۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۱۸:۳۳
کد خبر: 81526350
T T
۰ نفر
فدراسيون كوهنوردي براي صعود به 13 قله خارجي مجوز صادر مي كند

قزوين - ايرنا - رييس فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي گفت: در حال حاضر اين فدراسيون در بخش برون مرزي، براي صعود به 13 قله خارجي به كوهنوردان مجوز مي دهد.

رضا زارعي روز دوشنبه در حاشيه مجمع عمومي ساليانه هيات كوهنوردي و صعودهاي ورزشي قزوين در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، افزود: اين مجوزها براي صعود به قله هايي در كشورهاي نپال، پاكستان، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركيه و فرانسه صادر مي شود.

وي با بيان اينكه بروز حوادث براي كوهنوردان كشور در صعودهاي برون مرزي يكي از دغدغه هاي جدي فدراسيون كوهنوردي است، اظهار كرد: به همين دليل پيش از اعطاي هرگونه مجوز به گروه ها يا اشخاص كوهنورد، آنها بايد در دوره هاي آموزشي ويژه شركت كنند.

اين مسوول ورزشي يادآور شد: امسال تاكنون 8 مجوز به گروه هاي كوهنوردي كشور براي صعودهاي برون مرزي اعطاء شده است كه دو مورد از آنها قلل با ارتفاي بيش از 8 هزار متر و باقي قلل با بيش از 7 هزار متر ارتفاع بوده اند.

زارعي، جمعيت تحت پوشش فدراسيون كوهنوردي را 54 هزار نفر خواند و گفت: نيمي از اين رقم مربوط به كوهنوردي و نيمي نيز به سنگنوردي اختصاص دارد، اما آمار غيررسمي كوهنوردان كشور را بايد بيش از يك ميليون نفر دانست.

رييس فدراسيون كوهنوردي و صعودهاي ورزشي كشور از كمبود اعتبار و سالن هاي ورزشي در بخش سنگنوردي به عنوان يكي از مشكلات اصلي اين فدراسيون ياد كرد و گفت: با وجود داشتن استعدادهاي بالا و ورزشكاران مطرح در سطح جهان در كشور تنها داراي پنج سالن اختصاصي سنگنوردي هستيم.

زارعي با بيان اينكه سال پرافتخاري را براي كوهنوردي ايران پشت سرمي گذاريم، افزود: سنگنوردان كشورمان امسال براي نخستين بار موفق به كسب نشان در رقابت هاي جهاني اسپانيا در بخش سرعت و معلولان شدند.

اين مسوول ورزشي همچنين از راه اندازي رشته اسكاي رانينگ (دويدن به سمت آسمان) به عنوان يكي از رشته هاي زيرمجموعه فدراسيون خبر داد و گفت: قصد داريم تا مسابقات بين المللي اين رشته را در كشور برگزار كنيم.

وي در ادامه با اشاره به تدوين تقويم فدراسيون براي سال 94، گفت: تقويت و ترويج كوهپيمايي همگاني با همكاري ادارات كل ورزش استان ها و نهادها و سازمان هاي مختلف، حضور در رقابت هاي سنگنوردي آسيا در رده هاي سني مختلف، شركت در مسابقات يخ نوردي آسيا و همچنين تشكيل تيم هاي ملي اميد كوهنوردي و حضور در برنامه هاي برون مرزي از مهم ترين برنامه ها و رويدادهاي پيش روي فدراسيون براي سال آينده است.

3013/ 6128**1379
۰ نفر