۴ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۵۱
کد خبر: 81549989
T T
۰ نفر

حرم مطهر رضوی در شب شهادت حضرت فاطمه(س) به سوگ نشست

۴ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۵۱
کد خبر: 81549989
حرم مطهر رضوی در شب شهادت حضرت فاطمه(س) به سوگ نشست

مشهد - ایرنا - همزمان با شب سالگرد شهادت یگانه بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) حرم مطهر امام رضا(ع) میزبان هزاران زائر و مجاور در ایام نوروز بود كه در غم جانگداز رحلت آن بانوی بزرگ به سوگ نشستند.

دیشب سراسر صحن و سرای حرم ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) سیاهپوش شد، عطر یاس نبوی فضا را پركرد و صدای نوا و نوحه از هر گوشه از اماكن متبركه به گوش می رسید.

زائران و مجاوران در این شب به حرم قدسی آمده بودند تا شهادت جانسوز بانوی بزرگ اسلام و مادر گرانقدر امام رضا(ع) را به ساحت مقدس آن حضرت تسلیت عرض كنند و با یادآوری سیره و سبك زندگی حضرت زهرا(س) نام ایشان و عظمت شخصیتشان را بیش از پیش جاودان نگه دارند.

در هر رواق از حرم مطهر حضرت رضا(ع) تعزیه ای برپا بود و مداحان و ذاكران اهل بیت(ع) برای زائران ایرانی و غیرایرانی در سوگ شهادت حضرت فاطمه(س) مرثیه سرایی می كردند، سخنرانان به تشریح سبك و سیره آن حضرت و مقتل خوانی شهادت ایشان مشغول بودند و محافل بزرگ قرآنی نیز زینت بخش این مراسم بود.

در مهمترین این برنامه ها در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر پس از نوحه خوانی و مرثیه سرایی ذاكران اهل بیت(ع) سخنران ویژه این مراسم پس از ابراز تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: آن حضرت در همسرداری و نیكی به والدین نمونه یك زن موفق و الگو در اسلام بود.

حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی افزود: بی تردید حضرت زهرا(س) الگوی بی همتای زنان عالم است و آنچه ارزشمند می باشد روح این رفتار و سیره زندگی حضرت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: ساده زیستی، بی اعتنایی به دنیا ، حجب و حیا، قناعت، دوری از تجمل گرایی و پارسایی حقیقت زندگی آن حضرت است كه می توان در همه ابعاد زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بكار برد.

او اظهار كرد: رفتارهایی هم در سیره زندگی حضرت زهرا(س) وجود دارد كه عینا قابل تقلید است مانند احترامی كه ایشان به پدر و همسر خویش داشتند، مهرورزی به خانواده و فرزندان، كمك به مستمندان، داشتن رفتار مناسب در اجتماع و حفظ جایگاه زن كه منحصر به زمان و مكان نیست و عینا می توان در زندگی بكار برد.

وی گفت: مساعدت حضرت فاطمه(س) به مردم فقط منحصر به مسائل اقتصادی نبود بلكه از نظر اخلاقی و راهنمایی نیز به مردم كمك می كردند و اعمال نیك و عواطف پسندیده را آموزش می دادند.

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: حضرت فاطمه(س) در مقابل مشكلات زندگی صبر و استقامت بی نظیری از خود نشان دادند كه اگر ذره ای از این استقامت و شكیبایی را زنان جامعه امروز الگو قرار دهند قطعا بنیان خانواده ها مستحكم باقی می ماند.

وی بیان كرد: حضرت فاطمه(س) كسی بود كه برای جاودانگی مكتب تشیع از جان مایه گذاشت زیرا مجموعه كلمات آن حضرت در 95 روز بعد از شهادت پیامبر اسلام(ص) و خطبه ایشان دلیلی بر این مدعا است.

این كارشناس مذهبی درباره نقش قرآن در زندگی حضرت فاطمه(س) نیز گفت: حضرت تلاوت قرآن را در زندگی مادی، معنوی و اخروی موثر می‌دانستند و این كتاب آسمانی را وسیله ای برای متمایز كردن شناخت انسانیت و روشنگری راه آن تلقی می كردند.

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: حضرت زهرا(س) برای رفتار خود در زندگی از قرآن استدلال و برهان می آوردند و در سخنان خود تاكید می كردند كه قرآن مفسر كلام ایشان و خاندانشان می باشد.

وی بیان كرد: حضرت فاطمه(س) قاری قرآن را ممدوح در زمین و آسمان عنوان می كردند و بر آثار و بركات معنوی تلاوت و تدبر در آیات تاكید داشتند ضمن اینكه آنقدر شان این كتاب آسمانی را بالا می دانستند كه در وصیت خود به حضرت علی(ع) ایشان را به خواندن مداوم قرآن توصیه كردند.

نظیر مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حرم مطهر رضوی، در تكایا، مساجد، محافل مشهد و سایر نقاط خراسان رضوی نیز برگزار شد.

7489/1858