۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81573444
T T
۰ نفر
رييس جمهوري: با استفاده از ظرفيت هاي مناطق آزاد، صادرات غيرنفتي توسعه يابد

انزلي - ايرنا - رييس جمهوري گفت: با استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي مناطق آزاد تجاري و صنعتي، بايد صادرات غيرنفتي كشور توسعه يابد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام حسن روحاني روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از منطقه آزاد تجاري و صنعتي انزلي و مجتمع بندري كاسپين در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: مناطق آزاد تجاري و صنعتي بايد به مراكز بزرگ اقتصادي كشور تبديل شوند.

وي سال 1394 را سال رونق اقتصادي خواند و ادامه داد: امسال، سال رونق اقتصادي براي رسيدن به دستاوردهاي بزرگ اقتصادي است.

رييس جمهوري موقعيت گيلان را به لحاظ برخورداري از منطقه آزاد تجاري و صنعتي انزلي، موقعيتي ويژه و مناسب خواند.

حجت الاسلام روحاني با اشاره به گزارشي كه توسط معصومه ابتكار رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور ارائه شد، افزود: حفظ محيط زيست، موضوعي لازم است و اگر محيط زيست از بين برود، سلامت حيات نيز از بين مي رود.

وي از استاندار گيلان و همه مسوولان خواست دست به دست هم دهند تا فكري براي آلودگي هاي تالاب انزلي انديشيده شود تا اين تالاب، به روزهاي اوليه خود برگردد.

حجت الاسلام «حسن روحاني» رييس جمهوري اسلامي ايران امروز (پنجشنبه) در ادامه سفر استاني به گيلان، از منطقه آزاد انزلي بازديد و از مجموعه هاي اقتصادي اين منطقه ديدن كرد.

وي همچنين از طرح توسعه بندري كاسپين و طرح تقاطع غيرهمسطح منطقه آزاد بازديد كرد.

طرح احداث تقاطع غير هم سطح منطقه آزاد انزلي كه از سال 1388 تا سال 1392 فقط 35 درصد پيشرفت فيريكي داشته و روند ساخت آن از سال 1391 عملا با وقفه مواجه گرديده بود، پس از استقرار تيم مديريتي جديد و فعال سازي پروژه هاي راكد، ضمن تسريع در روند احداث مسير مستقيم اين پروژه از آبان ماه سال 92 تاكنون و در كمتر از 18 ماه پيشرفت فيزيكي آن به حدود 92 درصد رسيده است .

تقاطع غير هم سطح منطقه آزاد انزلي بصورت روگذر و شبدري كامل بوده كه طول شاخه اصلي تقاطع از ابتداي محل فراز تا انتهاي محل فرود در حدود يك هزار و يكصد متر و دو باند شمالي و جنوبي مي باشد؛ اين تقاطع جهت تامين كليه حركات گردشي و تغيير مسير ها و نيز يك زيرگذر به طول 600 متر جهت اتصال مسير رشت- انزلي به بندر كاسپين و به منظور توزيع متوازن بار ترافيكي بندر مذكور طراحي شده است .

همچنين دسترسي مسير راه آهن به محل اسكله و در نهايت اتصال منطقه به كمربندي امام زاده هاشم نيز از مسير زير گذر انجام مي شود .

حجت الاسلام روحاني رييس جمهوري را در اين بازديد محمد نهاونديان رييس دفتر رييس جمهوري، محمد شريعتمداري معاون اجرايي رييس‌جمهوري، اكبر تركان مشاور رييس جمهوري و دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد،حسين فريدون دستيار ارشد رييس جمهوري و همچنين رييس سازمان حفاظت محيط زيست و تعدادي از وزرا و نمايندگان استان گيلان در مجلس شوراي اسلامي همراهي مي كردند.

حجت الاسلام روحاني در ادامه پانزدهمين سفر استاني دولت به گيلان، پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست شوراي اداري گيلان حضور يافته و همچنين با خبرنگاران و اصحاب رسانه نشست خبري خواهد داشت.

رييس جمهوري و كاروان تدبير و اميد، روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه، در پانزدهمين سفر استاني دولت ميهمان گيلاني ها هستند.

منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است. سال 1383 خورشيدي اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي مورد تصويب هيات وزيران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سال 1384 از طرف هيات وزيران تعيين و ابلاغ شد كه بر اساس آن؛ منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي در سه بخش و محدوده مجزاي بندري، شهرك صنعتي و محدوده روستاي گلشن تعيين و ابلاغ شد.

منطقه آزاد انزلي اكنون شامل محدوده اي از شهرستان انزلي به مساحت تقريبي بيش از 9 هزار و 600 هكتار خشكي و تا عمق دو كيلومتر از آب هاي ساحلي است .

كشورهاي حاشيه درياي خزر ، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي جنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولات از طريق منطقه آزاد انزلي هستند.

معافيت مالياتي 20 ساله بر درآمد و دارايي از تاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي ، امكان فعاليت بانك ها و موسسات مالي بيمه اي در اين منطقه ، علاوه بر مزاياي قانوني همچون امكان مالكيت و مشاركت سرمايه گذاران خارجي تا ميزان 100 درصد در منطقه از اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا و معافيت هاي جديد براي فعالان اقتصادي توليدي ، فعال سازي پروژه هاي راكد عمراني ، بورس كالاي منطقه و رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر اقدامات موثري است كه زمينه ساز رونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.

علاوه بر مزيت هاي قانوني منطقه آزاد اعم از آزادي كامل ورود و خروج سرمايه، آزادي مشاركت سرمايه گذاري خارجي تا سقف 100 درصد ،تضمين كامل سرمايه هاي خارجي و سود حاصل از آنها ، امكان ورود كالا بدون پرداخت عوارض گمركي و سود بازرگاني منطقه ، ويژگي ها و مزاياي بيشمار ديگري از منظر جغرافيايي، اقتصادي ، عمراني و زير ساختي و دانش و فناوري دارد.

فعال‌ترين بندر ايراني حاشيه درياي خزر با دارا بودن 10پست اسكله تخصصي و توان تخليه و بارگيري شش ميليون تن كالا در سال ، وجود گمرك انزلي به عنوان يكي از مدرن ترين گمركات كشور، نزديكي به فرودگاه بين‌المللي رشت، نزديكي به بنادر شمالي درياي خزر و بنادر اروپايي از طريق رودخانه ولگا، نزديكي به پايتخت كشور و مراكز و قطب‌هاي صنعتي و جمعيتي كشور به عنوان مراكز توليد و مصرف، وجود تالاب بين‌المللي انزلي به عنوان يكي از قطب‌هاي اكوتوريسم كشور، واقع شدن در مسير كريدور شمال جنوب ، نزديكي به شهرك‌هاي صنعتي انزلي و رشت ، برخورداري از آب و هواي معتدل ، وجود نيروي كار متخصص از امكانات و ظرفيت هاي اين منطقه براي توسعه اقتصادي استان گيلان بشمار مي رود.

در صورت اتصال بندر انزلي به راه‌آهن سراسري ، شاهد وقوع انقلابي در صنعت حمل‌و‌نقل به عنوان يكي از اركان اصلي توسعه و ترانزيت كالا و مسافر در منطقه خواهيم بود.

پيش بيني مي شود پس از اتمام پروژه‌هاي زيرساختي محدوده منطقه آزاد انزلي نظير بندرگاه و اتصال آن به شبكه راه آهن سراسري، شاهد دوران طلايي در صنعت، تجارت و گردشگري منطقه و كشور باشيم چراكه اين منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملي به اقتصاد و تجارت جهاني است.ك/2

6030 / 2007