محمود امانی طهرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا در عین حال اظهار كرد: بخش عمده ای از آماده سازی هنری كتاب های درسی، سلیقه ای است.
وی با بیان اینكه تصویرگری بخشی از محتوای كتاب های درسی را تشكیل می دهد، گفت: بخشی از پیام آموزشی از طریق تصاویر منتقل می شود و صرفا یك كار از حیث هنری و زیبایی شناسی نیست.
امانی توضیح داد مولفان سفارش تصاویر برای كتاب های درسی را به مدیران هنری تالیف كتاب ها ارایه می كنند و در نهایت در مواردی كه اختلاف نظری بین مدیر هنری و مولف وجود داشته باشد جنبه آموزشی غلبه پیدا می كند.
وی در خصوص كیفیت تصاویر كتاب های درسی نیز با اشاره به اینكه كتاب ها را به لحاظ تصویرگری با معیارهای مختلفی می توان ارزیابی كرد، یادآورشد: یك جنبه آن مساله هنری، زیباشناسانه و آماده سازی كتاب و جنبه دیگر فرهنگی و تناسب با محتوای علمی و آموزشی است كه در هر یك این زمینه ها قدم های خوبی برداشته شده است.
مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینكه هر كتاب درسی یك مدیر هنری دارد كه با مدیر علمی در ارتباط و تعامل است، توضیح داد: تا سال 1370، كتاب های درسی بدون وجود مدیر هنری و تنها با حضور صفحه آرا تالیف و تصاویر عموما توسط مولف با كیفیت های مختلف ارایه می شد.
امانی طهرانی تصریح كرد: اكنون همه كتاب های درسی مدیر هنری دارد و بین عكاس، گرافیست و نقاش هماهنگی مناسبی ایجاد شده است و در دوره ابتدایی فونت اختصاصی برای چاپ كتاب ها وجود دارد كه 10 سال روی آن كار كارشناسی صورت گرفته است.
وی اضافه كرد: از آنجا كه در تالیف كتاب های درسی فرصت كافی برای بخش هنری وجود ندارد كارها صرفا بر اساس تجربیات انجام می شود و در چاپ های بعدی و پس از آنكه از زمان انتشار كتاب دو سال گذشته باشد تصاویر كتاب ها با كیفیت بهتری ارایه می شود.
فراهنگ ** 1883 ** 1569
مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی:
تصاویر كتاب های درسی جذاب تر می شود
۹ اسفند ۱۳۹۳، ۸:۴۵
کد خبر:
81522678
تهران - ایرنا - مدیركل دفتر تالیف كتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری از جذاب تر شدن تصاویر كتاب های درسی خبرداد و گفت: تلاش می شود كتاب ها به قدری جذاب باشد كه از دید دانش آموزان و معلمان مقبولیت پیدا كند و آنها از وضعیت بصری كتاب لذت ببرند.