بانكها سه ساله سرمایه گذاری های غیربانكی را واگذار می كنند

تهران- ایرنا- معاون امور بانكی، بیمه و شركتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاكید بر نقش بانكها به عنوان واسطه وجوه بین سپرده گذاران و فعالان اقتصادی گفت: در لایحه قانونی كه هم اكنون در شورای نگهبان در حال بررسی است، بانكها باید ظرف سه سال سرمایه گذاری های غیربانكی را واگذار كنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبكه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، محمد پاریزی با بیان اینكه بنگاهها بخشی از اقتصاد ملی هستند، افزود: به عنوان یك سیاست كلی باید عارضه بنگاهداری بانكها درمان و مدیریت این بنگاهها به فعالان اقتصادی سپرده و امكان دسترسی آنها به منابع بانك ها فراهم شود.

وی تاكید كرد: بانك ها بعنوان واسطه تامین وجوه سپرده گذاران و فعالان اقتصادی برای كارآفرینی و كسب و كار هستند و نباید به بنگاه داری بپردازند.

پاریزی با بیان اینكه 40 درصد از سرمایه پایه هر بانك می تواند صرف سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم شود، تصریح كرد: هر بانكی باید صرافی، شركت سرمایه گذاری داشته باشد كه این بخش از فعالیت ها را جزو فعالیت های بانكداری می نامیم.

معاون امور بانكی، بیمه و شركتهای دولتی در عین حال، خاطرنشان كرد: در جریان بنگاهداری بانكها، بخشی از منابع بانكها پرداخت تسهیلات به این شركتها و بنگاههای تحت پوشش یا وابسته به خود می شود كه در نتیجه شرایط غیررقابتی برای بانكها ایجاد می كند.

پاریزی گفت: سیاست كلی دولت این است كه هزینه تامین مالی را در كشور كاهش دهد كه این امر با واگذاری بنگاه های تحت پوشش بانكها و نیز كاهش نرخ سود تسهیلات محقق خواهد شد.

اقتصام(1) 9141**1558