۲۳ تیر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 8155366
T T
۰ نفر
خلیج فارس و دریای عمان محدوده ویژه حفاظت از آلودگی دریایی اعلام شدند ...................................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/86 خارجی.اقتصادی.انگلیس.دریانوردی.
منطقه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان محدوده ویژه AREA SPECIAL تحت مقررات کنوانسیون ممانعت از آلودگی دریایی- 78/73 MARPOL برای حفظ محیط زیست این منطقه قرار گرفتند.
نمایندگی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه اعلام کرد: این تصمیم در اجلاس پنجاه و ششم کمیته حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بین المللی دریانوردی که از تاریخ 18 تا 22 تیرماه در شهر لندن برگزار گردید، به تصویب رسید.
در این گزارش، مصوبه اخیر دستاوری بزرک برای دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر دولت های حاشیه خلیج فارس و عمان در اعطای وضعیت محدوده ویژه "SA - Area Special" به این منطقه محسوب می شود.
نمایندگی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) همچنین اعلام کرد: در کنوانسیون بین المللی ممانعت از آلودگی ناشی از کشتی ها - 78/73 MARPOL منطقه خلیج فارس و عمان تحت عنوان "Area Gulfs" در کنار مناطق مخصوص و محدود دیگر جهان مورد شناسایی قرار گرفته، اما برای اجرای مقررات ویژه این مناطق و اعطای وضعیت و حالت SA، دولتهای حاشیه آن باید خود را با مقررات آمده در ضمایم یک و پنج کنوانسیون مورد نظر منطبق می ساختند.
دو معیار عمده برای این منظور عبارت است از: تصویب کنوانسیون مارپول توسط دولت کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگری فراهم نمودن تسهیلات دریافت مواد زاید، پسمانده های نفتی مخلوط با آب، ضایعات و فضولات کشتی در بنادر منطقه.
دولت جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه، به عنوان دارنده بیشترین نوار ساحلی، از پیشگامان تصویب و الحاق به کنوانسیون مارپول و ضمایم مورد اشاره و نیز تهیه تسهیلات مورد نیاز برای تخلیه زباله ها و پسمانده های آلوده به مواد نفتی در بنادر بوده است.
با این وجود، بعضی از دولتهای منطقه اخیرا به کنوانسیون ملحق گردیده و تسهیلات مورد نظر را فراهم کرده اند.
گزارش حاکی است: تلاش های صورت گرفته توسط سازمان بنادر و کشتیرانی ایران طی سالیان متمادی در ترغیب این کشورها جهت ایجاد شرایط لازم (با همکاری سازمان منطقه ای حفاظت محیط زیست دریایی موسوم به " ROPME " مستقر در کشور بحرین ) موثر و کارساز بوده است.
"پس از گذشت 34 سال از تصویب کنوانسیون مارپول و شناسایی منطقه خلیج فارس و عمان به عنوان منطقه ویژه به جهت برخورداری از حساسیت های زیست محیطی، با فراهم گردیدن شرایط لازم آمده در کنوانسیون، دولت های منطقه متشکل از ایران، قطر، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت مشترکا طی سند شماره MEPC2/8/56 از کمیته اصلی آیموموسوم به MEPC به عنوان مسئول رسیدگی به درخواستهای اعطای وضعیت SA، خواسته اند تا در این خصوص بررسی های لازم را انجام دهد و پس از احراز برآورده شدن شرایط مقرر در کنوانسیون، اقدام لازم را بعمل آورد." نمایندگی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در لندن اضافه کرد: با دفاعیات بعمل آمده توسط دولت های فوق الذکر از جمله ایران و نیز جلب حمایت سایر کشورها از طریق رایزنی فشرده انجام یافته توسط نمایندگان حاضر در اجلاس پنجاه و ششم کمیته، یکی از خواسته های دیرینه دولت ایران تحقق یافت و نتیجتا کمیته مورد نظر با اجماع با صدور قطعنامه ای با اعطای وضعیت ویژه SA به منطقه خلیج فارس و عمان موافقت نمود.
"به موجب این قطعنامه الزام آور و به استناد مواد مربوطه ضمایم یک و پنج کنوانسیون مارپول، مقررات خاص مربوط به این محدوه ویژه از تاریخ یکم آگوست سال 2008 میلادی برای تمامی کشتی های ترددکننده در آبهای منطقه ساری و جاری خواهد شد." این مقررات که در مواد 15 و 34 ضمیمه یک و ماده 5 ضمیمه پنج کنوانسیون مارپول پیش بینی شده اند، محدودیت های ویژه و بیشتری را در ارتباط با تخلیه مواد زاید آلوده به مواد نفتی و ضایعات دیگر ناشی از فعالیت های کشتیها به دریا ایجاد خواهد کرد، در حالیکه این محدودیت ها در سایر مناطق دریایی دنیا وجود ندارد.
اهمیت موضوع از این لحاظ می باشد که خلیج فارس با داشتن منابع غنی زیست محیطی و از طرفی محصور بودن از سه جهت ، همواره در معرض خطرات جدی ناشی از فعالیت های کشتیرانی بوده است.
"در این خصوص کافی است به آمار سالیانه تعداد کشتیهای متردد به این منطقه که بالغ بر شصت هزار فروند می شود و عمده آنها را کشتیهای حامل مواد نفتی تشکیل می دهد، توجه شود." منطقه حساس خلیج همیشه فارس همواره از سایر منابع آلاینده به خصوص سکوها، عملیاتهای حفر چاههای نفتی و بارگیری آن رنج برده و تا آنجا که به ترافیک دریایی مربوط می شود، با توجه به میزان بالای تردد کشتی ها و در نتیجه حجم بالا و غیر قابل اغماض ضایعات و پسمانده های ناشی از فعالیت های کشتیرانی، تصویب طرح مورد نظر دستاوردی بسیار مهم و ارزشمند برای حفظ محیط زیست ظریف اما شکننده منطقه محسوب می شود.
در این گزارش با اشاره به تلاشهای صورت گرفته توسط سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ارگان و نماینده کشورمان نزد سازمان بین المللی دریانوردی، موفقیت بدست آمده در سالی که از طرف این سازمان به عنوان " پاسخ آیمو به چالشهای جاری زیست محیطی" نام گذاری شده است، به دولت و ملت بزرک ایران به خصوص ساحل نشینان عزیز جنوب کشور تبریک گفته شده است.
اروپام 345 شماره 147 ساعت 16:20 تمام
۰ نفر