۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۰۳
کد خبر: 81554202
T T
۰ نفر

تقویت زیر ساخت ها لازمه رونق گردشگری در كردستان

۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۰۳
کد خبر: 81554202
تقویت زیر ساخت ها لازمه رونق گردشگری در كردستان

سنندج - ایرنا- كردستان ظرفیت های زیادی دارد كه یكی از این ظرفیت ها آثار و جاذبه های گردشگری است اما بیشتر گردشگران داخلی حتی نام تعدادی از این جاذبه ها را نشنیده اند.

به گزارش ایرنا، گردشگری، نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می كند و اگرچه یك فعالیت بین المللی است اما بسیاری از افراد و سازمان ها در بازار محلی یا ملی در این بخش اشتغال دارند و در نتیجه 'گردشگری داخلی' در چرخه اقتصاد ملی جایگاه عظیمی دارد، این صنعت در كردستان با داشتن ظرفیت های مناسب و به عنوان یك صنعت درآمد زا، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امروز مردم ایران اسلامی اگرچه با نام هایی چون دریاچه زریوار، قلعه تاریخی زیویه، غار كرفتو و چند اثر دیگر آشنا هستند ولی با آثار تاریخی و دیدنی زیادی از جمله روستاهای گردشگری، حمام ها و مساجد تاریخی استان آشنایی ندارند و حتی نام آن ها را نیز نشنیده اند.

یك كارشناس گردشگری مهمترین دلیل رونق نگرفتن گردشگری داخلی را نامناسب بودن زیرساخت ها از جمله راه عنوان كرد.

حمید گلالی پور با اذعان به اینكه نتوانسته ایم از ظرفیت گردشگری داخلی استفاده كنیم، ایران را كشوری چهار فصل توصیف كرد و گفت: فقط در فصل بهار و حداكثر شش ماه اول سال آمار گردشگران در استان كردستان نسبتا مناسب است در صورتی كه جشن و مراسم عروسی پیر شالیار در اورامان در اسفند ماه و جشن برداشت انار در آبان ماه در روستاهای سروآباد به عنوان نمونه می تواند از جاذبه های مهمی برای جذب گردشگران باشد.

یكی از فعالان حوزه گردشگری هم معتقد است باید امكاناتی در محوطه مكان های مورد بازدید گردشگران فراهم شود تا گردشگران بتواند در آنجا مدتی اندك استراحت كنند.

رحیم محمدی كه در نوروز امسال، سقز و بانه را به عنوان یكی از مقصدهای گردشگری خود انتخاب كرده است در جریان بازدید از مسجد دو مناره سقز گفت: من از طریق سایت های اینترنتی با این مكان تاریخی آشنا شدم.

او یادآودر شد هر ساله نشریات، ویژه نامه هایی منتشر می كنند كه در آن فقط از دریاچه زریوار، پالنگان و هورامان نام برده می شود در صورتی كه كردستان مكان های زیادی دارد و در صورت معرفی، گردشگران و مسافران می توانند آنها را به عنوان یكی از مقصدهای گردشگری خود انتخاب كنند.

مرادی، یكی دیگر از كارشناسان حوزه گردشگری، بر این باور است كه باید دولت از طریق استانداری، تورهای گردشگری ویژه شهرستان ها و استان ها را برای كارمندان راه اندازی كند تا انها بیشتر با این اماكن آشنا شوند.

یكی دیگر از گردشگران با بیان اینكه پارك های كردستان به دلیل امنیت مناسبی كه در آن برقرار است مكان خوبی برای اقامت مسافران هستند گفت: البته پارك های استان باید از لحاظ امكاناتی چون سرویس های بهداشتی و وسائل بازی برای كودكان، مورد بازنگری و توجه بیشتر قرار گیرند.

** توجه به راه و مكان مناسب دو ضرورت اصلی گردشگری در كردستان

ضرورت توجه به زیرساخت های گردشگری از جمله راه دسترسی مناسب و مكان مناسب برای ماندگاری گردشگران، بسیار ضروری است، بررسی آمارهای اسكان مسافران و گردشگران در استان كردستان نشان می دهد كه تعداد زیادی از این افراد در ورزشگاه ها و مدارس اسكان یافته اند در صورتی كه گردشگری به عنوان یك صنعت، نیازمند زیرساخت های مناسب ترست.

از سوی دیگر، زمانی كه سر صحبت با مسافران را باز می كنید، آنان از نبود امكانات و نامناسب بودن جاده های استان حرف می زنند، این در حالی است كه گلایه مسوولان ادارات راه و شهرسازی نیز كمبود اعتبار برای راه سازی است و با وجود اقدامات اداره كل راه و شهرسازی برای ترمیم و لكه گیری و اصلاح و حذف نقاط حادثه خیز، هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله بسیار است.

همچنین به دلیل كمبود مكان مناسب بویژه هتل ها و مهمانپذیرها، در برخی از شهرهای استان، حتی در زمان برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری و ورزشی، شركت كنندگان با كمبود جا روبرو هستند این در حالی است كه 'توریسم' یا جهانگردی، مسافرتی است كه معمولا با هدف 'تفریح' و 'آرامش روح' صورت می گیرد و مسافران در مدتی كه در كردستان هستند باید این آرامش برای آنان فراهم شود.

از سویی دیگر در حالی كه كشور به شدت نیازمند افزایش درآمدهای غیر نفتی است، توجه به صنعت توریسم در كردستان، می تواند در راستای افزایش درآمدهای استان تاثیر گذار باشد.

از منظری دیگر نیز می توان گفت این صنعت به عنوان یك صنعت خدماتی دارای عناصری است كه مهمترین آنها را حمل و نقل، ‌اقامت و پذیرایی شامل می شود.

به هرحال كردستان بهشت گمشده ای است كه در توصیف ظرفیت های گردشگری آن می توان به گردشگری طبیعی، دینی و تاریخی اشاره نمود.

اكنون كه جمع زیادی از هموطنان كردستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب كرده اند باید اقداماتی از جمله ارائه خدمات مناسب و بسترسازی برای خدمات بیشتر در سال های آینده برای آنان فراهم شود تا در بازگشت، افراد بیشتری را جهت سفر به كردستان ترغیب كنند.

اگر چه در دهه اخیر بازارهای بانه و مریوان به دلیل تنوع جنس و مناسب بودن قیمت، همواره مسیر رفت و آمد مسافرانی از استان های مختلف بوده است ولی برای توجه بیشتر مردم به آثار گردشگری و جاذبه های تاریخی، باید اقداماتی از جمله تبلیغ مناسب در استان های همجوار، راه اندازی سایت های ویژه معرفی آثار، راه اندازی تورهای ارزان در استان های همجوار با حمایت دستگاه های متولی، بهسازی راه های ارتباطی و...انجام داد.ك/4

گزارش از ابراهیم محمدحسینی

1904/7249
۰ نفر