۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81556909
T T
۰ نفر

روسیه رییس گروه بریكس شد

۱۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81556909
روسیه رییس گروه بریكس شد

مسكو - ایرنا - روسیه از امروز (چهارشنبه)، ریاست دوره ای 'گروه بریكس' را برای یك سال برعهده گرفت.

گروه بریكس از كشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی تشكیل شده است.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، روسیه ریاست گروه بریكس را از برزیل و برای مدت یك سال تحویل گرفت و در این مدت برنامه های مختلفی را برگزار می كند كه مهمترین آن اجلاس سران بریكس در شهر 'اوفا' پایتخت جمهوری باشقیرستان است.

به گزارش ایتارتاس، یك مقام وزارت خارجه روسیه نیز اعلام كرد كه این كشور در دوره ریاست خود بر گروه بریكس، تبدیل این گروه به ساز و كار راهبردی برای توسعه همكاری ها در مسایل سیاسی و اقتصادی كلیدی جهانی را هدف قرار داده است.

از جمله برنامه های روسیه در دوره ریاست خود بر این گروه، آغاز تامین مالی بانك جدید بریكس است و مسكو تلاش خواهد كرد، در این راستا به تقویت روبل (واحد پولی روسیه) و تبدیل آن به ارز منطقه ای بپردازد.

مقام وزارت خارجه روسیه خاطر نشان كرد: با توجه به وضعیت فعلی مبادلات بازرگانی و معاملات مالی روسیه كه بخش عمده آن با دلار آمریكا انجام می گیرد، در آینده نزدیك امكان كنار گذاشتن این ارز از ساختار مالی و اقتصادی كشور وجود ندارد.

در همین حال به گزارش رسانه های روسی، برخی از سرمایه داران غربی برای عضویت در بانك بریكس و مشاركت در برنامه های آن، تلاش می كنند.

روسیه امیدوار است، در شرایط كنونی كه از طرف غرب در مساله اوكراین به شدت تحت فشار قرار گرفته و چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد آن وضع شده، با تحكیم مشاركت با كشورهای عضو گروه بریكس از فشار كشورهای غربی بر خود در عرصه بین المللی بكاهد.

گروه بریكس را كشورهای روسیه، چین، برزیل و هند در سال 2001 تاسیس كردند و در سال 2011 آفریقای جنوبی به آن پیوست.

در حال حاضر برخی كشورها از جمله مصر و آرژانتین برای عضویت در بریكس ابراز علاقمندی كرده اند، به همین دلیل انتظار می رود در سالهای آینده بر شمار اعضای آن افزوده شود.

مقامهای روس گروه بریكس را وزنه بسیار مهمی برای پایان دادن به سلطه جویی آمریكا بر نظام مناسبات بین المللی و نظام تك قطبی ادعایی واشنگتن می دانند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در این رابطه بر گسترش نقش و جایگاه گروه بریكس در عرصه بین المللی و لزوم تلاش در این زمینه تاكید كرد.

پوتین در آغاز سال 2015 در پیام های تبریك به شی جین پینگ، جاكوب زوما و پاك كوئن های روسای جمهوری چین، آفریقای جنوبی و كره جنوبی آمادگی مسكو برای گسترش روابط دو جانبه را با این كشورها مورد تاكید قرار داده و اعلام كرد كه روسیه برای تقویت و ارتقای نقش گروه بریكس در صحنه جهانی مصمم است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم پیشتر اعلام كرده بود، اهمیت گروه بریكس به عنوان یك تشكیلات بین المللی در حال افزایش است.

منابع روسیه در این زمینه خاطرنشان می كنند كه مساحت كشورهای عضو گروه بریكس 26 درصد خشكی های كره زمین را تشكیل می دهد و 42 درصد جمعیت جهان در این كشورها سكونت دارند. مبادلات بازرگانی این كشورها هم در سال های اخیر به حدود 20 درصد مبادلات بازرگانی جهانی رسیده است.

به گزارش رسانه های روسی، مقر بانك بریكس در شهر بندری شانگهای چین خواهد بود.

نخستین اجلاس مقامهای بریكس تحت ریاست روسیه روز 22 ماه آوریل جاری برگزار می شود و وزرای منابع طبیعی كشورهای عضو این گروه در این اجلاس شركت می كنند.

اروپام*4*391 **1561**1651