۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85627440
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۵۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در گیلان شناسایی شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: هزار و ۵۱۴ مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در نیمه نخست امسال در استان شناسایی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد بیشتر است.

صالح محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین موارد شناسایی شده توسط مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا، لنگرود، تالش، آستارا و ماسال بوده است.

وی اضافه کرد: از مجموع تغییر کاربری‌های شناسایی شده برای ۱۵۳ مورد تبصره یک ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغی اجرا شد که بیشترین آنها در شهرستان‌های لاهیجان، شفت و سیاهکل انجام بوده است.

به گفته وی، طبق این تبصره اگر مرتکب پس از اعلام جهاد کشاورزی به اقدام خود ادامه دهد، نیروی انتظامی موظف است بر اساس درخواست جهاد کشاورزی از ادامه کار مرتکب جلوگیری کند که در این موارد اینگونه اقدام شد.

وی بیان کرد: همچنین برای ۲۴۷ مورد تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغی به اجرا درآمد که بیشترین آنها در شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا، رودبار، لاهیجان و شفت بوده است و بر اساس این تبصره ماموران جهاد کشاورزی با حضور نماینده دادسرا یا دادگاه ضمن تنظیم صورتجلسه نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام و وضعیت زمین را به حالت اولیه برگرداندند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: در نیمه نخست امسال در ۷۳ مورد هم احکام موضوع ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در گیلان اجرا شد که بیشترین تعداد آن هم در شهرستان‌های رشت، آستانه‌اشرفیه و رودبار انجام شده‌است.

وی بیان کرد: بر اساس این ماده مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغی موضوع این قانون که به صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) این قانون اقدام به تغییر کاربری نمایند، علاوه بر قلع و قمع بنا به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می شوند.

محمدی ضمن تاکید بر همکاری مردم برای اعلام تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی اظهار کرد: سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی زراعی و باغی با هدف ایجاد ارتباط مردم برای اطلاع‌رسانی؛ پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

وی اضافه کرد: همچنین سامانه ۱۵۰۴ و تلفن ۳۲۶۶۷۵۰۶ یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به صورت شبانه‌روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های ملی و هرگونه دخل و تصرف بر اراضی ملی و مراتع است.

گیلان دارای ۴۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم این خطه در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان است ضمن اینکه یکی از تولیدکنندگان مهم طیور در کشور هم می باشد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج کشور به شمار می‌رود که با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha