۲ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۴
کد خبر: 81513929
T T
۰ نفر
ديابت؛ بيماري خطرناك ولي قابل پيشگيري با بهبود سبك زندگي

اروميه - ايرنا - ديابت يا به اصطلاح عامه، بيماري قند از جمله بيماري هاي شايع دنياي امروز به شمار مي رود كه سالانه ميليونها نفر به آن دچار مي شوند و هزاران نفر نيز جان خود را به دليل اين بيماري و همچنين امراض ناشي از ديابت از دست مي دهند.

ماده غذايي قند از جمله مواد غذايي لازم و ضروري در زندگي هر بشري است و انسان بايد با خوردن غذاهاي مختلف، اين ماده لازم براي تداوم زندگي را دريافت و بتواند سلامتي تك تك سلولهاي بدن خود را تضمين كند.

در كنار فوايد ماده غذايي قند، همچون تمام مواد غذايي و مغذي ديگر، انباشت بيش از حد اين ماده غذايي به دلايل مختلف ژنتيكي، زيستي و يا سبك زندگي نتايج تلخ و ناراحت كننده اي را براي انسان به دنبال دارد كه در برخي موارد، اين نتايج غيرقابل جبران و مرگ آور خواهد بود.

نابينايي، اختلال در پاها و دست ها به ويژه انگشتان كه در برخي موارد به قطع شدن اين اندام ها مي انجامد، افزايش بي رويه فشار خون، مشكلات قلبي و عروقي، كليوي و اعصاب و حتي سكته مغزي از جمله بارزترين نتايج بيماري ديابت به شمار مي روند كه اين بيماري را به عامل مهمي در افزايش مرگ و مير و معلوليت هاي اندامي در جهان تبديل كرده اند.

با وجود اينكه بيماري قند يا ديابت، امروزه بسياري از خانواده ها و افراد را درگير خود كرده ولي مي توان با بهبود سبك زندگي، عدم استفاده بيش از حد از مواد قندي و قندسازها و همچنين پرهيز از استرس و اضطراب، گامهاي بلندي را در راستاي پيشگيري از بروز اين بيماري خطرناك برداشت.

معاون فني دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي در اين خصوص به خبرنگار ايرنا با اشاره به آمار كشوري و استاني بروز بيماري ديابت گفت: در حال حاضر حدود پنج ميليون نفر از مردم كشور، بيماري ديابت دارند و در استان نيز افزون بر 35 هزار نفر مبتلا به اين بيماري شناسايي شده اند.

وحيد حقيقي اضافه كرد: با وجود اين آمار، بيش از نيمي از بيماريان ديابتيك در آذربايجان غربي و كشور از بيماري خطرناك خود مطلع نيستند كه بايد با آگاهسازي اين افراد، از شيوع بي رويه بيماري جلوگيري كرد.

وي اظهار كرد: دو نوبت غربالگري در مناطق روستايي آذربايجان غربي براي تشخيص افراد داراي بيماري ديابت در استان انجام شده كه در مرحله نخست هشت هزار و 800 نفر و در مرحله دوم 14 هزار نفر بيمار ديابتيك در استان شناسايي شدند.

وي افزود: درسال هاي اخير، افزايش شيوع ديابت درجهان، اين بيماري را به بزرگترين اپيدمي تاريخ، تبديل كرده است كه اين امر لزوم توجه بيشتر به بهبود سبك زندگي را در پيشگيري از اين بيماري نشان مي دهد.

معاون فني دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت: پژوهش هاي مختلف در سطح جهان و كشورمان نشان داده است كه مداخلات روش زندگي مي تواند بروز ديابت را حداقل 11 سال به تاخير بيندازد.

حقيقي اضافه كرد: مهمترين مداخلات در روش زندگي شامل كاهش وزن، حداقل تا هفت درصد وزن اوليه با استفاده از رژيم غذايي سالم كم چرب و كم كالري و فعاليت بدني با شدت متوسط حداقل به مدت 150 دقيقه در هفته تعيين مي شود.

وي ادامه داد: چاقي و اضافه وزن از مهمترين عوامل خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن شامل ديابت نوع 2، بيماريهاي قلبي - عروقي، پرفشاري خون، سكته هاي مغزي و برخي از انواع سرطانها هستند كه در اين خصوص بايد توجه عمومي جلب شود.

وي اظهار كرد: افزايش مصرف موادغذايي پر انرژي كه حاوي مقادير كمي از مواد مغذي و مقادير زيادي قند و چربي هاي اشباع شده هستند به همراه كاهش فعاليت بدني از مهمترين علل بروز چاقي و اضافه وزن به شمار مي روند كه بايد از اين عوامل پرهيز كنيم.

معاون فني دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي افزود: چاقي و اضافه وزن منجر به بروز اثرات متابوليكي نامطلوب روي فشارخون، كلسترول، تري گليسيريد و افزايش مقاومت به انسولين مي شود.

وي ادامه داد: احتمال پيشرفت ديابت نوع 2 و پرفشاري خون با افزايش وزن به سرعت بالا مي رود و اين بيماري كه بروز آن در قرن بيستم، محدود به سالمندان بود، اكنون بچه هاي چاق را حتي قبل از سنين بلوغ تحت تاثير قرار مي دهد.

وي گفت: به طور تقريبي 85 درصد افراد ديابتي، به ديابت نوع 2 مبتلا بوده و 90 درصد اين بيماران، دچار اضافه وزن يا چاقي هستند.

شبنم سيد صالحي كارشناس معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: مهمترين عوارض بيماري ديابت، مشكلات كليه، مشكلات چشمي، مشكلات رشته هاي عصبي و بيماري قلبي عروقي هستند.

وي افزود: ديابت يك بيماري مزمن است و زماني بروز مي كند كه توانايي لوزالمعده در ترشح انسولين كم شده و يا از بين رفته باشد و يا بدن نتواند به طور موثر از انسولين ترشح شده توسط لوزالمعده را استفاده كند.

وي اضافه كرد: اختلال يا عدم ترشح انسولين توسط كبد يا عدم فعاليت مناسب انسولين و يا هر دو عامل باعث افزايش قند خون (هايپر گلايسمي) و ديگر اختلالات متابوليكي مي شود كه اگر هايپرگلايسمي به خوبي كنترل نشود، ممكن است موجب عوارض جدي شود.

وي ادامه داد: انسولين هورموني است كه قند خون را تنظيم مي كند و هايپرگلايسمي يا افزايش قند خون اثر شايع ديابت كنترل نشده است كه منجر به آسيب جدي بيشتر سيستم هاي بدن به ويژه اعصاب و عروق خوني مي شود.

كارشناس معاونت امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي اظهار كرد: مي توان با بهبود روش و سبك زندگي به ويژه دوري از اقدامات زمينه ساز بيماري ديابت از جمله كاهش اضطراب و نگراني هاي روزمره زندگي و استفاده از خوردني ها و نوشيدني هاي داراي كالري كم، چربي و قند مناسب روند بروز بيماري ديابت را كنترل كرد و يا زمينه پيشگيري از بروز اين بيماري را فراهم كرد.

تاكيدات اين كارشناسان بهداشتي و درماني به بهبود سبك زندگي نشان مي دهد كه اين امر در كاهش بيماري ديابت همچون اكثر بيماري هاي ديگر بسيار موثر است و بايد تلاشي جامع در اين خصوص در بين اقشار مختلف مردم در اين خصوص انجام گيرد.

گزارش از : سيده فاطمه سجادي

8137/2093