۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴
کد خبر: 81565061
T T
۰ نفر

آیین بزرگداشت شهید صیاد شیرازی در همدان برگزار شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴
کد خبر: 81565061
آیین بزرگداشت شهید صیاد شیرازی در همدان برگزار شد

همدان - ایرنا - آیین بزرگداشت شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی روز پنجشنبه با حضور جمعی از پیشكسوتان جهاد و شهادت و خانواده های معظم شهدا در مسجد مهدیه شهر همدان برگزار شد.

یكی از همرزمان شهید صیاد شیرازی در این آیین خاطراتی از این شهید سرافراز از دوران كودكی تا پیروزی انقلاب اسلامی نقل كرد و گفت: این شخصیت فرهیخته در خانواده ای نظامی چشم به جهان گشود.

امیر سرتیپ دوم حسن خلیلی افزود: فارغ التحصیلان رشته ریاضی در آن دوران اجازه ورود به دانشكده افسری را داشتند كه در این بین شهید صیاد شیرازی به عنوان یكی از نخبگان رشته ریاضیات در سال 1343 وارد این دانشكده شد.

وی گفت: همچنین افراد نخبه برای حضور در رسته توپخانه انتخاب می شدند كه به خاطر علوم و دانش شهید صیاد شیرازی این شخصیت برای فعالیت در این رسته پذیرفته شد.

وی با ذكر اینكه گذراندن دوره های رنجری و چتر بازی یكی از ملزومات فعالان در رسته های نظامی بود گفت: شهید صیاد شیرازی در این دو رشته نیز رتبه اول را از آن خود كرد.

این رزمنده دفاع مقدس كسب رتبه نخست در دوره زبان انگلیسی را از دیگر شایستگی های این شهید سرافراز انقلاب اسلامی برشمرد یادآوری كرد: شهید صیاد شیرازی برای گذراندن دوره هواسنجی بالستیك راهی امریكا شد كه در این دوره نیز رتبه نخست را كسب كرد.

سرتیپ خلیلیان اضافه كرد: با نگاهی به كارنامه پر افتخار شهید صیاد شیرازی می توان دریافت كه وی در تمامی عرصه ها دارای جایگاه و رتبه های برتر بوده است.

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در روز چهارم خرداد سال 1323 در شهرستان درگز از توابع استان خراسان به دنیا آمد.

پس از طی دوران طفولیت، در گرگان به دبستان «منوچهری» رفت و دوره متوسطه را تا سال سوم در دبیرستان های «هدایت» و «فخرالدین اسعد گرگانی» در شهرهای شاهرود و گرگان طی كرد.

در خرداد سال 1342 از دبیرستان امیر كبیر در تهران در رشته ریاضی دیپلم متوسطه گرفت و یك سال بعد در آزمون ورودی دانشكده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم نظامی پرداخت و سه سال بعد، در مهر سال 1346 با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ التحصیل شد.

پس از فراغت از تحصیل در شیراز دوره رنجر و چتربازی را با رتبه عالی گذراند و در اصفهان دوره تخصصی توپخانه را سپری و از سال 1348 به لشگر زرهی تبریز پیوست و خدمت رسمی خود را در نیروی زمینی آغاز كرد.

امیر سرتیپ صیاد شیرازی در مهر سال 1368به درخواست رییس ستاد فرماندهی كل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری به معاونت بازرسی كل نیروهای مسلح انتخاب شد و در شهریور سال 1372 با حكم فرمانده معظم كل قوا به سمت جانشینی رییس ستاد كل نیروهای مسلح منصوب شد و در 16 فروردین سال 1378 همزمان با عید خجسته غدیر خم به دست مقام معظم رهبری به درجه سرلشكری نایل آمد.

سرانجام در روز بیست ویكم فروردین سال 1378 در مقابل در منزل مسكونی خود در تهران مورد هدف عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

7526/1181