۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۲۰:۴۴
کد خبر: 81529398
T T
۰ نفر
رزمايش منطقه اي پدافند غيرعامل براي نخستين بار در چابهاربرگزار شد

زاهدان- ايرنا- رزمايش منطقه اي پدافند غيرعامل با رمز محمد رسول الله (ص) و مانور جستجو و نجات دريايي براي نخستين بار در كشور به مدت دو روز در چابهار برگزار شد.

به گزارش دريافتي روز چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان، معاون امور زيربنايي سازمان پدافند غيرعامل كشور روز گذشته در همايش جنبي رزمايش پدافند غير عامل در چابهار، گفت: دريا كانون داد و ستد و حمل و نقل است و جمهوري اسلامي ايران نيز از جمله كشورهايي است كه در كنار دريا موقعيت بسيار مهم و تسلط بر كانون انرژي دارد.

سردار محمد يوسف شاكري افزود: ايران به دليل همجواري با 21 كشور كه در چند سال اخير شكل گرفته اند واز درون خود يك حساسيت ناپايدار واز ترتيبات منظمي برخوردار نيستند و از طرفي تغييرات به سرعت در اطراف ما در حال وقوع است بايد نسبت به مسايل اطراف خود بسيار هوشمندانه عمل كند.

وي ادامه داد: تهديدات كشور ما همانند تهديدات كشورهاي همسايه نيست امروز دشمن و تهديدات آن در اقيانوسها نفوذ كرده است اهميت پدافند غيرعامل بايد در اين قسمتها خود را نشان بدهد و از طرفي ما با بدترين و خشن ترين دشمن رو به رو هستيم زيرا براي حفظ منافع خود به بدترين سليقه و دسيسه ها روي مي آورند.

معاون امورزيربنايي سازمان پدافند غيرعامل كشور تصريح كرد: ما بايد در مقابل ناهمواريها و تهديدات، طرحهاي با كيفيت و راهبردهاي باز دارنده را مد نظر قرار دهيم كه اجراي رزمايش از جمله آنهاست.

وي گفت: دفاع از ارزشها و دستاوردهاي نظام و ميهن از وظايف و رسالت هاي ما است زيرا امروزه استكبار و در راس آن آمريكا با گستاخي به خود اجازه مي دهد از طريق نرم افزاري بدون اجازه وارد هر كشوري شود.

وي ادامه داد: اين گونه رزمايش ها براي حفظ آمادگي ها و تمرين براي افزايش مهارتها برگزار مي شود، بايد از ذخاير و ثروتهاي ميهن اسلامي به نحو احسن محافظت كنيم.

شاكري اظهار داشت: برگزاري نخستين رزمايش در منطقه استراتژيك چابهار كه با هدف بررسي نقاط ضعف و قوت انجام شد، نقطه عطفي براي ورود به اهداف و برنامه هاي سازمان پدافند غيرعامل كشور است.



معاون اطلاعات و عمليات سازمان پدافند غيرعامل كشور نيز گفت: امروزه تهديدات رويكرد جديدي به خود گرفته و دشمن با تمام توان به دنبال ضربه زدن از هر زاويه اي به كشور است.

سردار محمد حسن منصوريان افزود: از آنجايي كه دشمن با همه ظرفيتهاي خود براي ضربه زدن به كشور تلاش مي كند بايد بسيار هوشمندانه تهديدات را شناسايي و براي مقابله با آن چاره انديشي كنيم.

وي ادامه داد: سازمان پدافند غيرعامل كشور با وجود عمر كوتاه به دستاوردهاي خوبي دست يافته است كه برگزاري اين رزمايش در بندر چابهار نشان دهنده دقت اين سازمان در شناسايي مناطق مهم و استراتژيك كشور و برنامه ريزي براي بهره گيري از ظرفيت هاي موجود به ويژه ارتباط با نيروهاي مسلح و استفاده از توانمنديهاي آنها است.

وي با مثبت ارزيابي كردن نتايج اين رزمايش گفت: برگزاري اين رزمايش و همايش در مدت دو روز نشان از هماهنگي بسيار خوب بين ارگانها و نهادهاي دست اندركار و سازمانهاي محلي بود.

معاون اطلاعات و عمليات سازمان پدافند غير عامل اضافه كرد: بهره گيري از عوامل امداد و نجات دريايي، اطفاي حريق شناورها، مقابله با عمليات نفوذ و خرابكاري و انواع تهديدات از اهداف اين رزمايش بود كه به نحو احسن محقق شد.

وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه اين مانور با توجه به گستردگي كار و همزماني دو مانور پدافند غير عامل و جستجو و نجات دريايي و مبارزه با آلودگي در پوشش هوايي، زميني و دريايي با همكاري كليه ارگانها مرتبط به نحو احسن و با موفقيت پايان يافت.



مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نيز گفت: از آنجايي كه بنادر به عنوان زيرساختها و شريانهاي اقتصادي هر كشور محسوب مي شوند لذا بايد در مقابل تهديدات آمادگي لازم وجود داشته باشد كه در اين زمينه ضروري است براي پايداري در مقابل حملات نظامي و حوادث طبيعي اقدامات اساسي براي كاهش آسيب پذيري در حوزه و عرصه هاي مختلف انجام شود.

سياوش رضواني افزود: رزمايش منطقه اي پدافند غيرعامل در چابهار با اهداف مهمي همچون برنامه ريزي، سازماندهي در مقابل تهديدات سايبري و عمليات نفوذ و خرابكاري دشمنان با هدف كاهش آسيب پذيري در بندر، كسب آمادگي هاي لازم بين واحد هاي مختلف اعم از شركتهاي خصوصي و كارگزاران بندري و دريايي، امكان سنجي و بهره مندي از امكانات بخش خصوصي فعال در بندر در زمان تشديد تهديدات سايبري، امكان سنجي و بهره مندي از توان نيروي بسيج و داوطلب در اجراي اقدامات، شناسايي نقاط ضعف و قوت در زمان بروز بحران و مديريت بحران با هدف كاهش تلفات نيروي انساني توسط اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان در سطح منطقه اي با كمك دستگاههاي مرتبط اجرا شد.

وي ادامه داد: اين رزمايش بر اساس سناريويي كه طراحي شده با همكاري 17 ارگان و بخشهاي مرتبط از نيروي دريايي ارتش منطقه سوم كنارك، نيروي دريايي سپاه پايگاه امام علي (ع)، نيروي هوايي كنارك، مرزباني، شهرداري، استانداري، صداوسيما، شيلات، منطقه آزاد، هلال احمر و سازمان پدافند غير عامل كشور و ديگر دستگاههاي دست اندركار اجرا و تمام اقدامات بوسيله كميته بحران در اتاق مديريت بحران هدايت و كنترل شد.

مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان منطقه اجراي اين رزمايش را محدوده بنادر شهيد بهشتي و شهيد كلانتري از طريق دريا، هوا و خشكي ذكر كرد و گفت: روز نخست رزمايش به صورت همايش و روز دوم به صورت عملياتي در بخشهاي هوايي، دريايي و خشكي اجرا شد كه بيشتر حملات سايبري، مخابراتي و هجوم فرضي دشمن به شناورها دفع و مقابله هاي لازم با آنها انجام شد.

به گزارش ايرنا، وزير راه و شهرسازي و مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور در پيامي به اين همايش اعلام كرد: بي ترديد اتخاذ تمهيدات لازم براي پدافند غيرعامل كشور از سوي اركان كشور با توجه به ابلاغ سياستهاي كلي نظام از سوي رهبر معظم انقلاب براي مواجهه و مقابله با هرگونه شرايط اضطراري و حوادث احتمالي كه رشد و توسعه زيرساختها را نشانه گرفته است امري بديهي و ضروري است.

محمد سعيد نژاد افزود: در واقع رسالت پدافند غيرعامل مصونيت سازي و كاهش اثرات تهديدات با مجموعه اي از اقدامات بازدارنده و دانش بنيان و غير مسلحانه است.

وي ادامه داد: جغرافياي سياسي ايران و قرار گرفتن در مسير چهار راه ترانزيت دنيا كه از آن به عنوان قلب زمين ياد مي شود و برخورداري از سه هزار كيلومتر مرز آبي و با دسترسي به آبهاي آزاد جايگاه منحصر به فردي براي كشور عزيزمان رقم زده است با اين توصيف اجراي راهبردها و سياستها در قالب افزايش قدرت بازدارندگي، ارتقاء پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامي دشمن كاهش آسيب پذيري و استمرار فعاليتها تبلور مي يابد.

وي خاطر نشان كرد: برگزاري اولين مانور پدافند غيرعامل كشور در بندر چابهار با ابعاد معني دار خود با همكاري كليه دستگاهها و ارگانهاي اجرايي و نظامي با هدف ارتقاء توانمندي در مواجهه با تهديدات، عرصه اي براي نمايش اقتدار و امنيت در سايه عزم ملي و مديريت جهادي به شمار مي رود لذا اين موهن را به كليه دست اندركاران تبريك و آرزوي عزت و سربلندي و توفيق در مسير شايسته كشور و تحقق آرمانهاي نظام مقدس ايران اسلامي از درگاه خداوند خواستارم.

7316 / 6081