۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 81526896
T T
۰ نفر
آمریكا كشور زندان ها/ هفت میلیون نفر تحت نظارت امور اصلاحی

كوالالامپور – ایرنا – آمریكا بیشترین تعداد زندانیان جهان را به خود اختصاص داده است و حدود هفت میلیون آمریكایی تحت نظارت امور اصلاحی در این كشور قرار دارند.

به گزارش ایرنا، شبكه خبری ای.بی.سی استرالیا روز سه شنبه در گزارشی به وضعیت زندانیان آمریكا پرداخت و این پرسش را مطرح كرد كه چه مشكلی در نظام عدالت كیفری آمریكا وجود دارد كه باعث شده بیشترین تعداد زندانیان را به خود اختصاص دهد.

براساس این گزارش، در حال حاضر دو میلیون و 200 هزار آمریكایی در زندان بسر می برند كه اگر تعداد افرادی كه دارای عفو مشروط هستند نیز در نظر گرفته شود حدود هفت میلیون آمریكایی تحت نظارت اصلاحی قرار دارند.

در حالی كه آمریكا پنج درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، 25 درصد از زندانیان جهان را به خود اختصاص داده است.

این گزارش با پرداختن به تركیب جمعیتی زندانیان در آمریكا و دلایل زندانی شدن آن ها، نوشت: آمریكا در امر مبارزه با مواد مخدر به جای حل مساله، آن را به یك مشكل جنایی تبدیل كرده و از این رو نظام عدالت كیفری آمریكا به طور قابل توجهی تغییر كرد.

در این گزارش به مشكلات قوانین آمریكا اشاره شده است كه براساس آن برای برخی از جرائم كوچك مانند سرقت از باشگاه های گلف، نوار ویدئو و حتی قطعات پتیزا تا 25 سال زندان در نظرگرفته شده است.

این قوانین نیز بیشتر در مورد سیاه پوستان در آمریكا اعمال می شود و اعمال سلیقه در مورد برخی جرائم نیز وجود دارد. این امر باعث شده است شمار آمریكایی های آفریقایی تبار در زندان ها به طور چشم گیری افزایش یابند، به طوری كه جمعیت آنها نسبت به سفیدپوستان شش برابر است و از نظر گروه سنی نیز سیاه پوستان جوان 9 برابر سفیدپوستان زندانی هستند.

ای.بی.سی استرالیا در ادامه اعلام كرد اگر چه در سال های نخستین قرن بیست ویك الگوی مشابهی از نظر زندانیان آمریكا و سایر كشورها وجود داشت، اما ریشه فعلی میزان زندانیان آمریكا به دهه های 60 و 70 بازمی گردد كه بسیاری بر اثر ناآرامی های سیاسی به زندان راه یافتند.

آمارهای مختلف نشان می دهد كه آمریكا سالیانه مبلغ 80 میلیارد دلار برای زندانیان، نگهداری زندان ها و حقوق كاركنان و دیگر امور مرتبط با زندان ها هزینه می كند كه هزینه هر زندانی در این كشور 25 تا 30 هزار دلار است.

این بودجه اختصاص یافته به زندان های آمریكا، بخش عمده ای از بودجه آمریكا را صرف خود می كند و به حوزه های از جمله آموزش آسیب رسانده است.

ای.بی.سی در پایان این سوال را مطرح كرد آیا در 20 سال آینده ما شاهد سلول های بیشتر در آمریكا خواهیم بود یا تعداد كلاس های درس و دانشگاه ها افزایش می یابد.

آساق**241**1611