۲۷ اسفند ۱۳۹۳، ۱۵:۵۰
کد خبر: 81546131
T T
۰ نفر
دانش توليد نهال ازطريق كشت بافت براي نخستين بار در ايرانشهر بومي شد

زاهدان - ايرنا - رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بلوچستان مستقر در ايرانشهر گفت: دانش توليد نهال موز از طريق كشت بافت براي نخستين بار در كشور در اين مركز تحقيقاتي بومي شد.

دكتر خالد ميري روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا افزود: با تلاش محققان مركز تحقيقات كشاوزي بلوچستان براي نخستين بار دانش توليد نهال ازطريق كشت بافت بومي شد.

وي با بيان اينكه تاكنون بيش از 2 هزار نهال موز درمركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بلوچستان توليد شده است بيان كرد: از اين پس امكان توليد انواع نهال موز در سريعترين زمان ممكن و بطور يكنواخت در آزمايشگاه كشت بافت بلوچستان در ايرانشهر قابل انجام است بطوريكه مي توان نياز استان و ديگر استانها و كشورهاي همجوار را فراهم كرد.

وي گفت: توليد نهال هاي كشت بافت مزاياي زيادي همچون يكنواختي مزارع، عاري بودن از آلودگي و بيماري نهال هاي توليدي، زودرس بودن محصول بعد از انتقال به زمين اصلي و افزايش توليد در هكتار بين 40 تا 60 تن را دارد.

دكتر ميري گفت: كاشت نهال موز به روش سنتي پس از دو سال به بار مي نشيند اين در حالي است كه در روش كشت بافت اين زمان به 12 تا 16 ماه كاهش مي يابد.

رييس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بلوچستان گفت: آزمايشگاه كشت بافت اين مركز در سال 1389 با اعتباري افزون بر پنج ميليارد ريال احداث و تجهيز شده است بطوريكه نقش بسيار زيادي در معرفي بذر و نهال مناسب آب با اقليم منطقه داشته است.

وي كمبود نيرو را از جمله مشكلات مركز ذكر كرد و گفت: اين مركز توان توليد بيش از 60 هزار نهال موز را در كمتر از شش ماه دارد.

استان سيستان و بلوچستان به ويژه شهرستانهاي جنوبي آن مانند ايرانشهر، سرباز، كنارك و چابهار به سبب شرايط خاص آب و هوايي توان توليد ميوه هاي گرمسيري و مركبات را دارند كه كشت موز رايج ترين آنهاست.

7314/8006 / 6081