۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۹:۲۹
کد خبر: 81538402
T T
۰ نفر
اسكناس نو از روز شنبه در بانك هاي كرمان توزيع مي شود

كرمان - ايرنا - نماينده پولي بانك مركزي در استان كرمان گفت: اسكناس نو از روز شنبه 23 اسفند در شعب تمامي بانك هاي مستقر در نقاط مختلف استان توزيع مي شود.

مهدي بني اسدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تاريخ توزيع پول در استان هاي كشور به تاريخ ارسال اسكناس نو به هر استان بستگي دارد و با هماهنگي هاي ناظر بانك مركزي در استان ها بين ساير بانك ها توزيع مي شود.

وي ميزان توزيع اسكناس نو را بستگي به مواردي از جمله مساحت استان دانست و گفت: سهميه محدودي از اسكناس نو براي استان ها اختصاص داده مي شود كه به مواردي ديگر از جمله تعداد شعبات هر بانك، مشاركت آنها در سالم سازي اسكناس و يكسري ضوابط ديگر بستگي دارد كه مطابق با آن اسكناس نو سهميه بندي و به بانك ها داده مي شود.

وي بيان كرد: اسكناس ها نو همه انواع آن از جمله 50 هزار ريالي، 20 هزار ريالي، ايران چك، 100 هزار ريالي و تعدادي محدود پنج هزار ريالي را در بر مي گيرد.

نماينده پولي بانك مركزي در استان كرمان گفت: مردم مي توانند اسكناس نو را از طريق شعب بانك ها دريافت كنند و مكاتبه اي با بانك ها انجام مي شود تا همه اين پول ها در خزانه نگهداري نشود و به دست مردم برسد.

وي ادامه داد: به بانك ها ابلاغ شده است هر سال اسكناسي كه وارد شعب و خزانه آنها مي شود را پاكسازي كنند و اصالت اسكناس مشخص شود و پولي كه در اختيار مردم قرار مي گيرد سالم، پاكسازي شده و تميز باشد و براي ارتقاي كيفيت پول استان اين كار صورت مي گيرد.

بندي اسدي گفت: اسكناس هاي فرسوده جمع آوري و براي سازمان توليد اسكناس بانك مركزي ارسال مي شود كه اعداد و ارقامي دارد و در توزيع اسكناس نو بين بانك ها دخيل و تاثيرگذار است.

وي اظهار كرد: براي بانك هايي كه در چرخه سالم اسكناس بيشتر زحمت كشيدند مزايايي براي توزيع اسكناس نو در اين ايام در نظر گرفته مي شود.

نماينده پولي بانك مركزي در استان كرمان درباره مزاياي استفاده از كارت هاي الكترونيك و كارت هاي هديه بانكي گفت: وجود كارت هاي الكترونيك و كارت هاي هديه بانكي به توزيع اسكناس بويژه اسكناس نو كمك و از چرخش زياد اسكناس بين مردم كه خود حامل آلودگي است جلوگيري مي كند.

وي تصريح كرد: بانكداري الكترونيك از وجود هزينه هاي زياد در چاپ و نگهداري اسكناس جلوگيري مي كند.

بني اسدي گفت: اگر مردم مواردي در زمينه سود جويي از اسكناس هاي نو از جمله خريد و فروش اين اسكناس ها را مشاهده كردند مي توانند با شماره تلفن 32230701 گزارش دهند تا از طريق مراجع ذيربط پيگيري شود.

وي افزود: در آينده نزديك چك ها يكنواخت و اعتبارسنجي مي شود و بر اساس آن كيفيت و ارزش چك بالا مي رود.

وي خاطرنشان كرد: اخيرا سامانه اي تحت عنوان چكاوك راه اندازي شده است كه با وجود آن چك ها از هر شعبه اي به شعبه صادر كننده ارسال و از نظر اعتبار حساب تاييد و دوباره وارد سيستم مي شوند و به شعب مذكور برمي گردد.

بني اسدي گفت: با راه اندازي اين سامانه فرآيند جابجايي چك توسط فرد و در پي آن هزينه ها كاهش پيدا كرده است.

7439/3028