۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۳:۵۸
کد خبر: 81528838
T T
۰ نفر
رئیس ستاد ارتش آمریكا با ارسال تسلیحات به اوكراین موافقت كرد

تهران - ایرنا - مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا با پیوستن به شماری از مقامات ارشد آمریكایی كه به دنبال مداخله جدیتر واشنگتن در درگیری های اوكراین به بهانه جنگ با جدایی طلبان شرق این كشور هستند، با ارسال سلاح بسیار كشنده به اوكراین موافقت كرد.

به گزارش روزنامه آمریكایی واشنگتن پست، دمپسی دیروز (سه شنبه) در برابر اعضای كمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس سنای آمریكا گفت: من فكر می كنم ما باید ارسال سلاح های به اوكراین را مد نظر قرار دهیم و این كمك ها باید در چارچوب سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) باشد زیرا هدف نهایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، درهم شكستن ناتو است.

اظهارات دمپسی در واكنش به درخواست سناتور جان مك كین نماینده جمهوری خواه از ایالت آریزونا و از حامیان پروپا قرص تسلیح اوكراینی ها مطرح شده است.

هر چند دمپسی از اعلام این موضوع خودداری كرد كه بطور قطع از تسلیح ارتش اوكراین حمایت می كند، این نخستین بار است كه وی آشكارا موافقت خود را با بررسی این موضوع اعلام كرده است.

این ژنرال آمریكایی گفت: نیروهای اوكراینی به دلیل وجود برخی شكاف ها در قابلیت نظامی خود نتوانستند پیشرفتی واقعی داشته باشند و من فكر می كنم كه ما باید فرصت هایی را كه چنین توانایی را در اختیار آنها می نهد، مد نظر قرار دهیم.

دمپسی و اشتون كارتر وزیر دفاع آمریكا به منظور دفاع از پیشنهاد بودجه نظامی اوباما در سال مالی 2016 در این جلسه سنا حضور داشتند.

برغم آن كه مسكو مداخله مستقیم نظامی در درگیری های اوكراین را تكذیب كرده است، یكی از فرماندهان ارشد آمریكایی این هفته مدعی شد كه حدود 12 هزار سرباز روس در شرق اوكراین از جدایی طلبان حمایت می كنند.

دمپسی با تكرار سخنان مقامات آمریكایی درباره نقش روسیه در اوكراین گفت: نزدیكی اوكراین به همسایه قدرتمند خود، این كشور را به هدفی آسیب پذیر بدل كرده است.

وی افزود: اگر روسیه به دنبال سلطه بر اوكراین است، این كار را انجام خواهد داد.

هفته گذشته نیز جیمز كلاپر مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریكا گفت به تسلیح نیروهای اوكراینی علاقه مند است، هرچند كه چنین اقدامی باعث رفتار تحریك آمیزی از سوی پوتین شود.

اوباما رئیس جمهوری آمریكا می گوید در صورت شكست تلاش های دیپلماتیك، گزینه صدور سلاح را مد نظر قرار خواهد داد.

مقامات دولت وی هممچنین گفته اند در حال بررسی اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه به دلیل مداخله این كشور در اوكراین هستند.

اروپام**9158**1485**1479