۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۹
کد خبر: 85630462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اختراع یک کالای پزشکی توسط دانش‌آموز استان فارسی

شیراز - ایرنا - هستی کیانی دانش‌آموز پایه دهم رشته علوم تجربی موفق به ساخت کولار گردنی اورژانسی با قابلیت ثابت‌سازی سر و گردن در حالت چرخش و خمش شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقدامات و مراقبت‌های فوری و آنی که پس از بروز حوادث برای نجات جان مصدوم یا جلوگیری از بدتر شدن وضعیت او انجام می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مواقع یکی از آسیب‌دیدگی‌هایی که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتری برای مصدوم شود آسیب‌دیدگی‌های گردن و مهره‌های گردنی‌ است؛ در واقع آسیب دیدن یک بخش کالبدشناختی گردن غالباً به معنای آسیب دیدن دیگر بخش‌های گردن است، چون بخش‌های مختلف گردن با هم در ارتباط هستند و استخوان‌ها، مفصل‌ها، بافت نرم و عصب‌های ستون فقرات همگی با هم همکاری می‌کنند تا سر را نگه دارند و آن را حرکت دهند.

برای جلوگیری از بیشتر آسیب دیدن مصدوم در چنین شرایطی از وسیله‌ای به نام کولار گردنی اورژانسی استفاده می‌شود؛ وسیله‌ای که با بی‌حرکت نگه داشتن گردن مصدوم نقش مهمی در کمتر شدن آسیب سر و گردن ایفا می‌کند اما به تازگی یک دانش‌آموزی از استان فارس موفق به اختراع کولار گردنی اورژانسی با قابلیت ثابت‌سازی سر و گردن در حالت چرخش و خمش شده است.

هستی کیانی‌ دانش‌آموز پایه دهم علوم تجربی از نخبگانی است که با کمک اساتید و مخترعان باتجربه این اختراع را به نام خود ثبت کرده است.

او درباره چگونگی طرح و اجرای این ایده گفت: زمانی که یک فرد دچار آسیب فیزیکی یا جسمی حاد در اثر حوادث گوناگون مانند تصادفات رانندگی و سقوط از ارتفاع می‌شود، تیم فوریت پزشکی اورژانس با حضور در صحنه حادثه ابتدا براساس وظایف تعریف شده اقدامات اولیه شامل بررسی مکانیسم شدت آسیب و پس از آن شرایط فرد آسیب دیده را مورد سنجش قرار داده و اقدامات اولیه حمایتی را انجام می‌دهد که یکی از این اقدامات مربوط به آسیب ناحیه گردن و سر مصدوم است.

اختراع یک کالای پزشکی توسط دانش‌آموز استان فارسی

کیانی اضافه کرد: در صورت آسیب‌دیدگی ناحیه سر و گردن مصدوم حادثه از کولارگردنی استفاده می‌شود که در تمام آمبولانس‌ها در ۲سایز متفاوت برای افراد بزرگسال و اطفال وجود دارد؛ سایز آن بصورت ثابت بوده و توانایی تغییر سایز بصورت دائم با یک نوع کولار وجود ندارد.

این دانش‌آموز ادامه داد: کولار گردنی یک وسیله پزشکی است که توسط پرسنل اورژانس برای افرادی که صدمات ضربه‌ای به سر یا گردن داشته‌اند و برای بی‌حرکت کردن گردن افراد استفاده می‌شود.

به گفته او اهمیت استفاده از کولار گردن برای فردی که دچار آسیب سر یا گردن شده و ممکن است دچار شکستگی گردن نیز شده باشد این است که گردن فرد آسیب دیده تا زمان رسیدن به بیمارستان و انجام اقدامات پزشکی باید بدون هیچ‌گونه حرکت و به صورت ثابت قرار گیرد؛ در غیر اینصورت و با حرکت سر و گردن، فرد حادثه دیده ممکن است در معرض خطر بالای آسیب نخاعی قرار گیرد که می‌تواند با حرکت فرد تشدید شود و منجر به فلجی یا مرگ شود؛ بنابراین هر چه بیشتر سعی شود حالت اولیه سر و گردن حفظ شود بهتر است.

کیانی مهمترین مشکل موجود در مورد کولارهای مورد استفاده در اورژانس را اندازه ثابت آنها دانست و افزود: این کولارها برای تمامی افراد با فیزیک بدن متفاوت مناسب نبوده و در بیشتر مواقع مشاهده می‌شود که پرسنل اورژانس جهت ثابت نگه داشتن سر و گردن فرد آسیب دیده از دو عدد سرم که دو طرف سر فرد مصدوم قرار داده و به وسیله بانداژ آن را بسته استفاده می‌کنند.

او یادآور شد: مهمترین مساله در شرایط آسیب به گردن و سر فرد حادثه دیده این است که حالت سر و گردن فرد مصدوم با کمترین تغییر در حالت پوزیشن اولیه مصدومیت جهت آسیب به نخاع و مهره‌های گردنی به بیمارستان منتقل شود که با توجه به کولارهای موجود که قابلیت تغییر سایز را ندارند و ثابت هستند امری غیرممکن است.

این مخترع درباره اختراع خود نیز گفت: هدف این اختراع طراحی و ساخت کولار گردنی است که قابلیت تغییر سایز و اندازه در چهار جهت را داشته باشد و بصورت کامل سر و گردن مصدوم را پوشش دهد و بصورت ثابت نگه دارد؛ همچنین با توجه به شکل و طراحی خاص کولار پرسنل اورژانس می‌توانند با کمترین تغییر در حالت پوزیشن اولیه مصدم کلار را دورگردن مصدوم نصب کنند.

اختراع یک کالای پزشکی توسط دانش‌آموز استان فارسی

او در خصوص مزایای این اختراع نسبت به اختراعات پیشین هم گفت: توانایی چرخش ۳۰ درجه به اطراف مطابق نزدیک‌ترین حالت به سر در اولین ویزیت بعد از سانحه ، توانایی خم شدن به راست و چپ کولار و تطبیق پیدا کردن با حالت سر در اولین ویزیت پس از سانحه، ثابت نگه داشتن سر، در نزدیک حالت به حالت اولیه جهت کاهش آسیب و جلوگیری از حرکات غیر لازم سر بیمار و باز بودن فضای اطراف و دسترسی کامل به فضای گردن جهت اقدامات حیاتی و معاینه بیمار از مزایای این اختراع است.

به گفته کیانی عدم نیاز به تکان دادن سر جهت فیکس کردن کولار گردنی جهت جلوگیری از افزایش آسیب از دیگر مزایای این اختراع به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha