۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۲۶
کد خبر: 81527403
T T
۰ نفر
آشنايي با كمك هاي اوليه قبل از سفر ضروري است

تهران - ايرنا - عضو انجمن جراحان ارتوپدي ايران گفت:دانستن كمك هاي اوليه در سفر كمك مي‌كند تا از بروز عوارض جبران‌ناپذير جلوگيري شود.

به گزارش ايرنا از انجمن ارتوپدي ايران، دكتر شهريار كامراني افزود:با توجه به اينكه ايام تعطيلات و سفرهاي نوروزي، ضروري است كه افراد نكاتي را در ارتباط با كمك‌هاي اوليه در انواع شكستگي‌ها بدانند.

به گفته وي مهم‌ترين نكته در هر شكستگي بي حركت نگه داشتن قسمت آسيب‌ديده در يك وضعيت مناسب است.

كامراني ادامه داد:به عنوان مثال كمك‌هاي اوليه در ارتباط با يك بازوي آسيب ديده اين است كه توسط يك باندي آن را به گردن آويزان كنند و يا بازوي آسيب ديده را توسط يك تخته به حالت ثابت و بي‌حركت نگه دارند.

اين متخصص ارتوپد و جراح دست، ادامه داد: بين شكستگي بسته و باز تفاوت عمده‌اي وجود داردبه طوري كه بيرون زدن يك استخوان در يك حادثه پيش‌آگهي يك شكستگي است كه اگر افراد بتوانند شكستگي بسته را با حداقل حركت انتقال دهند، از شكستگي باز جلوگيري كرده‌اند.

وي با اشاره اينكه در شكستگي‌ها، حفاظت از گردن فرد آسيب ديده بسيار مهم است گفت : ‌در برخي از شرايط افرادي با كشيدن مصدوم از صحنه حادثه نه تنها كمكي نخواهند كرد، بلكه باعث ايجاد مشكلات جبران ناپذيري چون فلج شدن دست و پاي مصدوم خواهند شد.

كامراني افزود: تصادفاتي كه با واژگوني ماشين همراه است،بهتر همراهان فرد مصدوم را در همان وضعيت رها كنند تا افراد با تجربه اقدام به نقل‌و انتقال بيمار را انجام دهند.

وي عضو گردن را حساس‌ترين قسمت بدن دانست و گفت :اگر دو نفر نقل و انتقال مصدوم را انجام مي‌دهند لازم است كه يكي از افراد گردن مصدوم را حفظ كرده و ديگري فرد را جابجا كند.

كامراني اضافه كرد: همچنين اگر قفسه سينه و تنه مصدوم با خون‌ريزي همراه باشد مناسب‌ترين اقدام اين است كه توسط يك پارچه تميز روي آن نقطه به صورت موضعي فشار بياورند، اما بايد به اين نكته توجه كرد كه با بستن محل خون‌ريزي ممكن است خون به اندام نرسيده و سياه شود.

***روش‌هاي مكانيكي درمان آمبولي

دكتر علي اكبر اسماعيلي جاه رئيس بخش جراحي ارتوپدي دانشگاه شهيد بهشتي، درباره ايجاد آمبولي در افراد گفت:جراحي لگن هميشه با آمبولي همراه نيست و فقط برخي از افراد كه استعداد دارند، به اين اختلال دچار مي شوند.

وي اضافه كرد :نحوه عمل جراحي نيز در ايجاد آمبولي موثر است، كه خوشبختانه با دارو درماني و امكانات مكانيكي 90 تا 95 درصد موارد قابل پيشگيري است.

اسماعيلي جاه اظهار كرد:معمولا افراد مسن كه انعقاد خونشان دچار اختلال است بيشتر در معرض خطر قرار دارند، آمبولي ريه و مغز را درگير كرده و در صورت درمان نشدن با عوارض وخيم تري همراه است.

وي افزود: براي روشهاي مكانيكي درمان مي توان به جوراب واريس و پمپ‌هايي كه بعد از عمل پا را حركت مي‌دهد، اشاره كرد.

علمي **1354**1440
۰ نفر