۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81572314
T T
۰ نفر
270 هزار كارت آمایش به اتباع افغانستان مقیم ایران ارایه می شود

تهران - ایرنا - مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور اعلام كرد: 270 هزار كارت آمایش برای اتباع افغانستان كه قانونی در ایران حضور دارند، صادر و از 12 اردیبهشت ماه سال جاری بین آنان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، احمد محمدی فر روز چهارشنبه درنشستی با خبرنگاران افزود: كارت های آمایش در اختیار افراد و خانواده هایی قرار می گیرد كه به صورت مجاز و طبق مقررات در ایران حضور دارند.

وی تصریح كرد: اتباع افغانستانی كه كارت آمایش دریافت می كنند از امكانات فعالیت، اشتغال و زندگی در كشور برخوردار می شوند.

مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور همچنین اظهار كرد: طبق برنامه های اتخاذ شده در دو حوزه با كمك دستگاه های مختلف و با هماهنگی دولت افغانستان اقدامات قانونی را در خصوص اتباع افغان غیر قانونی اعمال می كنیم.

محمدی فر یادآور شد: در یك حوزه با افغانستانی های غیرمجاز برخورد می شود و در حوزه دیگر با صاحبان مشاغل و كارگاه هایی كه این افراد را به كار می گیرند، برخورد خواهیم كرد.

وی تاكید كرد: به كارگیری اتباع افغانستانی به صورت غیرمجاز در مشاغل و كارگاه ها اقدامی مجرمانه است و تمام افرادی كه اقدام به این كار كنند، شریك جرم هستند.

وی به صاحبان مشاغل كه از افراد غیرمجاز استفاده می كنند، توصیه كرد قبل از برخورد قانونی و پیش از آنكه دچار مشكل و ضرر و زیان شوند از بكارگیری افغانستانی های غیر مجاز جلوگیری كنند.

مدیركل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور اعلام كرد: سال گذشته حدود 300 هزار نفر از اتباع افغانی غیر مجاز در كشور توسط نیروی انتظامی شناسایی، دستگیر و به كشورشان بازگردانده شدند.

محمدی فر یادآور شد: در حال حاضر حدود 1.5 میلیون نفر از اتباع افغانی به صورت قانونمند به عنوان پناهنده یا دارا بودن اقامت موقت در جمهوری اسلامی ایران زندگی و به كار مشغول هستند.

وی همچنین گفت: كارت های آمایش برای 50 هزار خانوار افغانی قانونمند صادر شده و این كارت ها نشان دهنده آن است كه حضور آنان در كشور مجاز است.

مدیركل امور تباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور با بیان این كه تعداد قابل توجهی از اتباع غیر مجاز از كشور طرد شده اند،‌گفت:‌بخشی از پناهندگان افغان آسیب پذیر نیز در 29 اردوگاه در 24 مهانسرا در 13 استان كشور اسكان داده شده اند و تحت پوشش مجامع بین المللی و جمهوری اسلامی ایران هستند. علاوه براین

220 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر نیز تحت حمایت ویژه قرار دارند.

محمدی فر آمار دانش آموزان افغانی را 360 هزار نفر بیان كرد و گفت:این تعداد در حال تحصیل هستند و خدمات مشابه هموطنان ایرانی بهره مند می شوند.

وی با بیان این كه به اقشار آسیب پذیر افغان كمك هزینه تحصیلی تعلق می گیرد،‌اظهار كرد: به این قشر از اتباع برابر مصوبات 12 گروه تعریف شده، كمك هزینه هایی تعلق می گیرد تا فرزندان آنها از امكانات تحصیلی برخوردار شوند.

وی تعداد دانشجویان افغانی را 12 هزار نفر اعلام كرد و گفت:‌از ابتدای فرایند قانونمند شدن اتباع افغان، 17 هزار نفر از دانشجویان فارغ التحصیل شده اند.

محمدی فر به حوزه های علمیه و دینی نیز اشاره كرد و یادآور شد: 12 هزار نفر از طلاب افغانی تحت پوشش جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور خاطرنشان كرد: از سال 89 با قانونمند سازی امور اتباع در كشور برابر مقررات و ضوابط 360 مجوز اشتغال برای افغانی های قانونمند در كشور صادر شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساماندهی امور اتباع افغان گفت:‌ در ساماندهی اتباع گام های رو به جلویی برداشته شده و همچنان ادامه دارد.

وی اظهار كرد: اتباع افغان مجاز فقط اجازه دارند در 14 استان تعریف شده اسكان یابند.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور از ازدواج ایرانیان با اتباع بیگانه به عنوان یك معضل نام برد و یادآور شد: در این موضوع دچار مشكلات خارج از فرآیند قانونی هستیم.

وی با بیان این كه این موضوع مشكلات جدی را برای خانواده ها ایجاد كرده است از خانواده ها خواست تا پیش از اقدام به ازدواج با اتباع خارجی و از جمله افاغنه مراتب را به ادارات كل اتباع امور خارجه و مهاجرین واقع در استانداری ها اطلاع دهند و برای كسب مجوز قانونی اقدام كنند.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور خاطرنشان كرد:‌ در سال 93 یك هزار و 160 فقره مجوز ازدواج با اتباع خارجی در داخل كشور و یك هزار و 173 فقره ازدواج در خارج از كشور صادر شد.

محمدی فر در پاسخ به سوالی مبنی براین كه آیا به اتباع افغانی كه با زنان ایرانی ازدواج می كنند تبعیت ایرانی داده می شود؟، گفت: برابر مقررات ازدواج با زنان ایرانی مشمول اخذ تبعیت ایرانی نخواهد شد حتی اگر ماحصل این ازدواج فرزندی باشد.

وی ادامه دارد: تنها درصورتی كه فرزند زوج یاد شده به سن 18 سالگی برسد و اقامت آنها طی روندی قانونی ادامه یافته باشد و درخواست تابعیت نیز داده باشد به درخواست آنها رسیدگی و در صورت صلاحدید به تابعیت ایران درخواهند آمد.

وی به خانواده ها هشدار داد تا از این قبیل ازدواج ها پرهیز كنندچرا كه تبعات زیادی در بردارد.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این كه آیا افغان های تحصیلكرده قانونمند در كشور امكان خدمت در دستگاه های اجرایی و دولتی را دارند؟، خاطرنشان كرد: ‌اشتغال اتباع خارجی تابع قانون كار اتباع بیگانه است و برخورداری از كارت آمایش به منزله جذب آنها در دستگاه های دولتی نیست.

محمدی فر ادامه داد: تنها آن دسته از اتباع خارجی كه تابعیت ایرانی را كسب كرده باشند برابر مقررات مجاز هستند با اعمال برخی محدودیت ها در برخی مشاغل فعالیت كنند.

وی تاكید كرد: امكان اشتغال اتباع بدون ضوابط تعریف شده در دستگاههای اجرایی امكان پذیر نیست.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر این كه آیا برای بیمه اتباع افغان چاره اندیشی مناسبی در كشور شده است؟ اظهارداشت: طبق توافق با وزارت بهداشت همه اتباع افغانستانی مشابه اتباع ایرانی تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

مدیركل اتباع و امور مهاجرین خارجی وزارت كشور همچنین درباره بیمه حوادث گفت: ‌بیمه حوادث یكی ازملزومات اشتغال است و كارفرما موظف است تا نیروی كار افغانستانی را در صورتی كه به صورت قانونمند به كارگیری شده باشند، تحت پوشش بیمه حوادث قرار دهد.

محمدی فر در ادامه شایعه تعطیلی یك مدرسه تحت مدیریت اداره اتباع خارجی را رد كرد و اظهارداشت: فعالیت ‌هر مدرسه ای در نظام جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش ضوابط آموزش و پرورش مجازاست و تعطیل نخواهد شد و ما از فعالیت آن حمایت می كنیم.

وی با بیان این كه افغانستان همكاری خود را برای قانومند شدن حضور اتباع در ایران اعلام كرده است، یادآور شد: از سال 89 تا 93 حدود 3 میلیون نفر از اتباع افاغنه

غیرمجاز در كشور دستگیر و از كشور طرد شده اند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا اتباع افغانستانی اجازه سفر به شهرهای كشور را دارند یا خیر؟ افزود: افغان ها با در دست داشتن برگه تردد كه از اداره اتباع دریافت می كنند و مورد تایید نیروی انتظامی است مجاز به سفرهای برون شهری در استان های كشور نیز هستند.

وی همچنین از ایجاد 28 تشكل و سازمان های مردم نهاد افغانستانی در كشور خبر داد.

سیام (3) ** 9136 ** د . ت**1336