۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۴۱
کد خبر: 81573746
T T
۰ نفر
كنگره بین المللی جندی شاپور نخستین دانشگاه جهان برگزار می شود

دزفول - ایرنا - رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت:كنگره جندی شاپور نخستین دانشگاه علمی جهان با رویكرد بین المللی در بهمن ماه امسال در دزفول برگزار می شود.

دانشگاه جندی شاپور كه اكنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در 1800 سال پیش ، نخستین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی ، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.

محمدرضا عصاری پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات انجام شده برای طرح موضوع این كنگره در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) یونسكو با پیگیری علی اكبر ولایتی رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:تلاش برای معرفی جهانی دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی ترین مركز علمی جهان با 1800 سال قدمت از اهداف برگزاری این كنگره می باشد.

وی معرفی پیشینه 1800 ساله آموزش عالی در ایران را از دیگر اهداف برگزاری این كنگره برشمرد و گفت:طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور دزفول ، نخستین نظام نامه آموزش عالی در 1800 سال پیش در دانشگاه جندی شاپور شكل گرفت.

عصاری با اشاره برنامه ریزی انجام شده برای حضور رییس جمهوری در آیین افتتاح كنگره جندی شاپور در تهران اظهار كرد:طبق برنامه ریزی انجام شده ، كنگره مذكور به مدت سه روز علاوه بر دزفول ، با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی و برخی میهمانان خارجی در تهران نیز برگزار می شود.

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول همچنین از اعلام آمادگی گروه های باستان شناسی از كشورهای اروپایی و آمریكا برای كاوش در محوطه باستانی جندی شاپور در دزفول افزود:به دنبال اعلام برگزاری كنگره جندی شاپور در چند ماه اخیر و بنا به تایید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اجماع جهانی برای كاوش در محوطه باستانی جندی شاپور در حال شكل گیری است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست شورای سیاست گذاری كنگره جندی شاپور با حضور وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری ، فرهنگ و ارشاد و وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری افزود:در این نشست اركان اصلی كنگره جندی شاپور مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار كرد: دبیر خانه علمی این كنگره به ریاست وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در تهران تشكیل شده و علی اكبر ولایتی نیز ریاست شورای سیاست گذاری كنگره را بر عهده دارد ضمن اینكه دبیری شورای سیاست گذاری این كنگره بر عهده ضیاء هاشمی معاون وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری است.

عصاری همچنین با بیان اینكه كنگره جندی شاپور در مدت سه روز برگزار می شود گفت:این كنگره در روز نخست در دانشگاه تهران به عنوان نماد دانشگاه های عصر معاصر ، روز دوم در دانشگاه جندی شاپور دزفول به عنوان نماد دانشگاه های عصر كهن برگزار خواهد شد ضمن اینكه روز سوم نیز از محوطه باستانی جندی شاپور در اطراف دزفول بازدید خواهد شد.

شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت ، در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.

نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در 1700 سال پیش در این شهر تاسیس شد.

دانشگاه جندی شاپور در عصر خود معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته هایی چون پزشكی و نجوم در آن تدریس می شد.

آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

6068**1599
۰ نفر