۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 81533002
T T
۰ نفر
محمد خانی: نام من به عنوان اولین ایرانی درفرمول یك ثبت می شود

تهران - ایرنا - رقابت های فرمول یك با نام رانندگان بزرگی چون مایكل شوماخر، سباستین فتل، لوئیس همیلتون و یا فرناندو آلونسو برای علاقه مندان به سرعت پیام آورشادی و هیجان است. رقابت هایی كه در بالاترین سطح و با حضور بهترین رانندگان جهان برگزار می شود.

این روزها یكی از رانندگان كشورمان نیز مصمم است تا نام خود را به عنوان اولین ایرانی در مسابقات فرمول یك به ثبت برساند تا هم نماینده ای از ایران باشد و هم سفیری از قاره پهناور آسیا.

كوروش محمد خانی متولد 12 تیر 1368 در مشهد است، به واسطه حضور و فعالیت پدرش به عنوان رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان از كودكی در فضای این رشته بزرگ شده و از هشت سالگی دستان خود را با فرمان خودرو آشنا كرده است .

وی اكنون در اروپا دوره های آموزشی اتومبیلرانی می گذراند و امیدوار است كه به زودی در مسابقات فرمول یك شركت كند و در كنار بزرگان این رشته پای بر گاز اتومبیل های فرمول یك بفشارد.

وی به تازگی به ایران سفر كرده است و با فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی همكاری می كند. گروه ورزشی ایرنا گفت و گویی با این اتومبیلران انجام داده است كه از نظرتان می گذرد .

**س : ورزش اتومبیلرانی را از كی و كجا آغاز كردید ؟

ج : به خاطر كار پدرم ازهمان كودكی در محیط این رشته بزرگ شدم، علاقه شدیدی به ورزش اتومبیلرانی داشتم و پدرم این علاقه را به خوبی دید. در مسابقات كارتینگ حضور پیدا می كردم و تمرینات لازم را انجام می دادم. به خاطر سن كمی كه داشتم حریف هم سن و سالی نداشتم و به همین دلیل با افراد بزرگسالان تمرین می كردم. همزمان با انجام تكالیف مدرسه ، به تمرین اتومبیلرانی می پرداختم و روزهای جمعه و ایام تعطیل در رقابتهای مختلف شركت می كردم. در استان خراسان مقام های زیادی كسب كردم و به نوعی شروع موفقیتم از همین جا و از سن كودكی بود.

**س : اولین كار بزرگی كه در عرصه اتومبیلرانی انجام دادید چه بود ؟

ج : شاید باور كردنی نباشد اما من در سن 11 سالگی دست به كار بزرگی زد م و با اتومبیلی كه پدرم برایم ساخته بود پرشی به طول 25 متر با ارتفاعی به طول 5 متر انجام دادم .آن روزها شرایط به گونه ای نبود كه نماینده گینس در ایران باشد یا به كشورمان سفر كند اما بر اساس اطلاعاتی كه داریم هنوز هیچ كودكی موفق به این كار نشده است و باید بگویم ركوردار این حركت در جهان خود من هستم. البته این ركورد یك بار شكسته شد و در سن 12 سالگی یك بار دیگر موفق شدم این ركورد را افزایش دهم. در مرتبه دوم پرش خود را به 30 متر طول و 7 متر ارتفاع افزایش دادم و همان طور كه گفتم این ركورد برای خودم به یادگار ماند و دیگر تكرار نشد.

بعد از اتمام دوران دبیرستان و با توجه به مقام هایی كه در سطح استان و كشور كسب كرده بودم با پدرم به این نتیجه رسیدیم كه می خواهم این ورزش را به صورت حرفه ای ادامه بدهم و برای همین به كشور انگلستان سفر كردم.

انگلستان را برای این انتخاب كردم كه این كشور به دلیل توانایی و امكاناتی كه در پرورش استعدادهای اتومبیلرانی داشت یكی از بهترین و پیشرفته ترین كشورهای صاحب سبك در دنیای اتومبیلرانی فرمول یك به شمار می رفت و می توانست محیطی مناسب برای رشد و برآورده شدن آرزوهای من باشد.

با ورودم به انگلستان، كارم را در مدرسه و پیست سیلوراستون كه یكی از معتبرترین مدارس اتومبلیرانی جهان بود آغاز كردم و با پشت سرگذاشتن یك دوره آموزش حرفه ای، در امتحاناتی كه از تمامی دانش آموختگان گرفتند در میان 96 نفر، عنوان نخست را به خود اختصاص دادم. این موفقیت و كسب عنوان نخست ثابت كرد چه میزان علاقه و استعداد در این رشته دارم و از همان جا برای رقابت های فرمولافورد آماده شدم.

فرمولافورد رده پایه اتومبیرانی جهانی است و برای رانندگانی است كه می خواهند از كارتینگ وارد فرمول شوند، چند دوره قهرمانی در این مسابقات كسب كردم و بعد از آن به مرحله فرمولا رنو كه بعد از فرمولافورد است ، راه یافتم. تفاوت فرمولافورد و فرومولا رنو در این است كه سرعت ماشین بالاتر و چسبندگی ماشین بیشتر است، چند سال حضورم در این مسابقات با چند عنوان قهرمانی همراه بود و به دلیل عناوینی كه به دست آوردم در بین 20 راننده برتر جهان انتخاب شدم و به همین دلیل به رقابتهایی كه قبل از آغاز فرمول یك هند برگزار می شد ،دعوت شدم.

درسال 2011 دراین رقابتها و در پیست هند در مقابل چشمان تماشاچیان فرمول یك و البته رانندگان معتبر این رویداد بزرگ پشت فرمان نشستم و در شرایطی كه نفر اول بودم به دلیل مشكلی كه برای ماشینم به وجود آمد در نهایت به مقام سومی رضایت دادم.

به خاطر مقامی كه كسب كردم شرایط به گونه ای شد كه جواز حضور در فرمول 2 را كسب كردم. عملكرد خوبی در این مراحل داشتم و موفق شدم در آكادمی یكی از تیم های فرمول یك قرار بگیرم .

**س : آیا برای شركت در مسابقات فرمول یك آمادگی لازم را دارید ؟

ج : در حال حاضر تنها 300 كیلومتر دیگر باید رانندگی بكنم تا جواز حضور در مسابقات اصلی را به دست آورم. من اولین راننده مسلمان و ایرانی هستم كه این مجوز را به دست خواهم آورد و می خواهم نخستین فردی باشم كه عنوان قهرمانی این رویداد بزرگ جهانی را به دست می آورد.

من برای این هدف خیلی تلاش كردم، پدرم، خانواه، دوستان و تمام كسانی كه تا امروز حامی و كنار من بودند در این موفقیت سهیم هستند و می خواهم همه آنها بدانند همواره به یادشان هستم.

**س : آیا در مسابقات به عنوان یك راننده ایرانی حضور پیدا می كنید یا راننده انگلیسی ؟

ج : من در رقابت هایی كه شركت كرده ام همواره با نام ایران و پرچم كشورمان به میدان می روم . احساس افتخار و غرور دارم چرا كه بین بهترین های دنیا حضور خواهم داشت. خیلی از این افراد برای من یك اسطوره بودند و امروز این شانس را دارم در كنار آنها رقابت كنم. من همیشه در مسابقاتی كه داشته ام پرچم ایران را بر روی ماشین خود حك كرده و با پرچم ایران به میدان رفته ام این حركت برای خیلی ها عجیب بود چرا كه می گفتند مگر از ایران هم ورزشكاری در این سطح وجود دارد و من می گفتم بله من یك ایرانی هستم. در 70 مسابقه حرفه ای كه تا امروز شركت داشتم در حدود 15 درصد آنها با قهرمانی به كار خود پایان دادم و مهم ترین مقامی كه تا امروز كسب كردم عنوان سومی رقابت های هند و مسابقاتی بود كه قبل از آغاز فرمول یك برگزار شد.

**س : به چه دلیل به ایران سفر كرده اید ؟

ج : سفرم به ایران به دلیل همكاری با فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران است و به عنوان مسوول استعدادیابی فدراسیون منصوب شدم. می خواهم تجربه خودم را به جوانان انتقال بدهم وافراد مستعد را شناسایی كنم تا آنها نیز فرصت حضور در این عرصه را پیدا كنند. البته من به عنوان سفیر ایران برای امنیت جاده ها و خیابان های ایران نیز انتخاب شدم و می خواهم كمك كنم تا امنیت رانندگی افزایش یابد و آمار حوادث رانندگی كاهش یابد.

**س : به نظر شما بهترین مقطع سنی برای شروع رانندگی چه زمان است ؟

ج : به طور كلی دو كلاس سنی وجود دارد كه یكی زیر 16 سال و دیگری 16 تا 23 سال است . البته فقط رانندگی مطرح نیست چرا كه یك راننده اگر بخواهد در سطح جهانی حضور داشته باشد باید قدرت بدنی بالا و شرایط مناسب روحی و روانی داشته باشد تا بتواند فشارهای موجود را تحمل كند.

** س : اتومبیلرانی در ایران به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

ج : باید پیست ها و خودروهای مناسبی برای ارتقای سطح اتومبیلرانی ایران تهیه شود زیرا استعدادهای خوبی در ایران وجود دارد و باید آنها را پیدا كرد تا بر روی آنها سرمایه گذاری مناسب شود.

** س : كدامیك از اتومبیلرانان جهانی را بیش از همه دوست دارید ؟

ج : همه رانندگان برای من ارزش دارند ولی مایكل شوماخر از محبوبیت خاصی برخوردار است. لویز همیلتون و آلونسو هم همین طور چهره های محبوب من هستند اما شوماخر خاص است.

ورزشی ** 0661**1581
۰ نفر