۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81525686
T T
۰ نفر

گسترش حمایت اروپا از كشور مستقل فلسطین

۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81525686
گسترش حمایت اروپا از كشور مستقل فلسطین

تهران-ایرنا- اعضای پارلمان ایتالیا با تبعیت از اقدامات پارلمان های دیگر كشورهای اروپایی كشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناختند.

به گزارش ایرنا روند قانونی به رسمیت شناختن كشور فلسطین بعد از اسپانیا و فرانسه به ایتالیا رسید و حدود 300 نفر از نمایندگان عضو پارلمان این كشور در جلسه هفتگی پارلمان با پیشنهاد به رسمیت شناختن كشور مستقل فلسطین از سوی حزب دموكرات به رهبری متئو رنتزی نخست‌ وزیر موافقت كردند.

این درحالی است كه تنها 45 نماینده مخالف این پیشنهاد بودند. در این طرح غیرالزام آور همچنین خواسته شده كشور فلسطین به مركزیت بیت المقدس به رسمیت شناخته شود.

این در حالی است كه مجلس ملی فرانسه اوایل ماه دسامبر گذشته (آذر ماه) قطعنامه پیشنهادی سوسیالیست ها را مبنی بر به رسمیت شناختن كشور فلسطین به تصویب رساند.

همچنین 10 روز پس از مصوبه پارلمان، مجلس سنای ایتالیا نیز در مصوبه ای غیرالزام آور از دولت خواست كشور مستقل فلسطین را بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد، در مرزهای سال 1967 به پایتختی بیت المقدس شرقی به رسمیت بشناسد.

پس از اینكه دولت سوئد در اكتبر گذشته (آبان) كشور فلسطین را به رسمیت شناخت، موج تازه ای در این جهت در اروپا به راه افتاد و در پی آن پارلمان انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایرلند در اقدامی مشابه از دولت ها خواستند این كشور را به رسمیت بشناسند.

در همین حال پارلمان اروپا در ماه دسامبر در قطعنامه ای اعلام كرد: اعضای پارلمان در اصل از به رسمیت شناخته شدن كشور فلسطین حمایت می كنند و باور دارند این امر باید همزمان با پیشرفت مذاكرات ادامه یابد.

این در حالی است كه هفت كشور جمهوری چك، مجارستان، لهستان، بلغارستان، رومانی، مالت و قبرس قبل از عضویت در این اتحادیه فلسطین را به رسمیت شناخته بودند.

بر اساس گزارش ها این رای گیری نمادین موضع دولت ایتالیا را نسبت به حل درگیری فلسطین و اسرائیل براساس راهكار تشكیل دو كشور و برپایه مذاكرات تغییر نخواهد داد.

پیشتر سفیر اسرائیل در رم اعلام كرده بود موفق شده پارلمان ایتالیا را قانع كند تا از رای‌گیری درباره به رسمیت شناختن كشور فلسطین خودداری كند.

در همین راستا ریاست تشكیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای از تصمیم پارلمان ایتالیا برای به رسمیت شناختن كشور فلسطین استقبال و تاكید كرد: چنین اقدام شجاعانه ای به وسیله پارلمان ایتالیا به حمایت از روند صلح منجر شده و فرصت‌های تحقق صلح و راهكار تشكیل دو كشور را محقق خواهد كرد.

تشكیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این اقدام اعلام كرد: باعث ناراحتی است كه طرح یادشده به معنای به رسمیت شناختن بی قید و شرط كشور فلسطین نیست.

استقلال ما به نتیجه مذاكرات یا به رسمیت شناختن دوجانبه و بی قید و شرط وابسته نیست. اختیار سرنوشت خود را داریم و می توانیم قدرت و حاكمیت مستقل را در سرزمین خود بدون اجازه از قدرت اشغالگر اعمال كنیم.

این در حالی است كه بعد از سال ها بن بست در مذاكرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها، به رسمیت شناختن فلسطین در بعضی كشورهای اروپایی باور تشكیل كشور مستقل فلسطین را تقویت كرده است.

با وجود این ژاكوب كوئن نویسنده و فعال ضد صهیونیست، اخیرا در مقاله ای مساله به رسمیت شناختن فلسطین را در كشورهای غربی، آن هم در فقدان اقدامی عملی به سود فلسطینی ها، فریبی بزرگ خواند.

وی معتقد است: همه و به ویژه افرادی كه خود را به مبارزات فلسطین نزدیك می دانند، از به رسمیت شناخته شدن فلسطین توسط كشورهای اروپایی خوشنودند؛ اما این امر برای من چیزی جز یك فریب بزرگ نیست.

كوئن این سوال را طرح می كند: دولت های غربی از سال 1967 میلادی تاكنون و در حالی كه ارتش صهیونیستی به سرعت در مناطق اشغالی عرب نشین اقدام به پاكسازی كرده تا نخستین شهرك صهیونیستی را در آن بنا كند، چه كردند؟ این دولت ها زمانی كه رژیم صهیونیستی بخش فلسطینی بیت المقدس را با نقض همه قطعنامه های بین المللی به متصرفات خود افزود، چه اقدامی صورت دادند؟

وی افزود: دولت های غربی در مقابل 650هزار صهیونیستی كه با تخریب هزاران خانه و روستا در كرانه باختری رود اردن ساكن شدند و هر گونه امكان تحقق راه حل صلح آمیز دو حكومت را كه غربی ها فریبكارانه به آن فرا می خواندند به نابودی كشاندند، چه كردند؟

مذاكرات مستقیم صلح كه با میانجی گری آمریكا و جان كری وزیر امور خارجه این كشور در تابستان 2013 (1391) آغاز شد، آوریل 2014 (فروردین 1393) بی نتیجه و به دلیل اصرار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه شهرك سازی، پایان یافت.

اروپام**9157 ** 1583 **
۰ نفر