۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۲۲
کد خبر: 81514408
T T
۰ نفر
زمان سفر از اصفهان به تهران با قطار سریع السیر دو ساعت می شود

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان گفت: با راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران با سرعت 300 كیلومتر در ساعت، زمان مسافرت بین این دو شهر به دو ساعت خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز شنبه در آیین افتتاح پروژه بهسازی ایستگاه راه آهن اصفهان افزود: تكمیل طرح قطار سریع السیر اصفهان تهران یكی از دو برنامه مهم ریلی استان اصفهان است كه دو میلیارد و 600 میلیون دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اظهار امیدواری به راه اندازی هر چه سریعتر این قطار اظهار كرد: این پروژه 422 كیلومتر خط ریلی دارد كه حدود 300 كیلومتر آن در استان اصفهان است.

وی گفت: از این 300 كیلومتر فقط احداث و آماده سازی 30 كیلومتر آن باقی مانده كه در چند ماه گذشته مناقصه مربوط به آن انجام شده است.

وی با اشاره به تاكید رئیس جمهوری ایران در سفر اخیر به استان اصفهان مبنی بر راه اندازی هرچه سریعتر قطار سریع السیر اصفهان- تهران تصریح كرد: قرار است اواخر این هفته در سفر ریاست جمهوری به قم كلنگ احداث خط ریلی این پروژه از قم به تهران به زمین زده شود.

استاندار اصفهان با بیان اینكه بودجه مربوط به قم با پیگیری های استان اصفهان تخصیص می یابد، افزود: در ابتدا مقرر بود این پروژه فقط برای اصفهان - قم باشد اما با پیگیری های استان اصفهان از امسال، مسیر قم - تهران نیز در این پروژه قرار گرفت.

وی این پروژه را نخستین قطار سریع السیر كشور خواند و اظهار كرد: چندین استان از جمله خراسان و خوزستان برای این پروژه با اصفهان رقابت می كردند كه سرانجام قطار سریع السیر به اصفهان رسید.

به گفته وی این قطار سریع السیر در فرودگاههای مهر آباد و امام خمینی (ره) و شهرهای اصفهان، قم و تهران ایستگاه خواهد داشت.

زرگرپور كار دوم و اساسی در حمل و نقل ریلی استان اصفهان را انتقال حجم بالای بار استان از جاده ها به روی ریل ها عنوان و تصریح كرد: این حجم بار در جاده ها توجیه اقتصادی و فنی مهندسی ندارد و به توسعه جهشی در شرایط ریلی استان برای این موضوع نیاز داریم.

وی با بیان اینكه سالانه 30 میلیون تن بار و یك میلیون و 400 هزار مسافر از شبكه ریلی اصفهان می گذرد، تاكید كرد: راه آهن در استان اصفهان در جایكاه واقعی خود قرار ندارد و در حاشیه قرار گرفته است.

استاندار اصفهان با بیان اینكه وظیفه مدیریت استان و راه آهن این است كه جایگاه واقعی و در شان مردم اصفهان را به آن برگرداند، گفت: قدم اول این كاره، بازسازی ایستگاه ها و مدرن كردن آنهاست.

زرگرپور همچنین جایگاه حمل و نقل را یكی از محورهای توسعه، عمران و پیشرفت هر كشور و استان خواند و افزود: استان اصفهان در محل تلاقی كریدور های شمال جنوبی و شرقی غربی كشور قرار دارد و در سال حدود 40 درصد بار كشور و 20 درصد حمل و نقل مسافری از راههای استان عبور می كند.

وی با تاكید بر جایگاه ویژه استان اصفهان در بحث حمل و نقل اظهار كرد: اصفهان بعنوان صنعتی ترین استان كشور دارای 14 درصد تولید ناخالص ملی، 70 درصد تولید فولاد، 50 درصد تولید سنگ و 32 درصد فرورداه های نفتی كشور است و باید حمل و نقل رفیع و ویژه ای برای حمل آنها داشته باشد.

زرگرپور به توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با اعتبار یكهزار میلیارد ریال برای سه سال اشاره و اضافه كرد: دو طرح اساسی شامل توسعه و مدرن شدن ترمینال سفرهای خارجی و توسعه پاركینگ هواپیماها از 10 به 20 فروند در این فرودگاه اجرا می شود.

استاندار اصفهان همچنین از راه اندازی نخستین خط هوایی مخصوص اصفهان در آینده نزدیك خبر داد و گفت: هواپیمای آن توسط بخش خصوصی خریداری شده است و پیش بینی می شود تعداد سفرهای هوایی فرودگاه اصفهان سه برابر شود.

در آیین مزبور پروژه بهسازی ایستگاه راه آهن اصفهان با اعتبار 37 میلیارد ریال افتتاح و كلنگ پروژه اسلب تراك ( مسیر بتنی ) خطوط مسافری ایستگاه اصفهان با اعتبار 50 میلیارد ریال به زمین زده شد.

سالانه 30 میلیون تن بار و یك میلیون و 400 هزار مسافر از طریق خطوط ریلی استان اصفهان جابه جا می شوند.

پ/3011/ 6508
۰ نفر