به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر فتح الله امی روز شنبه در نخستین نشست خبری خود در پژوهشگاه هوا فضا با تاكید بر این كه در دوره گذشته بخش هوایی از این پژوهشگاه جدا شده بود، گفت: در نظر داریم تا بیشترین ارتباط را در این زمینه بین فعالان مختلف ایجاد كنیم.
وی با بیان اینكه به دلیل حادثه ناشی از موتور هواپیمای ایران 140، این هواپیما اجازه پرواز ندارد، تصریح كرد:سیاست پژوهشگاه هوا فضا این است كه در اسرع وقت مشكلات را حل كرده تا این هواپیما بتواند در خطوط حمل و نقل هوایی فعال شود.
وی اظهارداشت:متاسفانه موتور هواپیمای ایران 140 از نوع TV3 است كه برای مناطق سردسیر مناسب است؛ این هواپیما در دماهای بالای 40 درجه به راندمان 50 درصد می رسد از این رو می توان با تعویض موتور به كار رفته در این هواپیما از آن در خطوط داخلی كشور استفاده كنیم.
وی افزود:هم اكنون مطالعات راهبردی در این زمینه انجام شده و درصدد هستیم در اسرع وقت این كار را انجام دهیم.
رییس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینكه این پژوهشگاه در سال 90 به صورت غیرقانونی از بدنه وزارت علوم جداشده و به پژوهشكده سامانه های فضانوردی تنزل یافت خاطرنشان كرد:این امر سبب بیكار و بدون دستور كار ماندن فعالیت های پژوهشی در زمینه هوایی در این پژوهشگاه شد.
وی افزود: هم اكنون مهمترین برنامه افزایش تعریف پروژه و افزایش فعالیت ها در زمینه هوایی است.
*** نقش لغو تحریم ها در پیشرفت فناوری و نوآوری
رییس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم با اشاره به فعالیت های دیپلماتیك كشور گفت:لغو تحریم ها نقش اساسی در پیشرفت فناوری و نوآوری كشور خواهد داشت.
*** تمایل زیاد كشورها برای همكاری های علمی فضایی با ایران
رایزن سابق علمی ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه در مدت زمان فعالیت خود در زمینه های علمی در روسیه دانشمندان این كشور تمایل بسیاری برای ایجاد ارتباط با دانشمندان ایران داشتند خاطرنشان كرد:هم اكنون نیز كشورهای بسیاری تمایل همكاری های پژوهشی به ویژه برگزاری دوره های آموزشی مشترك و طراحی نرم افزارهای مورد استفاده در زمینه هوافضا دارند.
وی افزود: با كشورهای دوست می توانیم پروژه های مشترك را تعریف و انجام دهیم.
امی با ذكر مثالی اظهار داشت:طی یك طرح پژوهشی بر روی استفاده از موتور سوم در هواپیماهای پهن پیكر كه با استفاده از انرژی خورشیدی كار می كند فعالیت هایی انجام داده ایم و بتازگی متوجه شده ایم كه سازمان فضایی آمریكا نیز در این زمینه فعالیت های علمی انجام داده است.
وی توضیح داد:استفاده از موتور سوم با انرژی خورشیدی در زمان لندینگ (نشست و برخاست ) هواپیما صورت می گیرد و از انرژی آن برای تامین انرژی هواپیما برای تامین روشنایی و دیگر موارد بهره می گیرند؛ این امر در فرودگاه هایی كه بیش از 100 هزار لندینگ در سال انجام می گیرد بسیار مورد توجه قرار دارد چراكه این فرودگاه ها به نوعی فرودگاه های آلوده محسوب می شوند.
***تعریف 65 پروژه با همكاری دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی كشور
رییس پژوهشگاه هوافضا از تعریف 65 پروژه با همكاری دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی كشور خبر داد و گفت: این پروژه ها با همكاری ستاد هوافضای وزارت علوم، تحقیقات وفناوری تعریف و به دانشگاه های كشور ابلاغ شده است.
امی همچنین از دیگر برنامه های آتی خود را توسعه پژوهشكده های مختلف پژوهشگاه متبوع خود عنوان كرد و گفت: در این راستا پژوهشكده های علوم و فناوری فضایی، علوم و فناوری هوایی و پژوهشكده مدیریت، حقوق و استانداردهای هوافضا احیاء می شوند.
وی همچنین خاطرنشان كرد: دو گروه آموزشی مستقل با عنوان فیزیولوژی هوافضا و آینده پژوهی هوافضا ایجاد می شود.
امی همچنین ایجاد شركت های دانش بنیان جدید، همكاری با نهاد هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در امور غیر نظامی و ایجاد زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته هوافضا را از اهم برنامه های خود عنوان كرد.
رییس پژوهشگاه هوافضا از دیگر برنامه های این پژوهشگاه را كمك به توسعه هوانوردی عمومی عنوان كرد و گفت: هم اكنون تقریبا در هر شهر كشور یك فرودگاه وجود دارد كه می توان ازاین امكانات برای توسعه هوانوردی عمومی بهره برد.
وی توضیح داد: برخی از فرودگاه های كشور بلااستفاده هستند كه می خواهیم با همكاری بخش های مختلف از این ظرفیت برای توسعه هوانوردی عمومی بهره گیریم.
امی همچنین از استفاده از هواپیماهای خورشیدی را از دیگر دستورات مطالعات پژوهشی پژوهشگاه هوافضا یاد كرد.
*** اعزام انسان به زیرمدار
رییس پژوهشگاه هوافضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند ادامه پروژه پرتاب كاوشگر به فضا گفت: این پروژه با عنوان اعزام انسان به فضا در چند مرحله پیگیری می شود و هم اكنون در مرحله طراحی كاوشگر حامل انسان به زیرمدار با نام E1 قرار دارد.
وی افزود: ماكت این فضاپیما طراحی و در روز فناوری فضایی رونمایی شده است و در صورت تصویب این پروژه در مراكز ذیربط طی مدت زمان یك سال انسان را به زیرمدار (ارتفاع 120 كیلومتر از سطح زمین) می فرستیم.
امی خاطرنشان كرد: پیگیری پروژه اعزام انسان به فضا مستلزم این است كه سیاست های كلان دولت در زمینه پرتاب انسان مشخص شود، اما این پروژه در اسناد بالادستی از جمله سند ملی هوافضا تعریف شده است.
رییس پژوهشگاه هوافضا درباره اولویت سرمایه گذاری كشور بر روی ماهواره ها یا پیگیری اعزام انسان به فضا گفت:سرمایه گذاری بر روی ماهواره ها مهمتر است اما نباید از اعزام انسان به فضا غافل بود.
وی با بیان اینكه سرمایه گذاری بر روی ماهواره های مخابراتی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: استفاده از امواج صدا و سیما و حتی ارتباطات موبایلی نیاز به پرداخت حق اجاره به شركت های خارجی دارنده ماهواره های مخابراتی است كه سرمایه گذاری در این زمینه سبب كاهش هزینه ها می شود.
امی افزود: از طرفی سرمایه گذاری در پروژه اعزام انسان به فضا از نظر علم و پژوهشی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در نهایت تجربه های حاصل شده از آن در دیگر پروژه ها قابل استفاده است.
***مركز ملی فضایی، آژانس فضایی ایران است
رییس پژوهشگاه هوافضا با بیان اینكه پروژه های فضایی پروژه های كلان بوده و انجام آن به تمامی بسیاری از نهادها مرتبط است خاطرنشان كرد: در بسیاری از كشورهایی كه به فعالیت های فضایی اهمیت می دهند یك آژانس فضایی تشكیل شده كه در آن دانشمندان فضایی پروژه های كلان را بررسی و گزارشی از انجام پذیربودن پروژه ها را به هیات دولت ارایه می كنند و این امر به نوعی تصمیم سازی محسوب می شود.
وی افزود: در ایران نیز مركز ملی فضایی به عنوان آژانس ملی فضایی در كشورهای پیشرفته محسوب می شود.
به گفته امی بیش از 90 درصد آژانس های فضایی در جهان در وزارتخانه ها و سازمان های علمی قرار دارند.
به گزارش ایرنا، در سال 90 پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ازبدنه این وزارتخانه جدا و در قالب پژوهشكده سامانه های فضایی در قالب یكی از پژوهشكده های سازمان فضایی تحت نظر نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت.
این پژوهشگاه در سال جاری به ساختار اولیه خود بازگشت و زیرنظر وزارت علوم فعالیت های خود را با ریاست فتح الله امی از سرگرفت.
علمی(3)**9190**1201**1440
تعریف 65 پروژه با همكاری مراكز تحقیقاتی كشور؛
رییس پژوهشگاه هوا فضا:موتور هواپیمای ایران 140 تغییر می كند
۲۲ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر:
81566816
تهران-ایرنا-رییس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم با بیان اینكه یكی از برنامه های این پژوهشگاه احیای بخش هوایی است،گفت:در این راستا موتور هواپیمای ایران 140 تغییر می كند.