۲۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8152021
T T
۰ نفر

نیویورک تایمز: اختلاف نظر در آمریکا برسر ایران

۲۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8152021
نیویورک تایمز: اختلاف نظر در آمریکا برسر ایران ...............................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/03/86 خارجی.سیاسی.هسته ای.
روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز شنبه خود نوشته است که بحث درباره چگونگی برخورد با ایران در دولت آمریکا به اختلاف نظر میان دو گروه هواداران گفت و گو و کسانی که خواهان برخورد هستند، بالا گرفته است.
این روزنامه آمریکایی برای تهیه این گزارش با مقام های ارشد دولتی مصاحبه هایی انجام داده است، اما نام هیچ یک از این مقام ها فاش نشده است.
به نوشته این روزنامه، بحث در این زمینه به شکافی در دولت آمریکا منجر شده است و اختلاف نظر اصلی میان "کاندولیزا رایس" وزیر خارجه آمریکا و "بازهای" دفتر دیک چنی وجود دارد.
بازها عنوانی است که برای توصیف نومحافظه کاران آمریکایی به کار می رود.
"دیک چنی" معاون رییس جمهوری آمریکا روابط بسیار نزدیکی با کسانی دارد که عموما از حامیان اصلی حمله آمریکا به عراق بوده اند.
آنها اعتقاد دارند که "جرج بوش" باید با صراحت به تهران اعلام کند که اجازه ندارد سلاح هسته ای تولید کند و اگر لازم باشد آمریکا برای متوقف ساختن ایران، تاسیسات هسته ای این کشور را بمباران خواهد کرد.
این در حالی است که کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا و تیم دیپلمات های این وزارتخانه، از یک سال پیش استراتژی آمریکارا برای مقابله با ایران، همکاری با اروپا، روسیه و چین برای متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم اعلام کرده اند.
مخالفان این دیدگاه می گویند از آن زمان تا امروز، ایران بیش از هزار سانتریفیوژ جدید نصب کرده و کماکان به گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم خود ادامه می دهد.
نیویورک تایمز نوشته است که خانم رایس، بیش از هر زمان دیگر بر ایده دیپلماسی تاکید می کند و معتقد است که مذاکره با ایران، تنها گزینه برای حل این مشکل است.
وزیر امور خارجه آمریکا از جمله کسانی است که معتقد است، حمله نظامی به ایران فاجعه به بار خواهد آورد، اما محافظه کاران درون دولت جرج بوش در تلاش هستند تا این نظرات کاندولیزا رایس و همفکرانش را به چالش بکشند.
نیویورک تایمز برای نمونه اظهارنظری از "جان بولتن" سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد را منتشر کرده است که وی درباره بحران هسته ای ایران گفته بود: تغییر رژیم یا استفاده از زور تنها گزینه های موجود برای متوقف کردن ایران در راه رسیدن به توانایی ساخت سلاح هسته ای است.
این گزارش می افزاید که در بحث اخیر درباره چگونگی برخورد با ایران، وزارت خارجه آمریکا، کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا مشارکت فعال دارند.
1519 شماره 010 ساعت 52:07 تمام انتهای پیام I27.12-52-07
۰ نفر