۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۲۱:۰۹
کد خبر: 81527976
T T
۰ نفر
گونه هاي جانوري در معرض خطر را دريابيد

شهركرد-ايرنا- بيش از9.4 درصد از مساحت استان چهارمحال و بختياري جزو مناطق حفاظت شده، پارك ملي و منطقه شكار ممنوع است و اين استان، رتبه اول تنوع زيستي كشور را در اختيار دارد.

به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري با داشتن 28.3 گونه جانوري در هر يك ميليون هكتار، مقام اول گونه هاي جانوري كشور را دارد.

87 درصد از مساحت اين استان كوهستاني است و تاكنون بيش از يكهزار و 200 گونه گياهي و 294گونه جانوري اعم از انواع پرندگان، پستانداران، ماهي ها و خزندگان در آن شناسايي شده است.

پلنگ، پرندگان شكاري و گوشتخوار، خرس قهوه اي، عقاب، قوچ، ميش، حواصيل، قرقي، لك لك، برف، باكلان، كوركرو، سُنقر،ا ُردك ماهي، سار گَپه، خروس كولي، بزمچه، كبك دري، لاك پشت، خاكزي، پرستو، افعي شاخدار، ماهي قزل آلا، باربوس، كبك دَري، باتلان، عقاب طلايي و ماهي گوه خري از جمله گونه هاي جانوري استان چهارمحال و بختياري است.

حفاطت از اين گونه ها، وظيفه اي همگاني است و به فرهنگ سازي در بين مردم بخصوص حاشيه نشينان مناطق حفاظت شده نياز دارد.

از گونه هاي جانوري استان، باكلان، عقاب طلايي، شاهين، بحري، اردك بلوطي، ماهي گوره خري، كبك دَري، خرس قهوه اي و پلنگ در معرض خطر انقراض قرار دارند.

اكنون كبك دَري از پرندگان شاخص مناطق كوهستاني و در معرض تهديد كشورمان و بخصوص نماد جانوري استان چهارمحال و بختياري است كه نسل آن در خطر انقراض قرار دارد.

اين گونه به زمستانهاي سخت كوهستانهاي چهارمحال و بختياري سازگاري پيدا كرده و زيستگاهش محدود به مناطق صخره اي و صعب العبور كوهستاني است و در زمستانهاي سرد بندرت مهاجرت مي كند.

محدوديت زيستگاهي و عدم مهاجرت اين گونه را بشدت آسيب پذير ساخته و هرگونه تغيير يا آسيب از قبيل عمليات راهسازي در داخل مناطق كوهستاني، ساخت و سازهاي بي رويه و ورود دام به زيستگاه اين پرنده تلنگُري است تا جمعيت آن را از حد كنوني نيز كمتر و حتي با خطر انقراض نسل مواجه كند.

از سوي ديگر شكار قاچاق و بي رويه اي كه در فصل بهار و اغلب با سلاح گلوله زني از فاصله دور انجام مي شود و نيز افزايش جمعيت كلاغ زاغي در سالهاي اخير و شكار جوجه هاي كبك دَري و يا از بين بردن تخم ها توسط اين پرنده، از عوامل موثر در كاهش جمعيت كبك دَري در اكثر زيستگاه هاست.

از ديدگاه كارشناسان، حفاظت از زيستگاه هاي كوهستاني، برخورد با شكار قاچاق و جلوگيري از ورود دام بيش از ظرفيت منابع كمك بسيار موثري در حفظ نسل اين پرنده شاخص محسوب مي شود.

در اين زمينه، فرهنگسازي و نهادينه كردن اين اصل كه كبك دَري در زيستگاه طبيعي و كوهستاني اش زيباست نه به صورت نمونه شكار شده و بي جان تاكسي درمي شده اش در كُلكسيون هاي شخصي و خانگي، بسيار مهم است.

كبك درُي طبق نامه شماره 6108/32 مورخ هشتم ارديبهشت سال 87 به عنوان نماد جانوري استان چهارمحال و بختياري از سوي سازمان حفاظت محيط زيست معرفي شد.

مديركل حفاطت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: هم اكنون نسل بيش از 13 گونه جانوري در استان از جمله پلنگ، خرس قهوه اي، عقاب طلايي، كبك درَي، ماهي گوره خري، عقاب طلايي، بالابان، قوچ و ميش وحشي، كل، بز وحشي و اُردك سرسفيد در معرض انقراض هستند.

شهرام احمدي افزود: تنوع گونه هاي جانوري در استان، ضرورت حفاظت و افزايش ضريب حفاظت فيزيكي در استان را افزايش مي دهد.

وي گفت: تخريب زيستگاه بدليل فشار مضاعف به زيستگاه ها و خشكسالي، نوع تغذيه و تغيير شيوه زندگي از مهمترين دلايل و نشانه هاي آسيب پذيري و انقراض گونه هاي جانوري در استان ماست.

احمدي شكار مجاز و غيرمجاز، جزيره اي شدن زيستگاه ها و تغيير كاربري اراضي ملي و جنگلي به اراضي مسكوني و كارگاهي و وجود اسلحه را از ديگر دلايل و تهديدها براي حيات وحش استان برشمرد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان افزود: حفاظت و حراست فيزيكي از مناطق حفاظت شده و افزايش گشت و كنترل پرسنل حفاظت محيط زيست در استان و جلب مشاركت مردم در حفاظت از اين مناطق، از راهكارهاي موثر در حفظ محيط زيست بشمار مي رود.

وي از وجود بيش از 10هزار اسلحه داراي مجوز و تعدادي اسلحه غيرمجاز در استان خبر داد و گفت: اين اسلحه ها تهديدي براي حيات وحش است.

وي گفت: در 10ماهه امسال 88 قبضه اسلحه شكاري از متخلفان شكار غيرمجاز و مجاز در استان جمع آوري شد.

احمدي هشدار داد: امسال برخورد قاطعي با متخلفان شكار غيرمجاز در استان صورت گرفت و چندين راي قضايي با حبس بلندمدت نيز صادر شد و در مواردي برخي از متخلفان حتي به سه سال زندان هم محكوم شدند.

به گزارش ايرنا،بر اساس بند ج ماده 10 قانون شكار و صيد،هرگونه حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشي زنده يا كشته و اجزاي آنها بدون كسب پروانه يا مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست ممنوع است و متخلفان به پرداخت جزاي نقدي يا حبس از يك تا شش ماه محكوم مي شوند.

تالاب بين المللي گندمان در فهرست 10 تالاب برتر پرنده نگري در ايران قرار دارد كه در دفتر بين المللي تحقيقات پرندگان آبزي لندن نيز ثبت شده است.

به منظور فرهنگ سازي در جهت حفظ و حراست از حيات وحش، روز 12 اسفند به نام 'روز جهاني حيات وحش' نامگذاري شده است.

به گزارش ايرنا، سازمان ملل متحد روز سوم مارس مصادف با 12 اسفند يعني روز انعقاد معاهده منع تجارت گونه هاي در حال انقراض را به عنوان 'روز جهاني حيات وحش' نامگذاري كرده است.

اين نامگذاري بر اساس پيشنهاد ارائه شده در شانزدهمين نشست متعاهدين كنوانسيون 'سايتيس'(كنوانسيون منع تجارت گونه هاي گياهي و جانوري در معرض خطر انقراض)در سال 2013 به سازمان ملل متحد انجام شده است.

از: سميه پناهنده

7360/6027
۰ نفر