۱۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱
کد خبر: 81533578
T T
۰ نفر
ارائه روش نوين بررسي دقيق رفتار سيالات با همكاري محققان ايراني و انگليسي

تهران - ايرنا - پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير با همكاري محققان دانشگاههاي صنعتي اصفهان و ليدز انگلستان براي اولين بار يك مدل تركيبي مبتني بر شبيه سازي جريان سيال در تصاوير حقيقي به‌ دست‌آمده از ميكرو پرتونگاري مقطعي رايانه‌اي جهت پيش بيني نفوذپذيري سازه‌هاي ليفي ارائه كردند.

به گزارش ايرنا از دانشگاه صنعتي اميركبير، اين مدل جديد با تركيب روش نوين تصويربرداري سه بعدي و ديناميك سيالات محاسباتي (CFD) به دست آمده است.

دانشجوي دكتري مهندسي نساجي دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح با اشاره به مزاياي سازه‌هاي ليفي مهندسي شده، گفت: جريان سيال در سازه هاي ليفي عاملي تعيين كننده در مهندسي كردن اين مواد براي كاربرد در صنايع مختلف است كه براي اين منظور لازم است تا درك كاملي از ميكرو ساختار اين سازه‌ها كسب شود.

پرهام سلطاني با بيان اينكه مطالعه رفتار سيال در ساختار سازه هاي ليفي تاكنون به صورت تجربي و تحليلي مقدور بوده است، افزود: مطالعات تجربي به علت ماهيت ماكروسكوپيك روش‌هاي آزمايشگاهي قادر به بررسي جزئيات رفتار سيال در مقياس ميكرو نبوده است.

اين محقق با تاكيد بر اينكه بررسي تأثير ميكرو ساختار بر خصوصيات انتقالي سازه ليفي نيز مستلزم انجام مطالعات آزمايشگاهي متعدد، زمان بر و پرهزينه است، يادآور شد: مدل‌هاي تحليلي نيز به علت استفاده از فرض‌هاي ساده كننده متعدد و دور از شرايط واقعي براي ساختار سازه ليفي، همچنان با محدوديت‌هاي جدي مواجه هستند.

وي از ارائه راهكاري دقيق جهت شناخت رفتار سيال در سازه هاي ليفي مهندسي شده خبر داد و اظهار داشت: روش ارائه شده بر اساس آخرين يافته‌هاي 2011 محققان جهان است كه بر اين اساس با تركيب روش تصوير برداري سه بعدي و ديناميك سيالات محاسباتي مدلي در اين زمينه ارائه شد.

سلطاني خاطرنشان كرد: در اين مطالعه از نمونه مورد نظر در مقياس ميكرو به صورت سه بعدي تصويربرداري شد و شبيه سازي جريان با استفاده از ابر رايانه موجود در دانشگاه انجام شد و رفتار سيال در مقياس ميكرو مورد بررسي قرار گرفت.

وي ضمن تشريح اهميت ارائه اين مدل در اين مطالعات گفت: با استفاده از مدل ارائه شده مي‌توان به صورت بسيار دقيق و علمي اثر ميكرو ساختار سازه هاي ليفي را بر روي رفتار سيال‌ بررسي كرد.

اين محقق جوان ايراني درخصوص كاربردهاي مدل ارائه شده در اين پروژه تحقيقاتي نيز بيان داشت: مدل ارائه شده در تمام حوزه‌هايي كه نياز به بررسي رفتار سيال است، كاربرد دارد كه از آن جمله مي توان به غشاهاي متخلخل، فرآيندهاي فيلتراسيون، مبدل‌هاي حرارتي، پيل هاي سوختي، كامپوزيت هاي تقويت‌شده با الياف جهت استفاده در صنايع هوا فضا و نيز در حوزه علوم فيزيك هسته‌اي و عمران اشاره كرد.

وي با يادآوري اينكه مدل ارائه شده تكنيك بسيار نوين و جديدي در دنيا محسوب مي شود، اضافه كرد: با توجه به توسعه علوم كامپيوتري استفاده از اين روش در آينده گريز ناپذير است كه با اجراي اين طرح زمينه اي براي كاربردي كردن اين روش در كشور فراهم شده است.

به گفته وي نتايج اين تحقيق در مجلات معتبر Journal of Industrial Textiles و Powder Technology انتشار يافته است.

علمي (1)**1055**1599
۰ نفر