۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۹
کد خبر: 81513301
T T
۰ نفر
نشست ژنو فرصتی برای دستیابی به توافق هسته ای است

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریكا نشست آتی ژنو را فرصتی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران خواند و در واكنش به لفاظی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته ای نهایی، گفت كه گویی اطلاعات 'بنیامین نتانیاهو' بیش از مذاكره كنندگان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریكا، 'جن ساكی' در نشست دیروز خود با خبرنگاران، در خصوص مذاكرات پیش رو در ژنو گفت: باور داریم كه دیدارهای مستقیم دوجانبه و دیدارها در قالب گروه 1+5 برای پیشبرد این روند مفید است. همانطور كه می دانید شش هفته زمان برای رسیدن به توافق سیاسی داریم. بنابراین (دیدار ژنو) فرصتی است كه می توان از آن استفاده كرد.

ساكی همچنین درباره پرسش خبرنگاری درباره گزارش روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران گفت: آژانس هنوز این گزارش را برای عموم منتشر نكرده است. ما در مورد گزارش ها پیش از انتشار عمومی آنها اظهار نظر نمی كنیم. اما همچنان از ایران می خواهیم كاملا و بدون تاخیر و تعلل با آژانس برای حل همه مشكلات باقیمانده به ویژه مشكلات مرتبط با نگرانی ها در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای این كشور همكاری كند. همانطور كه پیشتر گفته بودیم این بخشی از محورهای مذاكراتی ماست.

خبرنگار سوال خود را بار دیگر به این شكل مطرح كرد كه آیا درست است كه آمریكا به ایران نشان داده امكان تمدید دوره تحقیقات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای این كشور وجود دارد و ضروری نیست تا آخر ماه مارس (اواسط فروردین 1394) در این مورد به نتیجه قطعی رسید.

ساكی در پاسخ گفت: قصد ندارم وارد جزئیات مذاكرات شوم؛ یقینا این یكی از موضوعاتی است كه حین گفت و گوها قصد حل و فصل آن را داریم؛ اما نمی توانم هیچ موضوعی را تایید یا تكذیب كنم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا همچنین درباره لفاظی های نتانیاهو و اطلاعاتی كه درباره جزییات توافق دارد، گفت: هنوز توافقی وجود ندارد بنا بر این كسی نمی داند محتوای آن چیست. ما یقینا ترتیباتی را اتخاذ می كنیم تا مطمئن شویم اطلاعات محرمانه درز نمی كند و نمی خواهیم در مورد این موضوعات در انظار بحث كنیم.

خبرنگار پرسید به نظر می رسد برای دولت آمریكا رسیدن به توافق با ایران مهم تر از رابطه با اسرائیل و نخست وزیرش باشد؟

سخنگوی وزارت خارجه امریكا گفت: این تعبیر ما نیست، اسرائیل قبلا هم نیز دید منفی نسبت به برنامه اقدام مشترك داشت و اینكه ایران به تعهداتش عمل نخواهد كرد، اما آنها به تعهدات خود عمل كردند. اگر به توافق برسیم، توضیح خواهیم داد چرا و چگونه این توافق با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به نفع كل جامعه بین المللی خواهد بود.

ساكی در پاسخ به پرسشی درباب عبارت 'توافق بد' كه نتانیاهو به كار می برد، گفت: پس به نظر می رسد او از مذاكره كنندگان بیشتر خبر دارد، زیرا اصلا هنوز توافقی به دست نیامده است.

وی همچنین در خصوص اهمیت بیشتر توافق با ایران برای دولت آمریكا در قیاس با روابط حسنه با تل آویو، گفت: ما تصور می كنیم رسیدن به توافق با ایران در چارچوب 1+5 مهم است و این توافق به امنیت بیشتر آمریكا و اسرائیل كمك می كند.

خبرنگار دیگری با اشاره به برنامه دیدارهای امروز 'وندی شرمن' مذاكره كننده ارشد آمریكایی با 'سید عباس عراقچی' معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در ژنو و دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریكا در روز یكشنبه، پرسید: هدف از دیداری در این سطح آنهم بعد از دیدارهای گروه مذاكره كننده دو كشور چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا گفت: این اقدام تازه ای نیست، یقینا لازم است كه تصمیم های سیاسی اتخاذ و گفت وگوهای سیاسی انجام شود. كری زمان زیادی را با ظریف برای رایزنی در مورد این مسائل سپری كرده است. این گفت وگوها كمك كننده و بخشی از تلاش ها در روند فعلی است. بخش عمده ای از مذاكرات فنی است و گروه مذاكره كننده این بخش فنی را برعهده دارد. اما ما شاهد هر دو بخش بوده ایم، همانطور كه پیش از این نشست های دوجانبه ایران و آمریكا یا دیگر كشورها برگزار شده است.

ساكی اضافه كرد: ممكن است نشست های دوجانبه یا چندجانبه دیگری با بقیه اعضای گروه 1+5 نیز برگزار شود. تاریخ نشست ها هنوز نهایی نشده است، احتمال دارد اتحادیه اروپا نیز تاریخ نشست را بیان كند؛ همانطور كه این روش در گذشته نیز بوده است.

ساكی در بخش دیگری از سخنانش درباره لحن وزیر خارجه كشورمان در گفت و گو با همتای آمریكایی اش در مذاكرات گفت: قصد ندارم در مورد لحن هر وزیر امور خارجه ای صحبت كنم. به گفتن این جمله بسنده می كنم كه مذاكرات دشواری در حال انجام است، كری نیز به روشنی محدودیت های ما را بیان كرده است و انتظار داریم این روند ادامه یابد. با دشوارتر شدن موضوعات قطعا این مساله نیز بخشی از مذاكرات خواهد بود.

اروپام**9157**2017