۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81524722
T T
۰ نفر
سنددار شدن اماكن موقوفه و مدارس استان يزد تسريع مي شود

يزد- ايرنا- با امضاي تفاهم همكاري ميان چهار دستگاه اجرايي استان ،سنددار شدن بقاع متبركه و اماكن مذهبي ، اراضي و مدارس آموزش و پرورش در روستاها و شهرهاي زير 25هزار نفر استان يزد ساماندهي مي شود.

به گزارش ايرنا اين تفاهم نامه با حضور مديركل ثبت اسناد و املاك استان يزد ، مديركل اوقاف و امور خيريه استان ، معاونت تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش استان و مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان به منظور تسريع و تسهيل در تثبيت اراضي آموزش و پرورش و املاك وقفي به امضا رسيد.

در حاشيه اين جلسه مديركل ثبت اسناد استان با اشاره به اهميت اين تفاهم نامه به خبرنگار ايرنا گفت: هدف ما در اين امر حفظ ارزش معنوي ، مادي و اجتماعي موقوفات ، بقاع متبركه و اماكن مذهبي در جامعه و لزوم تثبيت و حفظ اين سرمايه و نيز لزوم حفظ و صيانت از بخش آموزش و سرمايه هاي آموزش و پرورش استان و همكاري و استفاده بهينه از امكانات بوده است.

علي كريمي افزود: در قوانين مختلفي كه در قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه بود اسناد زيادي را صادر كرديم بويژه در روستاها ؛ در قانون ساماندهي نيز كه علاوه بر روستاها شامل شهرهاي زير25هزار نفر مي شود قابليت صدور سند براي رقبات نيز وجود دارد .

وي اضافه كرد: بر اساس اين تفاهم نامه قرار است رقبات و موقوفاتي كه شناسايي نشده يا سند مالكيت ندارند با همكاري ادارات كل بنياد مسكن و اوقاف و آموزش و پرورش اقدام شود .

مديركل ثبت اسناد و املاك استان يادآور شد: با اين كار در ثبيت مالكيت دولت كمك مي شود ضمن آنكه در كنار اين كار ،اسناد دفترچه اي اين موقوفات و فضاهاي آموزشي به صورت خارج از نوبت به سند تك برگ تبديل مي شود .

به گفته كريمي با اين كار از تعدي و تجاوز به حريم اماكن موقوفه و آموزشي جلوگيري شده و در بانك كاداستر اداره كل ثبت اسناد استان تثبيت مي شود.

وي اضافه كرد: تاكنون در روستاها 50هزار سند مالكيت صادر شده كه در طرح ساماندهي شرايط تسهيل شده و ثبت و صدور سند سرعت بيشتري پيدا خواهد كرد.

در اين جلسه مديركل اوقاف و امور خيريه استان نيز با اشاره به اينكه اين استان در تعداد اماكن موقوفه در كشور پنجم است گفت: تعداد قابل توجهي از اين اماكن بدون سند است كه اميدواريم با امضاي اين تفاهم نامه افزايش يابد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: متاسفانه نداشتن سند به مرور زمان سبب تعدي به بخشي از اين اماكن شده كه اميدواريم روند شناسايي و ثبت و صدور اسناد اين اماكن بهتر شود.

وي با اشاره به اينكه امسال به لحاظ اخذ سند رشد قابل توجهي داشتيم ، ادامه داد: اميدواريم اين تفاهم نامه نقطه عطفي در سنددار شدن اماكن موقوفه و آموزشي استان در شهرها و روستاها باشد.

در ادامه معاونت تربيت بدني و سلامت آموزش و پرورش استان يزد گفت: اين نهاد متعلق به همه مردم است و ساماندهي فضاهاي زيرمجموعه آن نيازمند عزم جدي است.

دهقان افزود: بخشي از اين فضاها وقفي است كه اميدواريم با امضاي اين تفاهم نامه زودتر سنددار شود بوژه اماكني كه در روستاها قرار گرفته است.

استان يزد يك ميليون و 60هزار نفر جمعيت دارد.

استان يزد با ۱۱ هزار و ۹۰۰ موقوفه و افزون بر ۴۰ هزار رقبه، پنجمين استان از نظر تعداد موقوفات در كشور است .

از ابتداي سال نزديك به 500 موقوفه استان سنددار شده است.ك/2

1968/ 6197