۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81537347
T T
۰ نفر
كارت شناسایی شهید همت رونمایی می شود

تهران - ایرنا - مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از رونمایی كارت شناسایی شهدای فرهنگی از جمله شهید محمد ابراهیم همت خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا محمدحسین كفراشی روز چهارشنبه در نشست خبری بزرگداشت روز شهدا و رونمایی از كارت شناسایی شهدای فرهنگی گفت: وزیر آموزش و پرورش شنبه آینده ضمن تجلیل از 150 خانواده شهدای آموزش و پرورش از كارت شناسایی چهار خانواده شهید به نمایندگی از خانواده های شهدای آموزش و پرورش رونمایی می كند.

وی افزود: از آنجا كه 17 اسفند سالروز شهادت شهید همت فرمانده لشكر 27 محمد رسول الله(ص) است و از طرف دیگر این شهید بزرگوار مربی امور تربیتی آموزش و پرورش بوده و به عنوان مامور به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتقل شده بود لذا یكی از چهار كارتی كه در هفته آینده رونمایی می شود، مربوط به شهید همت است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به تلاش های وزارت آموزش و پرورش در این زمینه اشاره كرد و گفت: در سال گذشته بخشنامه ای به استان ها ابلاغ شد تا در راستای گرامیداشت یاد شهدا برنامه هایی در مدارس اجرا شود.



* اجرای 42 هزار برنامه با موضوع شهادت و ایثار

وی ضمن ارائه آماری از پنج هزار شهید فرهنگی و 36 هزار شهید دانش آموز سخن گفت و افزود: تجلیل از خانواده های شهدای فرهنگی و دانش آموز، برگزاری یادواره های شهدا، اعزام دانش آموزان به گلزار شهدا، برپایی نمایشگاه هایی از آثار شهدا و درج پیام های حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب از برنامه های سال گذشته بود.

این مقام مسوول همچنین تعداد برنامه های اجرا شده در آموزش و پرورش با موضوع شهادت و ایثار را بالغ بر 42 هزار برنامه در سراسر كشور دانست.

وی از اجرای طرح یاد یاران، برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی خانواده های شهدا، احداث تندیس و یادمان شهدا در مدارس، برگزاری همایش های علمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تولید برنامه های تلویزیونی و توزیع كتاب، نشریه، نرم افزار و آثار فرهنگی با موضوع شهادت در مدارس به عنوان برنامه های سال جاری تحصیلی یاد كرد.



* موزه شهدای فرهنگی و دانش آموز تاسیس می شود

مدیر كل امور شهدا و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: پس از راه اندازی سامانه جامع ایثارگران (سجا) 40 مدیریت در آن تعریف شد كه یكی از آن ها ایجاد موزه شهدای فرهنگی و دانش آموز است كه با هماهنگی های به عمل آمده با مدرسه دارالفنون قرار است موزه شهدای آموزش و پرورش با آثار به جامانده از شهدای هشت سال دفاع مقدس و آثار تجسمی راه اندازی شود.



* آمار دقیقی از شهدای آموزش و پرورش نداریم

كفراشی یكی از مشكلات را عدم اطلاعات كافی از آمار شهدای فرهنگی دانست و گفت: به منظور شناسایی شهدای آموزش و پرورش درصدد برآمدیم تا كارت شناسایی برای خانواده های این شهدا صادر كنیم و بتوانیم با این خانواده ها همانند فرهنگیان ارتباط برقرار كنیم.

وی با اشاره به حضور 130 هزار ایثارگر در وزارت آموزش و پرورش گفت: هرچند آمار دقیقی از فرزندان جانبازان و آزادگان نداریم ولی 85 هزار رزمنده دفاع مقدس، 28 هزار جانباز، 14 هزار فرزند شهید، چهار هزار و 500 آزاده، 2 هزار و 500 همسر شهید و 30 هزار برادر و خواهر شهید در این وزارتخانه شاغل هستند كه برخی از ایثارگران دارای چند شاخصه هستند.

مدیر كل امور شاهد و ایثارگران همچنین از اختصاص 15 ماده قانون جامع ایثارگران به آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: از این 15 ماده تاكنون هشت ماده اجرا و چهار ماده نیز به صورت ناقص اجرا شده و هم اكنون نیز پیگیر اجرای سه ماده دیگر هستیم.

وی وظیفه این اداره كل را در حوزه های آموزشی، حمایتی و ترویجی دانست و گفت: در این راستا پیگیر سنوات ارفاقی برای بازنشستگی ایثارگران هستیم و از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست می كنیم تا مشكل پرداخت كسورات بازنشستگی این عزیزان به شكلی مرتفع شود.



* مدارس شاهد ارزیابی می شوند

كفراشی در ادامه به توسعه 40 درصدی مدارس شاهد در سال های اخیر اشاره كرد و گفت: تلاش داریم تا جامعه حداكثری را تحت پوشش قرار دهیم و شرایطی را ایجاد كنیم تا رزمندگانی كه علاقه مند به ثبت نام در این مدارس هستند، با مشكلی روبرو نباشند.

وی ثبت نام اینترنتی را یكی از شرایط ایجاد شده برای ثبت نام در مدارس شاهد اعلام كرد و گفت: در فرم های ثبت نام بیشترین امتیاز را برای رزمندگان در نظر گرفته ایم و ثبت نام فرزندان شهدا، جانبازان پنج درصد به بالا و آزادگان در این مدارس قطعی است.

این مقام مسوول ارزیابی از مدارس شاهد را از برنامه های وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: تاكنون ارزیابی جدی از این مدارس نداشتیم و با توجه به این كه بهترین مدیران و معلمان و در مجموع 31 هزار نیروی گلچین در این مدارس فعالیت می كنند، ارزیابی باعث تعیین سطح و رتبه این گونه مدارس خواهد شد.

وی افزود: ارزیابی عملكرد از این مدارس باعث خواهد شد تا بر اساس طرح تعالی مدیریت مدرسه بر روی رتبه بندی مدارس كار كنیم و مدارس متعالی، ممتاز و متوسط مشخص شوند و نحوه رتبه بندی بر اساس تفاهم نامه ای صورت می گیرد كه میان مدرسه و كارشناس اداره شاهد در مناطق و نواحی مختلف امضا خواهد شد كه اولین ارزیابی نیز در استان سمنان انجام می شود.

كفراشی اضافه كرد: نتیجه این بازدیدها سبب خواهد شد تا رتبه و درجه مدارس شاهد مشخص شود و تا پایان مرداد سال 94 نیز نتایج كل مدارس اعلام می شود تا قبل از ثبت نام مدارس، رتبه و درجه هر مدرسه مشخص شود.



* طرح افق شاهد اجرا می شود

مدیر كل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اولین بار طرح افق شاهد در جهت ارتقای فعالیت های قرآنی فرزندان شاهد با همكاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و گروه تالیف قرآن سازمان پژوهش های درسی اجرا می شود.

وی از اجرای این طرح از اول مهر سال آینده در 32 استان خبر داد و گفت: هفت هزار معلم در مقطع ابتدایی با نحوه آموزش روخوانی، روانخوانی، مفاهیم و پیام های قرآنی آشنا شده و تلاش داریم تا در سال آینده برای مقاطع بالاتر نیز اجرا كنیم.

مراسم رونمایی از كارت شناسایی شهدای فرهنگی از ساعت 10 روز شنبه (23 اسفند) در ساختمان مركزی وزارت آموزش و پرورش با حضور مسوولان و خانواده های شهدا برگزار می شود.

فراهنگ**1003**1569