۱۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۶:۲۰
کد خبر: 81536476
T T
۰ نفر
ايران رتبه اول فرسايش خاك در منطقه

تهران - ايرنا - رئيس پژوهشكده كشاورزي هسته اي گفت: با توجه به بهره برداري و استفاده نادرست از آب و خاك دركشور، ايران رتبه اول فرسايش خاك را در منطقه و آسيا به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، ابراهيم مقيسه روز سه شنبه در همايش جايگاه فناوري هسته‌ اي در توسعه علمي و اقتصادي حوزه‌هاي كشاورزي و منابع طبيعي كشور، افزود: بروز كانون ريزگردها ناشي از نبود مديريت صحيح از خاك و آب كشور است به طوري كه ميزان فرسايش بادي و آبي در ايران سالانه از 6 تا 33 تن درهكتار محاسبه مي شود.

وي با اشاره به اهميت مديريت خاك، اظهار داشت: خاك سرمايه اي است كه توليد آن زمان بر است به نحوي كه توليد يك سانتي‌متر خاك حدود 300 تا 700 سال زمان نياز دارد اما متاسفانه در كشور ما سوءمديريت و بهره‌برداري‌هاي نامناسب موجب شده كه در هر دقيقه و ساعت چند سانتي‌متر از خاك كشور از بين برود.

وي بر نقش خاك در تامين غذاي بشر تاكيد كرد و افزود: براساس تحقيقات انجام شده آبياري‌هاي تحت فشار با وجود هزينه‌هاي سنگين و استهلاك شديد ممكن است حدود 20 تا 30 درصد افزايش بهره‌وري در مورد آب داشته باشد و اين در حالي است كه با حفظ منابع خاك صد درصد افزايش بهره‌وري منابع آب خواهيم داشت.

به گفته وي، مديريت خاك، بكارگيري از شيوه هاي علمي و فناوري هاي نوين، افزايش بهره وري خاك، خاك ورزي، افزايش حاصلخيزي خاك و پايداري، استفاده از انواع شخم ها، بكارگيري مواد آلي، مي تواند علاوه بر حفظ خاك و آب بهره وري را 100 درصد افزايش دهد.

مقيسه با بيان اينكه سازمان خوابار و كشاورزي ملل متحد (فائو) سال 2015 را به عنوان سال جهاني خاك نامگذاري كرده است، ادامه داد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري بر حفظ محيط زيست، در سال 2015 و سال 94 بايد بتوانيم حركت‌هاي مهمي در جهت حفظ منابع طبيعي داشته باشيم.

وي با اشاره به اينكه 97 درصد غذاي كشور از طريق خاك تامين مي‌شود، افزود: براساس ارزيابي هاي صورت گرفته؛ در صورت استفاده بهينه از آب و خاك كشور قادر به تغذيه جمعيت 120 ميليون نفر است در حالي كه هم اكنون 115 تا 120 ميليون تن محصولات كشاورزي در كشور توليد مي شود.



** اجراي چهار طرح كلان فناوري هسته اي در حوزه كشاورزي

وي با اشاره به برنامه‌هاي راهبردي اين پژوهشكده در 10 سال آينده، افزود: طرح‌هاي تحقيقاتي اين دانشكده با تصويب و ابلاغ چهار طرح كلان در زمينه استفاده از فناوري در حوزه‌هاي منابع خاك، دام و آبزيان، كشاورزي و بهبود توليد در حال اجراست.

به گفته وي، اين پژوهشكده از سال 1353 با طرح ويژه گندم فعاليت خود را آغاز كرد و در سال 92 با ايجاد ساختار جديد در اين پژوهشكده و تبديل گروه پژوهشي كشاورزي هسته‌ اي در حوزه‌هاي كشاورزي ادامه داد.

مقيسه با بيان اينكه اين پژوهشكده در چهار گروه علوم خاك و آب و تغذيه گياه ، اصلاح نباتات، گياه پزشكي و دامپزشكي مطالعات خود را اجرايي مي‌كند، افزود: با توجه به چالش هاي كشور در بخش كشاورزي برنامه راهبردي چهار طرح كلان كشاورزي تدوين و در سال 93 تصويب و ابلاغ شد.

وي استفاده ازفناوري هسته‌ اي در بهبود خصوصيات كمي و كيفي غلات و حبوبات راهبردي كشور، كاربرد روش‌هاي هسته اي به منظور كاهش ضايعات محصولات باغي، بهبود خصوصيات كمي و كيفي دام، طيور و آبزيان و استفاده از فناوري هاي هسته اي در پايش ميزان بازپخش خاك و بهبود خصوصيات كمي و كيفي برخي گياهان مرتعي و جنگلي به منظور زيست پالايي و كاهش فرسايش خاك و آبي كشور از چهار طرح كلان محوري اين پژوهشكده برشمرد.

وي، خشكي، شوري، بيماري‌هاي خاكزاد، پايين بودن عملكرد، آفت ها، سرمازدگي، علف هاي هرز، خصوصيات ظاهري نامطلوب را از جمله چالش‌هاي كشور در حوزه كشاورزي دانست و افزود: در مطالعات اين پژوهشكده از ميان محصولات زراعي، محصولات راهبردي گندم، جو، برنج، سويا، لوبيا، نخود و عدس و محصولات باغي همچون پرتقال، نارنگي، انار، زيتون، پسته و انگور مدنظر قرار گرفت و مطالعاتي بر روي اين محصولات با استفاده از فناوري هسته‌ اي در دستور كار قرار دارد.

رييس پژوهشكده كشاورزي هسته اي با اشاره به مطالعات پژوهشكده كشاورزي هسته‌ اي در زمينه آفات كشاورزي، گفت: اين مطالعات بر روي آفاتي همچون مگس زيتون، مگس مديترانه اي، كرم سيب و كرم خوشه خوار انگور متمركز شده است.

وي با اشاره به اقدامات اين پژوهشكده در حوزه دام و طيور و آبزيان، تصريح كرد: توليد راديو واكسن تب برفكي، توليد آنزيم‌هاي خوراكي، توليد ماهي تك جنسي تيلاپيا و افزايش باروري دام و دستيابي به راهكارهايي براي درمان بيماري‌ ماهي قزل‌آلا از جمله دستاوردهاي اين پژوهشكده است.

مقيسه به مصرف كودهاي شيميايي در كشور اشاره كرد و گفت: مصرف كودهاي شيميايي در كشور بهينه نيست و لازم است تا بدانيم كه اين كودها چه ميزان قادر به تامين غذاي گياهان است.

وي به نقش فناوري هسته اي و ايزوتوپ‌ها در حوزه كشاورزي اشاره كرد و افزود: نيتروژن 150 يكي از موادي است كه در اين حوزه قابل استفاده است ضمن آن كه با استفاه از فسفر 32 كودهاي فسفره‌اي توليد كرده‌ايم كه موجب افزايش بازه در بخش كشاورزي خواهند شد.

وي اضافه كرد: با توجه به وضعيت خشكسالي ها راديوايزوتوپ كربن 13 نقش مهمي در اصلاح نباتات و همچنين در كاهش مصرف آب دارد كه در اين زمينه مطالعاتي در حال اجرا است.

رئيس پژوهشكده كشاورزي هسته اي ادامه داد: با استفاده از سزيوم 150 قادر به برآورد ميزان فرسايش خاك هستيم، ضمن آنكه با استفاده از پرتوهاي گاما قادر به اصلاح گياهان زراعي و مرتعي خواهيم بود.

وي با اشاره به نتايج تحقيقات در راندمان كودهاي شيميايي در دو محصول كاهو و چغندر، گفت: افزايش راندمان كودهاي شيميايي را در دو محصول به 52 درصد، سيستم آبياري باراني در چغندرقند 46 درصد و راندمان آب را به 95 درصد افزايش داده ايم ضمن اينكه در گوجه فرنگي اين كار انجام شده و در سطوح مختلف آماده بهره برداري است.

وي همچنين از آمادگي اين پژوهشكده براي پذيرش اساتيد و دانشجويان در پروژه‌هاي تحقيقاتي اين پژوهشكده خبر داد.

وي در ادامه به برگزاري چهارمين همايش ملي كاربردهاي فناوري هسته‌ اي در ارديبهشت ماه سال 94 اشاره كرد و گفت: متقاضيان مي توانند براي شركت در اين همايش تا 15 فروردين ماه سال آينده مقالات خود را به دبيرخانه اين پژوهشكده ارسال كنند.

اقتصام(3)9186**1558