به گزارش ایرنا، برنامه مناظره روز جمعه این هفته با عنوان ارزیابی نقش كنكور در عملكرد و پیشرفت نظام آموزشی كشور با حضور مسئولان و كارشناسان امور آموزشی كشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ابراهیم خدایی در این خصوص افزود: براساس وضعیت موجود در كنكور سه ملاك سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و اختصاصی مورد نظر است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال 92 و طی 5 سال آینده 85 درصد ظرفیت آموزش عالی برای گرفتن دانشجو بدون كنكور پذیرش خواهند شد.
وی با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجو در رشته های مختلف دانشگاهی، این سئوال را طرح كرد كه علت ورود دانش آموزان رشته های علوم اجتماعی به رشته پزشكی چیست؟
رئیس سازمان سنجش كشور، گفت: نگاه سیاسی؛ اجتماعی عجیبی در كشور در رابطه با كنكور وجود دارد بطور مثال در هیچ كجای دنیا نمی بینید كه مجلس درباره دانشجو تصمیم گیری و یا سخنرانی كند.
خدایی افزود: اولین مولفه ای كه در كنكور آن را دنبال می كنیم، 'عدالت اجتماعی' است؛ می خواهیم امتیازی را بین داوطلبان توزیع كنیم كه در آن امنیت، دقت و جامعیت دخیل است به آن معنا كه همه مردم فرصت داشته باشند در این آزمون شركت كرده و درعین حال به علاقه و استعداد داوطلبان توجه كنیم و سنجش درست علمی انجام دهیم.
وی با بیان اینكه بین مفاهیم «نخبه» و «استعداد»، سوءتفاهم شده است، گفت: فردی كه معدل او، نوزده و نیم است، هیچگاه شانس ورود به رشته پزشكی را نخواهد داشت زیرا معدل 40 هزار نفر بالاتر از نوزده و هفتاد و پنج صدم است؛ زیرا تا توانسته ایم نخبه درست كرده ایم.
وی تصریح كرد: باید بدانیم چرا از داوطلبان آزمون می گیریم؛ آزمون كنكور را سخت می گیریم تا بتوانیم صد نفر اول رشته پزشكی را جدا كنیم؛ بحث كنكور علمی است كه به برخی از اهداف آن توانسته ایم، دست یابیم و هنوز به برخی از اهداف آن دست نیافته ایم.
رئیس سازمان سنجش كشور گفت: داوطلب باید بتواند چند بار كنكور بدهد؛ اگر قبول نشود ماه دیگر آزمون بدهد و جایی كه بخواهد پذیرش شود.
خدایی تصریح كرد: پذیرش در دانشگاه ها بدون آزمون نداریم بلكه پذیرش با استفاده از نمرات آزمون ها و برای دانش آموختگان داریم.
رییس سازمان سنجش آموزش كشور نیز با اشاره به نقش پیدا كردن نمرات مقطع دبیرستان در قبولی كنكور، گفت: كنكور را تنها روش نمی دانیم و دنبال اصلاح آن با توجه به شرایط بومی كشور هستیم.
علی رجالی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر كنكور از اول دبستان تا پایان تحصیلات تكمیلی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینكه چالش های آموزشی باید بطور مرتب مورد توجه قرار گیرد، افزود: مساله جدا شدن سنجش از پذیرش مهمتر است كه اگر به این مهم توجه نشود، نمی توان به نتیجه مطلوب رسید.
استاد صنعتی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: معتقدیم آزمون های استاندارد باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن آنكه توانمندی ها و هنرهایی كه افراد مختلف دارند باید در سنجش و پذیرش دانشجو مورد توجه قرار گیرد و در كنكور نقش ایفا كنند.
رجالی از رواج مدرك گرایی در جامعه و حتی بین مسئولین انتقاد كرد و گفت: وجود امتحان های مختلف نه تنها به دانش آموزان و خانواده ها استرس وارد می كند، بلكه مفهوم یاد گرفتن را از بین می برد.
وی از صداوسیما و بخش های دیگر خواست برای از بین بردن مدرك گرایی فرهنگ سازی كنند.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان آنكه همه روی مسیر مدرك گرایی افتاده اند و نگرفتن فلان مدرك را شكست می دانند و اینكه بسیاری مدرك دكترا دارند اما كار بلد نیستند، افزود: باید فشار برای ورود به مقاطع بالاتر را كم و در كنار آن آموزش های فنی و حرفه ای را تقویت كنیم.
وی خواستار استاندارسازی آزمون های سراسری شد و گفت: وقتی در مقطع دكترا، دیگر استاد دانشجو را پذیرش نمی كند و سازمان دیگری این كار را انجام می دهد به این دلیل است كه دیگر مسئولیتی در قبال دانشجوی پذیرفته شده احساس نمی كند.
رجالی با بیان اینكه بهترین كسی كه می تواند نمره را استعدادسنجی كند، معلم است، گفت: اهداف و استانداردهای آموزش و پرورش مشخص نیست.
وی با بیان آنكه در كشور ما متاسفانه هدف یادگیری مهارت نیست بلكه هدف گرفتن مدرك است، ادامه داد: در جوامع پیشرفته كار و مهارت مهمتر از مدرك است.
وی با بیان اینكه استعدادسنجی فقط از راه آزمون نیست، گفت: سنجش باید از پذیرش جدا شود تا مجریان آموزش هم احساس مسئولیت كنند.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان خواستار ایجاد سازمان سنجش در آموزش و پرورش شد تا سنجش از همان مقاطع پایین شروع شود.
رجالی از گسترش كتاب ها و آموزشگاه های كنكور غیراستاندارد انتقاد كرد و گفت: هیچ نظارتی بر استاندارد كتاب های كنكور و آموزشگاه های كنكور وجود ندارد.
استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز معتقد است: تمام مصائب را در كنكور جمع كرده ایم و انتظار داریم با بود یا نبود آن، مشكلات نظام آموزشی ما حل شود.
زهرا گویا، افزود: آموزش عمومی ما نباید در پس دغدغه هایی كه ممكن است، كنكور ایجاد كند از مسوولیت های خود دور شود.
وی با بیان اینكه نظام آموزش عمومی كشور با تناقض های زیادی در جامعه روبرو است، گفت: بطور مثال از یك سو برای مقطع تحصیلی ابتدایی، «ارزشیابی توصیفی» را تعریف می كنیم اما واقعا دانش آموزان در چند مدرسه به جز «بسیار خوب» نمره دیگری گرفته اند.
وی اضافه كرد: كجا به معلمان خود اعتماد و آزادی عمل داده ایم تا مهم ترین عامل تصمیم گیرنده در نظام آموزشی باشد.
این استاد دانشگاه گفت: انواع كتاب های كمك آموزشی با مهر تائید آموزش و پرورش در كتابفروشی های رسمی و آزاد وجود دارد كه روی آنها عبارت «آماده سازی برای مدارس خاص» درج شده است.
گویا افزود: آیا والدینی كه كودكان آنها در مدرسه تیزهوشان، برچسب تیزهوشی خورده حاضر است بپذیرد كودكش، معمولی است؛ پایایی و ضرورت وجود سازمان سنجش كشور، یك بحث است و اینكه مدرسه آیا به ماموریت های خود می پردازد، بحث دیگری است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: آموزش عمومی حق است و آموزش عالی یك امتیاز است؛ در دنیا صندلی های خالی را به فروش نمی رسانند بلكه صندلی ها را خالی می گذارند كه در اختیار افراد لایق قرار گیرد.
وی گفت: هم آموزش عمومی و هم آموزش عالی از طریق انواع سنجش ها نیاز به مراقبت دارند.
گویا اظهار داشت: ما یك نگاه صفر یا صدی داریم؛ مگر می شود سازمان های سنجشی برگزار كننده آزمون نباشند، آنها فقط آزمون می گیرند سیاستگذار كه نیستند.
وی با طرح این سئوال كه آیا پذیرش بدون آزمون یك موفقیت یا نگرانی است، گفت: واقعا نگران كننده است كه دكترهای آینده ما كه می خواهند تولید علم كنند از طریق آزمون های دسته جمعی یكنواخت وارد این مقطع تحصیلی شده اند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: بیش از 50 درصد بینندگان برنامه و كارشناسان برنامه، برگزاری كنكور را دارای تاثیر منفی بر نظام آموزشی می دانند.
علی زرافشان، به انتشار خبری مربوط به 40 سال قبل در رسانه ها در خصوص تعلیم و تربیت در ایران اشاره كرد و گفت: این موضوع، سئوالی كهنه در نظام تعلیم و تربیت است.
وی معتقد است: شكل فعلی پذیرش دانشجو آسیب های جدی به نظام تعلیم و تربیت كشور وارد كرده است.
زرافشان این سئوال را مطرح كرد كه آیا این شكل پذیرش دانشجو به كاركردهای اصلی تعلیم و تربیت كمك كرده است یا خیر، این در حالی است كه این شكل از سنجش موجب شده تا آموزش و پرورش از كاركرد اصلی خود دور بماند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از مناظره، اظهار داشت: باید روند آموزش را تغییر و كیفیت را مورد سنجش قرار دهیم زیرا معلوم نیست كه این شیوه تا چه حد به بهبود نظام آموزشی و ارتقاء كیفیت آن كمك می كند.
وی افزود: این كه در سه ساعت برای 12 سال تحصیل دانش آموزان تعیین تكلیف شود، اقدام درستی نیست.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: انتظار از آموزش و پرورش این است كه دانش آموز را به صورت همه جانبه آماده ورود به جامعه كند.
وی افزود: قبولی در كنكور و ورود به آموزش عالی به هدف آموزش ها تبدیل شده و ساحت های دیگر آموزش مثل بخش های اجتماعی، سیاسی، زیستی، زیبایی شناختی و اقتصادی و غیره فراموش شده است.
زرافشان از ساختار دانشگاه ها انتقاد و تصریح كرد: وقتی 50 درصد دانش آموزان مقطع دبیرستان در فنی و حرفه ای تحصیل می كنند، آیا دانشگاه ها آمادگی لازم را برای پذیرش آنها دارند.
وی از تبدیل شدن ارزشیابی به هدف انتقاد كرد و اظهار داشت: یكی از عوامل تاثیرگذار بر شكل گیری آموزش و تربیت، بحث ارزشیابی است و علمای تعلیم و تربیت معتقدند ارزشیابی باید در خدمت اهداف یادگیری باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، افزود: این هدف است كه تعیین می كند آموزش چگونه باشد و ارزشیابی خود هدف شده است.
وی درخصوص تغییراتی كه چین، سنگاپور و برخی دیگر از كشورها در نظام پذیرش دانشگاه خود اعمال كرده اند، گفت: كشورهای مختلف، شیوه ورود به دانشگاه را متحول كرده اند.
زرافشان اضافه كرد: مگر هدف تعلیم و تربیت این بوده كه كتابخانه ای در وجود فرد ایجاد كند و بعد در كنكور آنرا در سه ساعت ارائه دهد.
وی گفت: اگر قرار است اهداف سند تحول چشم انداز تحقق یابد، باید شیوه ارزشیابی و نحوه ورود به دانشگاه و برگزاری كنكور تغییر كند.
این كارشناس امور آموزشی تصریح كرد: شاخص ورود به مدارس فقط شاخص های علمی شده اما شاخص های دیگر رها شده و باید آموزش پرورش از زیر بار این فشارها خارج شود.
رضا صابری نماینده و عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز رتبه های خوب علمی كشور در منطقه و جهان را قابل تقدیر دانست و گفت: كنكور قانونی ترین راهبرد برای ورود به دانشگاه ها است.
وی با بیان آنكه در سال 86 قانونی برای حذف كنكور در مجلس تصویب شد، افزود: براساس قانون سنجش و پذیرش مصوب مجلس، قرار شد طی پنج سال، 85 درصد ظرفیت آموزش عالی تنها به سوابق تحصیلی فرد علاقه مند به شركت در كنكور اختصاص یابد.
وی افزود: چون آموزش مستمر است باید سنجش هم مستمر باشد و در قانون هم پیش بینی لازم برای آن شده و امیدواریم این موضوع اتفاق بیفتد.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به نگرانی های مردم، آنچه در اسناد بالادستی مشخص است این است كه عدالت محوری از جمله ارزشهایی است كه برای پرورش استعدادها در حوزه علم و فناوری به آن نیازمندیم.
وی افزود: در سیاست های حوزه علم وفناوری یكی دیگر از محورها بحث سنجش و پذیرش دانشجو متناسب با استعدادها و علایق افراد است.
به گفته این نماینده مجلس نهم، بحث اصلی این است كه در این مسیر هم باید دید آموزش و پرورش چه اقدامی انجام می دهد و مرز عبور از این مرحله به آموزش عالی چگونه خواهد بود تا مستعدترین ها را برای مناسب ترین صندلی های دانشگاه انتخاب كنیم.
صابری اظهار داشت: امروز مناسب ترین آسیب شناسی ها را داریم ولی اگر می خواهیم روشی عادلانه ارائه كنیم چاره ای به جز آزمون سراسری نداریم، چون آموزش و پرورش نمی تواند پاسخ دهد كه آموزشی عدالت محور ارائه می دهد یا خیر.
وی گفت: مهمترین مطالبه والدین از دانش آموزان 20 است به دلیل نوع نظام حاكم برآموزش و پرورش و اگر آموزش و پرورش نتواند در مجموع آموزشها غربالگری علمی داشته باشد، نگرانی مردم بیشتر خواهد شد.
این نماینده مجلس، با اشاره به اینكه آموزش و پرورش هدایت تحصیلی را از همان ابتدای ورود دانش آموزان به مدارس مشخص كرده است، گفت: باید این هدایت تحصیلی به آموزش عالی متصل شود.
وی با اشاره به اینكه قانونگزار روند پذیرش دانشجو را در قانون مشخص كرده است، افزود: راه به لحاظ اجرا آماده است و آموزش و پرورش بن بست قانونی ندارد.
نماینده مجلس نهم اظهار داشت: آموزش و پرورش به رغم آزمون های داخلی كه برگزار می كند، برای انتخاب تیزهوشان جامعه نیز آزمون برگزار می كند در حالی كه قانونگزار راههای مختلف را مشخص كرده است.
اقتصام(3)1053/9185/9191**1558
رییس سازمان سنجش و آموزش كشور؛
پذیرش دانشجو بدون كنكور در حال افزایش است
۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۷:۰۵
کد خبر:
81513575
تهران - ایرنا - معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان سنجش و آموزش كشور با اشاره به قانون شهریور ماه سال 92 در خصوص پذیرش دانشجو، گفت: در حال حاضر پذیرش دانشجو در دانشگاهها بدون گرفتن كنكور در حال افزایش است.