۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴
کد خبر: 81550322
T T
۰ نفر
مقام روس:ارسال سلاح های آمریكایی به اوكراین برتوافقنامه مینسك خط بطلان می كشد

مسكو-ایرنا- یك مقام دومای روسیه به آمریكا هشدار داد و گفت كه ارسال سلاح های آمریكایی به اوكراین بر توافقنامه صلح مینسك خط بطلان می كشد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، فرانتس كلینتسویچ عضو كمیسیون امور دفاعی دومای روسیه روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: آغاز تحویل سلاح های آمریكایی به اوكراین تمام تلاش های برای برقراری صلح در این كشور را به هدر می دهد.

رسانه های روسی اعلام كردند كه كنگره آمریكا در قطعنامه ای از اوباما خواست ارسال سلاح های مورد نیاز ارتش اوكراین را آغاز كند.

كلینتسویچ یادآورشد: نمایندگان كنگره آمریكا حتما این واقعیت را درك می كنند كه با آغاز ارسال سلاح به اوكراین، توافقنامه مینسك بی اعتبار می شود.

وی افزود: تصویب قطعنامه كنگره امریكا در مورد تحویل سلاح به اوكراین در واقع دعوت مستقیم به از سرگیری مناقشه مسلحانه و جنگ در این كشور است.

مقام پارلمانی روس گفت: آمریكا با این تصمیم مواضع روسیه و متحدان خود در اروپا را نادیده می گیرد و برخلاف دیدگاه های آنها اقدام می كند.

وی ادامه داد: در واقع این نظریه كه آمریكا برتر از تمام كشورهای جهان است و از نظر واشنگتن هیچ كشوری منافعی ندارد، اجرا می شود.

توافقنامه 13 ماده ای مینسك روز 12 فوریه در اجلاس سران گروه چهار نورماندی در پایتخت بلاروس امضا شد. برقراری آتش بس در شرق اوكراین، خروج تسلیحات سنگین از خطوط حائل و اصلاحات سیاسی در اوكراین از جمله بندهای آن است.

مقام های روس در ماه های اخیر بارها نسبت به پیامدهای ارسال تسلیحات به اوكراین به آمریكا و كشورهای اروپایی هشدار داده اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی نسبت به ارسال تسلیحات به اوكراین هشدار داد و گفت: پیشرفت های قابل توجهی در اجرای توافقنامه مینسك به دست آمده و سازمان امنیت و همكاری اروپا بر این امر اذعان دارد و هر كس كه خواستار ارسال سلاح به اوكراین می شود مسوولیت شكست توافقنامه مینسك را باید برعهده گیرد.

والنتینا ماتویینكو رییس شورای فدراسیون (مجلس سنا ) روسیه نیز به تازگی گفت كه آمریكا علاقمند به برقراری صلح و آرامش در اوكراین نیست و تمام تلاش این كشور بر ازسرگیری جنگ و خونریزی در شرق اوكراین متمركز شده است.

به گزارش روزنامه پارلامنتسكایا گازتا ارگان پارلمان روسیه، والنتینا ماتویینكو گفت: اطمینان یافته ایم كه آمریكا خواهان پایان یافتن مناقشه در شرق اوكراین نیست.حمایت های سیاسی و اظهارات مقام های آمریكایی از اقدامات نظامی اوكراین در شرق این كشور، سبب تقویت جناح جنگ طلب و تضعیف نیروهای صلح دوست در اوكراین می شود.

وی افزود: سران اروپایی نیز به این واقعیت پی برده اند. سران كشورهای عضو گروه چهار نورماندی تلاش بسیار زیادی كردند تا فرصت برای حل و فصل سیاسی مناقشه اوكراین به وجود آید.

ماتویینكو گفت كه در هنگام مذاكرات سران گروه نورماندی (روسیه، اوكراین، فرانسه و آلمان) در مینسك، مقام های آمریكایی از امكان ارسال سلاح های مرگبار به اوكراین سخن گفتند. امیدوارم جامعه جهانی به این سیاست های آمریكا واكنش مناسب داشته باشد.

اروپام*5*391 **1010