زمینه سازی دولت كودتا در تایلند برای باقی ماندن در قدرت/ 250 نماینده سابق مجلس متهم شدند

كوالالامپور - ایرنا – دولت كودتا در تایلند در ادامه سیاست خود برای محدود كردن خانواده 'شیناواترا' و سرخ جامگان حامی آن ها و حركت برای ماندگاری در قدرت پس از انتخابات سال 2016 میلادی، 250 نماینده سابق مجلس این كشور را متهم كرد.

به گزارش ایرنا، 'یینگلوك شیناواترا' نیز كه اول خرداد ماه در پی كودتا از نخست وزیری عزل شد اوایل بهمن ماه گذشته به وسیله مجمع ملی قانونگذاران تایلند به مدت پنج سال از فعالیت های سیاسی منع شد.

وی اكنون با اعلام جرم دادستان كل تایلند در خصوص اجرای طرح یارانه برنج مواجه شده و در صورت گناهكار شناخته شدن می تواند به 10 سال زندان محكوم شود.

دولت كودتا در تایلند كه تاكید دارد آرامش این كشور را دنبال می كند روز گذشته نیز دو سیاستمدار جناح مقابل خانواده 'شیناواترا' را دادگاهی كرد.

كمیسیون ملی ضد فساد تایلند روز گذشته برضد 'آبهیسیت وجاجیوا' نخست وزیر اسبق و 'ساتپ توگسوبان' معاون وی به اتهام سركوب تظاهرات ضد دولتی سال 2010 در بانكوك كه 90 شهروند این كشور را به كام مرگ فرستاد و صدها زخمی برجای گذاشت، اعلام جرم كرد.

'وجاجیوا' بیست و هفتمین نخست وزیر تایلند كه از سال 2005 رهبری حزب دموكرات این كشور را برعهده داشت بهمن ماه در بانكوك با 'دانیل راسل' معاون وزیر خارجه آمریكا در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام رایزنی كرد كه واكنش تند دولت را بدنبال داشت، تا جایی كه كاردار آمریكا به وزارت امور خارجه احضار شد.

پس از این جریانات، كمیسیون ضد اختلاس تایلند روز گذشته بر ضد 250 قانونگذار سابق نیز اعلام جرم كرد. این اعلام جرم نیز برای تضعیف بیشتر 'تاكسین شیناواترا' نخست وزیر اسبق و میلیاردر تایلند انجام شده است.

براساس گزارش روز چهارشنبه رسانه های تایلند، این نمایندگان سابق مجلس این كشور متهم به اقدام مغایر با قانون اساسی شده اند.

در صورتی كه این نمایندگان مجلس تایلند نیز گناهكار شناخته شوند با پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی مواجه می شوند.

دولت نظامی تایلند آبان ماه امسال كمیته ای برای تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید این كشور تعیین كرد و تاكنون بندهایی از این قانون را بررسی كرده كه نشان می دهد دولت كودتا تلاش دارد محدودیت هایی برای سیاسیون دو جناح این كشور ایجاد كند.

به عنوان نمونه كمیته تهیه پیش نویس قانون اساسی تایلند در حالی كه 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر نظامی این كشور مدعی مشاركت بیشتر مردم در امور كشورداری بود، پیشنهاد انتخابات نخست وزیر با رای مستقیم مردم را رد كرد و آن را برای تایلند همراه با خطر دانست.

تحلیلگران معتقدند در قانون اساسی جدید تایلند نیز مانند حركت های چند هفته اخیر بر ضد سیاستمداران این كشور تلاش می شود به گونه ای رفتار شود تا خانواده ثروتمند شیناواترا و جناح مقابل از گردونه سیاست و حاكمیت در تایلند خارج شوند.

خانواده شیناواترا در بخش هایی از تایلند نفوذ دارند و گروهی از مردم از آن ها پشتیبانی می كنند. 'تاكسین شیناواترا' و 'یینگلوك شیناواترا' چند سال سكان هدایت تایلند را به عنوان نخست وزیر در دست داشته و هر دو در پی كودتا سرنگون شده اند.

به اعتقاد كارشناسان حركت های حساب شده اخیر دادستانی و كمیسون ضد اختلاس تایلند در حذف رقبای سیاسی در چارچوب برنامه ریزی بلندمدت 'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر نظامی این كشور برای در دست داشتن قدرت و پیروزی در انتخابات سال آینده انجام می شود.

در یكسال آخر دوران پرتنش نخست وزیری 'یینگلوك شیناواترا' نیز تحلیگران تاكید داشتند 'پرایوت چان اوچا' به عنوان فرمانده ارتش در پی آرامش اوضاع نیست و فرصتی برای كودتا را انتظار می كشد.

نمونه هایی از كمك ارتش تایلند به مخالفان دولت سابق را نیز برخی رسانه ها در آن دوران گزارش كردند كه حركت های نظامیان را برای افزایش تنش ها حكایت می كرد.

آساق**1611