۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81534915
T T
۰ نفر
نمايش‌هاي آييني و سنتي، حوزه هويتي ما است

تهران-ايرنا-معاون هنري وزارت ارشاد گفت: جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي، حوزه هويتي ما را شامل مي‌شود و از اين روست كه هر چقدر به غناي محتوايي و تئوريك جشنواره توجه شود در ديگر ابعاد هم تاثيرگذار خواهد بود.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، نخستين جلسه شوراي سياستگذاري هفدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي، يكشنبه 17 اسفند، با حضور معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار و مسائل گوناگون جشنواره هفدهم و دفتر نمايش‌هاي آييني و سنتي در آن بررسي شد.

در اين جلسه علي مرادخاني، مباحث فكري را از عناصر مفقود شده اين سال‌ها دانست و تشكيل شوراي سياستگذاري در سال 93 را به دليل اهميت اين حوزه عنوان كرد. او همچنين به اعضاي شوراي سياست‌گذاري جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي حكم داد.

بر اساس گزارش روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي مرادخاني ضمن تشكر از همه حاضران گفت: جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي، حوزه هويتي ما را شامل مي‌شود و از اين روست كه هر چقدر به غناي محتوايي و تئوريك جشنواره توجه شود در ديگر ابعاد هم تاثيرگذار خواهد بود.

معاون هنري وزير ارشاد ابراز اميدواري كرد كه با تشكيل شورا و كميسيون‌هاي مربوطه، اين جشنواره كيفيت اجرايي و محتوايي خوبي داشته باشد.

مهدي شفيعي، مديركل اداره هنرهاي نمايشي نيز بر لزوم برنامه‌ريزي دقيق و فعال كردن استان‌هاي مختلف در برگزاري جشنواره تاكيد كرد و گفت: مسأله ديگري كه طي يك ماه اخير از سوي معاون هنري وزير پيگيري شده، مسأله تاسيس موزه تئاتر است. چند محل ديده و بررسي شده كه اميدوارم امسال صاحب موزه تئاتر شويم.

شفيعي با تاكيد بر اين‌كه تعزيه و نمايش‌هاي سنتي جزو ميراث در معرض خطر است، گفت: از همه دوستان مي‌خواهم كه مسأله ثبت جهاني تعزيه و ثبت بنياد تعزيه در ميراث فرهنگي را با هم و به صورت جدي پي‌گيري كنند.



**نصيريان: ضرورت شكل‌گيري كارگاه‌هاي آموزشي با شيوه استاد ـ شاگردي

علي نصيريان، بازيگر پيشكسوت تئاتر نيز با اشاره به تاثير آدم‌ها و زمانه خودشان بر تئاتر سنتي گفت: بايد مباني و الگوها حفظ و از آن تكنيك‌هاي قديم براي اجراهاي امروز بهره‌جويي شود.

او شكل‌گيري كارگاه‌هاي آموزشي با شيوه استاد ـ شاگردي را يك ضرورت عنوان كرد و افزود: كاركردن عملي با استاد براي بچه‌ها خيلي موثر است چون آموخته‌هاي ما در اين هنر آموزش شفاهي نيست.

نصيريان همچنين توجه جدي وزارت ارشاد را به ادبيات كهن پارسي و به‌ويژه شاهنامه خواستار شد.

در ادامه جلسه، دكتر محمود عزيزي به تلاش‌هايي كه براي تاسيس موزه شده، اشاره و تاكيد كرد كه بخش‌هايي همچون پژوهش‌هاي بين‌المللي، تعليم دانشجو و ثبت و ضبط آثار، در آيين‌نامه‌اي كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده، پيش‌بيني شده است.

او با اشاره به ثبت جهاني نوروز و تعزيه و تلاش‌هاي بين‌المللي، گفت: با موزه، هم شغل آفريده‌ايد و هم ارزش‌هاي معنوي و هنري را حفظ كرده‌ايد.

ايرج راد نيز با بيان اين كه «از روزي كه تئاتر فرنگي به ايران آمد، آن‌چه داشته‌ايم را كنار گذاشته‌ايم» گفت: اگر تئاتر سير تكاملي خود را طي مي‌كرد، امروز داراي تئاتر ملي بوديم.

او توجه به گردشگري فرهنگي و تحقيق و پژوهش براي كشف و تبيين ساختارهاي ويژه نمايش آييني ايراني را پيشنهاد داد.

سيدمحمد بهشتي، عضو ديگر اين شورا، ايجاد نهادي كه به طور مداوم به تئاتر آييني و سنتي بپردازد را پيشنهاد كرد و اكتفا كردن به يك جشنواره دوسالانه را كافي ندانست.

او نمايش‌هاي آييني را به اندازه زبان در تداوم فرهنگ ايراني موثر دانست و تاكيد كرد: ما در سازمان ميراث فرهنگي، موزه‌ها را زنده مي‌دانيم. نفس فرهنگي و دلالت فرهنگي موزه‌ها را زنده مي‌كند. با نگاه موزه‌اي دلالت‌هاي جدي و عميق فرهنگي مورد توجه قرار مي‌گيرد و ما هم در پژوهشگاه ميراث فرهنگي، آمادگي همراهي در اين زمينه را داريم.

كاظمي، مشاور اقتصادي وزير هم در اين نشست هم ضمن ارزيابي جنبه‌هاي مالي برگزاري اين جشنواره، درخواست كرد ضعف‌ها و آسيب‌هاي جشنواره شناسايي شود و در سمينار بين‌المللي تئاتر آييني و سنتي از مهماناني دعوت شود كه در كشورشان تجربه حفظ گونه‌هاي نمايش سنتي را داشته‌اند. او به حضور ساير رسانه‌ها در اين جشنواره هم اشاره كرد.

در بخش ديگري از اين جلسه، دكتر اردلان، خلاصه‌اي از روند برگزاري سمينار و دستاوردهايي همچون انتشار كتاب خلاصه مقالات و راه‌اندازي جايزه جلال ستاري را ارائه كرد.

دكتر صالح‌پور نيز اهميت ساخت خانه نمايش‌هاي ايراني را مطرح و درخواست كرد كه مركز نمايش‌هاي آييني و سنتي شهرداري كه با گذشت يك سال از افتتاح، بي‌مصرف مانده، در اختيار كانون قرار گيرد.

در ادامه، ايرج نعيمايي به كاستي‌هاي نظام آموزش تئاتر در اين زمينه پرداخت و تاكيد كرد كه روي خاستگاه انديشه‌گي و مردم‌شناسي نمايش‌هاي سنتي بايد كار شود.

قلي‌نژاد،مشاور رياست سازمان ميراث فرهنگي نيز درباره موزه تئاتر، بر طراحي مجموعه‌اي كه آموزش، معرفي، حفاظت و نگهداري را شامل شود تاكيد كرد و گفت: اگر اين برنامه تدوين شود پايگاه ملي و منطقه‌اي دارد. جشنواره از جمله اهداف آن مي‌شود و نه محلي براي ملاقات.

در پايان جلسه، داود فتحعلي‌بيگي و دكتر محمدحسين ناصربخت نيز گزارشي از عملكرد كانون نمايش‌هاي سنتي، شانزده دوره جشنواره و توانمندسازي جوانان در اين حوزه ارائه كردند.

در اين جلسه، علي نصيريان، رييس شوراي سياستگذاري جشنواره هفدهم، در حضور علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد و مهدي شفيعي، مديركل اداره هنرهاي نمايشي، حكم دبيري جشنواره هفدهم را به داود فتحعلي‌بيگي اعطا كرد.

فراهنگ*3054*1569