۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۳۰
کد خبر: 81530642
T T
۰ نفر

85 درصد اراضی ملی در خراسان رضوی سنددار شد

۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۳۰
کد خبر: 81530642
85 درصد اراضی ملی در خراسان رضوی سنددار شد

مشهد - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از سنددار شدن افزون بر 85 درصد اراضی ملی در این استان خبر داد.

رمضان وندكی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای حفاظت پایدار اراضی ملی از زمان ثبت و صدور سند مالكیت و نیز تفكیك اراضی اشخاص، با هماهنگی بخشهای مرتبط تاكنون برای بیش از هشت میلیون و 146 هزار هكتار از اراضی ملی در خراسان رضوی سند صادر شده است.

وی گفت : این در حالی است بود كه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در خراسان فقط 300 هكتار از اراضی ملی دارای سند بود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه با اشاره اهمیت حفاظت و حراست از منابع ملی اظهارداشت: به منظور تسهیل در اجرای طرحهای عمرانی كه در حوزه منابع طبیعی اجرا می شود دستگاههای دولتی موظف شده اند در مرحله امكانسنجی پروژه های خود خسارت وارده به عرصه را لحاظ كنند.

وی افزود: طبق بند ب ماده 12 قانون بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی دولت مكلف شده در اجرای طرحهای عمرانی، عمومی و توسعه ای و نیز اكتشاف و بهره برداری از معادن، خسارات وارده به جنگلها و اعیان منابع طبیعی را در محاسبات اقتصادی و برآورد هزینه های امكانسنجی اجرای طرح منظور و برای حفاظت، احیا و بازسازی عرصه ها اختصاص دهد.

وندكی گفت: مجریان این طرحهای عمرانی تا پیش از این در مقابل خسارتهای وارده به منابع طبیعی باید طرحهای احیا و بازسازی تهیه و پس از تایید نسبت به اجرای آن اقدام می كردند.

وی افزود: با این قانون مبلغ ریالی خسارت تعیین و به حساب خزانه واریز می شود و از این رو مجریان از درگیری با مسائل فنی و تهیه طرح، تایید و اجرا آسوده می شوند.

8،5 میلیون هكتار از مساحت 11 میلیون و 740 هزار و 659 هكتاری استان خراسان رضوی شامل افزون بر 70 درصد آن جزو اراضی ملی است.

وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هكتار معادل 56 درصد از كل مساحت این استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست كاشت حدود یك میلیون هكتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.

1906/1858