرنا، حبيب‌الله مسعودي فريد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان تاكيد كرد: زنان در معرض خشونت مي توانند با تماس با شماره 123 به خانه هاي هدايت شوند.

وي همچنين از اجراي طرحي تحت عنوان ' بشير' از سوي سازمان بهزيستي در كشور خبر داد و گفت : اين طرح با هدف پيشگيري وكاهش طلاق و نيز تحكيم بنيان خانواده با همكاري بين بخشي و درون سازماني اجرا مي شود.

وي به نرخ فزاينده طلاق در كشور اشاره كرد و گفت: هم اكنون به ازاي هر پنج ازدواج در كشور يك مورد منجر به طلاق مي شود.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اهميت شدت آسيب اجتماعي گفت: در تعريف آسيبهاي اجتماعي تنها شيوع اهميت ندارد بلكه شدت آسيب نيز از اهميت بيشتري برخوردار است.

وي طلاق را يك فرآيند دانست كه عوارض متعدد اجتماعي را براي خانواده به همراه دارد كه از آن جمله مي توان به فرار كودكان از خانواده و مشكلات براي زوجين اشاره كرد.

وي همچنين اعتياد را عامل 60 تا 70 درصد خشونت هاي خانگي و 35 درصد كودك آزاري ها عنوان كرد و گفت: هم اكنون پنج دفتر تخصصي در سازمان بهزيستي روي اين مقوله كار مي كنند.

معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، به اجراي طرح جامع بشير بصورت پايلوت در استان يزد اشاره كرد و گفت: از اواخر دي‌ ماه امسال اين طرح به صورت كشوري در دو مقطع آموزش مهارت‌هاي زندگي و مداخله‌اي در سطح استانها آغاز شده است.

وي در ادامه اين گفت و گو از انعقاد تفاهم نامه اي با همكاري بين سازمان بهزيستي كشور و قوه قضاييه با موضوع مشاوره هاي ازدواج و پيشگيري از طلاق و تحكيم بنيان خانواده در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه خبر داد.

فريد يادآوري كرد: در اين راستا و براساس قانون حمايت از خانواده ، دادگاه هاي خانواده موظف هستند قبل از صدور حكم طلاق از مشاوره هاي تخصصي كارشناسان بهزيستي به اين افراد استفاده كنند.

وي راهبرد اين سازمان را در راستاي برنامه جامع كاهش طلاق بصورت 'دو گام به عقب' عنوان كرد و گفت: گام اول سالهاي پيش از ازدواج است.

وي افزود: به عنوان نمونه در دستگاه هاي فرهنگي همانند آموزش و پرورش و در دوران خدمت سربازي به افراد آموزش شيوه هاي مختلف خودشناسي، انتخاب همسرو مهارت هاي زندگي داده مي شود.

وي اين آموزش ها را موجب تاب آوري و آبديدگي افراد پيش از ازدواج دانست و گفت: اين تاب آوري منجر به خودسازي، حل تعارض و همدلي در خانواده مي شود.

فريد گام دوم را آموزش هاي قبل از ازدواج شامل مهارت حل تعارض، آموزش عشق و محبت، فرزند پروري و حتي اقتصاد خانواده عنوان كرد و گفت: اكثر طلاق ها در پنج سال اول زندگي رخ مي دهد.

وي سومين گام را نيز آموزش هاي پس از ازدواج و چهارمين گام را آموزش هاي پيش و هنگام طلاق عنوان كرد.

وي از وجود 170 مركز كاهش طلاق و همچنين يكهزار مركز مشاوره روانشناختي در كشور خبر داد و گفت: حتي پس از طلاق هم بايد براي كاهش آسيب ديدگي فرزندان ، آموزش هاي لازم به افراد داده شود.

معاون امور اجتماعي بهزيستي كشور افزود: طرح بشير در سه گام شامل :استقرار( نهايي سازي محتوا و متون آموزشي)، اجرا در استان هايي كه ميزان نرخ طلاق در آنها با شيب بالايي روبروست و اجرا در ساير استانهاي كشور ، عملياتي مي شود.

پ/6994/ 6022