۲۴ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۲۴
کد خبر: 81569571
T T
۰ نفر
فرود پنج هزار فلامینگو در سواحل پارك ملی دریاچه ارومیه

ارومیه - ایرنا - رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پنج هزار فلامینگو در سواحل پارك ملی دریاچه ارومیه و مصب رودخانه نازلوچای ارومیه فرود آمدند.

امید یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور فلامینگوها در سواحل دریاچه ارومیه نشان دهنده وجود امنیت غذایی لازم برای این پرندگان در این منطقه است.

وی اظهار كرد: با توجه به اینكه فصل بهار فصل لانه سازی و زادآوری فلامینگوهاست احتمال اینكه این پرنده در پارك ملی دریاچه ارومیه جوجه آوری كند بالاست.

وی یادآوری كرد: به همین علت شناسایی مكانهای جوجه آوری این پرندگان توسط اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با كمك دستگاه هلی كم در دستور كار قرار دارد.

یوسفی گفت: فلامینگوها جزو تنوع زیستی پارك ملی دریاچه ارومیه محسوب می شوند كه در پیش از بروز خشكسالی در دریاچه ارومیه سالانه حضور صد هزار قطعه از این پرنده نیز در این منطقه گزارش شده است.

وی ادامه داد: بعد از خشك شدن بخش وسیعی از پهنه دریاچه ارومیه، فلامینگوهای مهاجر به استان به زیستگاه های دیگری از جمله تالابهای اقماری مجاور دریاچه پناه بردند.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: سواحل پارك ملی دریاچه ارومیه مكانی مناسب برای زمستان گذرانی فلامینگوها و جوجه آوری آنها هستند به گونه ای كه در زمستان امسال حدود 20 هزار قطعه از این پرنده در این زیست بوم فرود آمده اند.

وی اظهار كرد: فلامینگوها قبل از خشك شدن دریاچه ارومیه به دلیل نزدیك بودن به مصب رودخانه ها در جزایر 9 گانه فرود می آمدند ولی به دلیل كمبود آب در این مناطق امسال در اطراف جاده شهید كلانتری و بر روی نمكهای این مكان فرود آمدند.

یوسفی گفت: مردم محلی در راستای میزبانی از این گونه پرنده و ایجاد محیطی امن برای زمستان گذرانی آنها همكاری های مطلوبی با محیط زیست انجام می دهند.

فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار كشیده و پر و بالی به رنگهای سفید و صورتی است.

فلامینگوها به آرامی راه می روند و در حالی كه سر و منقار خود را در آب كم عمق فرو برده تغذیه می كنند و از 90 سانتیمتر تا یك و نیم متر بلندی دارد، بیشتر فلامینگوها حلزون و گیاهان آبی را می خورند.

این پرندگان به صورت دست جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی و مهاجرت می كنند.

در سالهای اخیر به دلیل بحران خشكسالی در دریاچه ارومیه اكثر تالابهای اقماری این دریاچه پذیرای این پرندگان زیبا هستند.

7125/6008
۰ نفر