۲۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۲۱
کد خبر: 81565140
T T
۰ نفر
زندگي شهيد صياد شيرازي همچون چراغ هدايتي فراسوي نسل كنوني است

همدان- ايرنا- رييس عقيدتي سياسي پايگاه سوم شكاري شهيد نوژه همدان گفت: زندگي و شخصيت برجسته شهيد سپهبد علي صياد شيرازي مي تواند همچون چراغ هدايتگري فراسوي نسل كنوني جامعه باشد.

حجت الاسلام واحد عباسي روز پنجشنبه در آيين گراميداشت سالروز شهادت امير سرافراز سپهبد شهيد علي صياد شيرازي در همدان اظهار كرد: اين شخصيت برجسته از زماني كه قدم در راه انقلاب اسلامي نهاد همواره وجود خود را براي هديه به اين انقلاب آماده كرده بود.

وي افزود: اين شهيد سرافراز در عين شجاعت ، مظلوم بود و با جاذبه اي كه داشت صالحان را گرد خود جمع مي كرد و نيروي دافعه وي نيز موجب شده بود دشمنان از ديدن رشادت هاي وي رنج ببرند.

وي اضافه كرد: ولايت پذيري اين فرمانده ارتش او را به يك مجاهد با تقوا مبدل كرده بود به گونه اي كه عالمانه در راه حق گام برداشت و در همين مسير شهد شيرين شهادت را نوشيد.

رييس عقيدتي سياسي پايگاه سوم شكاري شهيد نوژه همدان بيان كرد: ذكاوت و فراست اين شهيد والامقام موجب ارتقاي علوم نظامي وي شده بود و در عين حال صبورانه كارها را تا زمان انجام پيگيري مي كرد.

حجت الاسلام عباسي اضافه كرد: شهيد صياد شيرازي با وجود مدال ها و افتخارات گوناگون اهل تكبر و ريا نبود و سادگي و ساده زيستي اين سرباز ولايت زبانزد همگان بود.

وي دائم الوضو بودن را از ديگر ويژگي هاي صياد شيرازي ذكر كرد و گفت: براي كوچكترين و بزرگترين كار خود برنامه داشت و ويژگي هاي وي موجب شد كه به قهرمان ملي ارتش ملقب شود.

وي گفت: اين چهره محبوب اهل حزب و گروه و سياسي كاري نبود بلكه مهمترين دغدغه وي وحدت نيروهاي مسلح بود كه اين توفيق را در سايه ولايتمداري قابل تحقق مي دانست.

وي تاكيد كرد: شهدا و بزرگان نيازي به برگزاري آيين بزرگداشت و يادواره ندارند بلكه ما براي راه يافتن به مسير الهي نيازمند شهدا هستيم به همين منظور هر تلاشي در راستاي احيا و معرفي شهدا انجام شود موجب ترويج ارزش هاي الهي و سعادت جامعه اسلامي مي شود.

يكي از همرزمان شهيد صياد شيرازي نيز در اين آيين خاطراتي از اين شهيد سرافراز از دوران كودكي تا پيروزي انقلاب اسلامي نقل كرد و گفت: اين شخصيت فرهيخته در خانواده اي نظامي چشم به جهان گشود.

امير سرتيپ دوم حسن خليلي افزود: فارغ التحصيلان رشته رياضي در آن دوران اجازه ورود به دانشكده افسري را داشتند كه در اين بين شهيد صياد شيرازي به عنوان يكي از نخبگان رشته رياضيات در سال 1343 وارد اين دانشكده شد.

وي گفت: همچنين افراد نخبه براي حضور در رسته توپخانه انتخاب مي شدند كه به خاطر علوم و دانش شهيد صياد شيرازي اين شخصيت براي فعاليت در اين رسته پذيرفته شد.

وي با ذكر اينكه گذراندن دوره هاي رنجري و چتر بازي يكي از ملزومات فعالان در رسته هاي نظامي بود گفت: شهيد صياد شيرازي در اين دو رشته نيز رتبه اول را از آن خود كرد.

اين رزمنده دفاع مقدس كسب رتبه نخست در دوره زبان انگليسي را از ديگر شايستگي هاي اين شهيد سرافراز انقلاب اسلامي برشمرد و يادآوري كرد: شهيد صياد شيرازي براي گذراندن دوره هواسنجي بالستيك راهي امريكا شد كه در اين دوره نيز رتبه نخست را كسب كرد.

سرتيپ خليلي اضافه كرد: با نگاهي به كارنامه پر افتخار شهيد صياد شيرازي مي توان دريافت كه وي در تمامي عرصه ها داراي جايگاه و رتبه هاي برتر بوده است.

آيين بزرگداشت شهيد امير سپهبد علي صياد شيرازي روز پنجشنبه با حضور جمعي از پيشكسوتان جهاد و شهادت و خانواده هاي معظم شهدا در مسجد مهديه شهر همدان برگزار شد.

شهيد سپهبد علي صياد شيرازي در روز چهارم خرداد سال 1323 در شهرستان درگز از توابع استان خراسان به دنيا آمد.

پس از طي دوران طفوليت، در گرگان به دبستان «منوچهري» رفت و دوره متوسطه را تا سال سوم در دبيرستان هاي «هدايت» و «فخرالدين اسعد گرگاني» در شهرهاي شاهرود و گرگان طي كرد.

در خرداد سال 1342 از دبيرستان امير كبير در تهران در رشته رياضي ديپلم متوسطه گرفت و يك سال بعد در آزمون ورودي دانشكده افسري پذيرفته شد و به تحصيل علوم نظامي پرداخت و سه سال بعد، در مهر سال 1346 با درجه ستوان دومي در رسته توپخانه فارغ التحصيل شد.

پس از فراغت از تحصيل در شيراز دوره رنجر و چتربازي را با رتبه عالي گذراند و در اصفهان دوره تخصصي توپخانه را سپري و از سال 1348 به لشگر زرهي تبريز پيوست و خدمت رسمي خود را در نيروي زميني آغاز كرد.

امير سرتيپ صياد شيرازي در مهر سال 1368به درخواست رييس ستاد فرماندهي كل نيروهاي مسلح و موافقت مقام معظم رهبري به معاونت بازرسي كل نيروهاي مسلح انتخاب شد و در شهريور سال 1372 با حكم فرمانده معظم كل قوا به سمت جانشيني رييس ستاد كل نيروهاي مسلح منصوب شد و در 16 فروردين سال 1378 همزمان با عيد خجسته غدير خم به دست مقام معظم رهبري به درجه سرلشكري نايل آمد.

سرانجام در روز بيست ويكم فروردين سال 1378 در مقابل درب منزل مسكوني خود در تهران مورد هدف عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و به فيض شهادت نائل آمد.

7526/1181/1352
۰ نفر