۶ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۲۶
کد خبر: 81519474
T T
۰ نفر
استاندارگيلان: تلاش پرستاران درموفقيت طرح تحول نظام سلامت ستودني است

رشت - ايرنا - استاندار گيلان با حضور در بيمارستان رازي رشت ضمن تبريك روز پرستار گفت: تلاش ها و كوشش هاي مثال زدني بي نظير پرستاران در موفقيت طرح تحول نظام سلامت ستودني است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني استانداري گيلان، محمدعلي نجفي عصر سه شنبه در نشست با پرستاران كه به مناسبت سالروز ولادت حضرت زينب كبري(س) و روز ملي پرستار برگزار شد، افزود: دولت مصمم است تا نيازهاي واقعي بخش پرستاري را تامين كند.

وي با اشاره به اقدامات بي نظير دولت تدبير و اميد با كمك مجلس شوراي اسلامي در اجراي طرح نظام سلامت تصريح كرد: با اجراي اين طرح پرداخت هزينه درمان بيماران شهري شش درصد و در بخش روستايي تنها سه درصد شده است.

نجفي با اشاره به مشكلات عديده بيماران پيش از اجراي طرح نظام سلامت افزود: در گذشته بيماران علاوه بر رنج بيماري از پرداخت هزينه هاي سنگين درمان نيز دچار رنج شده بودند كه اكنون با اجراي ارزشمند اين طرح مشكلات بيماران بسيار كاهش يافته است.

وي پرستاران را فرشتگان مهرباني براي بيماران و خانواده هاي آنان دانست و افزود: شغل پرستاري شغل پر مسووليت و با اهميت در نجات جان انسانها است و به جهت پر اهميت بودن شغل پرستاري سالروز ولادت حضرت زينب كبري (س) روز پرستار نامگذاري شده است.

استاندار گيلان افزود: حضرت زينب ضمن اينكه رسالت مهم نگهداري و تبليغ از نهضت حسيني را به خوبي انجام داد، از پرستاري حضرت سجاد(ع) و ديگر بيماران و مصيبت زدگان اهل بيت(ع) نيز با تحمل آن همه سختي ها و ناملايمات، آني فروگذار نبود.

وي در اين بازديد ضمن عيادت از بيماران بستري و نشست با پرستاران در جريان مسائل آنان قرار گرفت و خواستار توجه جدي دانشگاه علوم پزشكي به خواسته هاي پرستاران شد.

طرح تحول نظام سلامت، خدمتي صادقانه از سوي دولت در حوزه بهداشت و درمان به شمار مي رود كه رضايت اقشار مختلف مردم و جامعه پزشكي را به همراه داشته است.

اين طرح با سه رويكرد حفاظت مالي از مردم، ايجاد عدالت در دسترسي به خدمات سلامت و ارتقاي كيفيت خدمات بهداشتي درماني از 15 ارديبهشت امسال به اجرا درآمد.

تاكنون سه مرحله از طرح تحول نظام سلامت در كشور اجرايي شده است؛

* مرحله نخست اهدافي چون كاهش ميزان پرداختي بيماران بستري در بيمارستان هاي دولتي، برنامه ترويج زايمان طبيعي، حضور پزشكان متخصص مقيم در بيمارستان هاي دولتي و برنامه حفاظت مالي از بيماران صعب العلاج را دنبال مي كرد.

* مرحله دوم اين طرح به تحول در حوزه بهداشت باز مي گردد كه در آن پنج هدف مهم شامل ارتقاي شاخص هاي بهداشتي، بهبود كيفيت خدمت، رضايت مردم، كنترل هزينه ها و عدالت در سلامت پيگيري شد.

* اجراي مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت با ارايه كتاب ارزش هاي نسبي سلامت جمهوري اسلامي ايران آغاز شد كه بر اساس آن، پرداختي مردم بابت خدمات سلامت كاهش مي يابد.

گفتني است؛ مجتمع درماني الزهرا (س)، بيمارستان قلب دكتر حشمت و بيمارستان رازي در شهر رشت، بيمارستان شهيد انصاري در رودسر، بيمارستان امام حسن مجتبي (ع) در فومن، مجتمع درماني 31 خرداد در شهر منجيل، بيمارستان كوثر در آستانه اشرفيه، بيمارستان حضرت سيدالشهدا (ع) در لاهيجان و مجتمع درماني اميني لنگرود از جمله مراكز درماني دولتي در گيلان هستند.

گيلان 19هزار پرسنل درماني، هفت دانشكده و 23بيمارستان دولتي با دو هزار و 338 تخت دارد.ك/1

7296/ 6158