۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹
کد خبر: 81576409
T T
۰ نفر

راه اندازي طرح هاي صنعتي راكد گامي به سوي اشتغالزايي

۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹
کد خبر: 81576409
راه اندازي طرح هاي صنعتي راكد گامي به سوي اشتغالزايي

ياسوج- ايرنا- توسعه و راه اندازي كارخانه ها و طرح هاي صنعتي علاوه بر افزايش توليد داخلي، زمينه اشتغال پايدار را فرهم مي كند.

رويكرد دولت يازدهم در كاهش وابستگي بودجه عمومي كشور به اقتصاد نفتي، زمينه را براي توليد داخلي و صادرات فراهم كرده است.

اين اقدام مهم اقتصادي دولت گام ارزشمندي در زمينه تحقق سياست اقتصاد مقاومتي ، مقابله با تحريم ها و آينده ي روشني را براي بخش صنعت كشور ترسيم كرده است.

راه اندازي كارخانه هاي تعطيل شده روي ديگر اين سكه اقتصادي است كه تا كنون با حمايت هاي دولت و تلاش مسوولان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد واحدهاي صنعتي بزرگِ راكد دراين استان دوباره به چرخه توليد بازگشته است .

كارخانه هايي كه به همت متخصصان داخلي به يك دهه انتظار براي نوسازي از سوي نيرو هاي خارجي پايان داد و با توان بومي دو باره به چرخه توليدباز گشتند.

كارخانه قند و گلوكز ياسوج كه به مادر صنعت كهگيلويه و بويراحمد شهرت داشت بيش از 10 تعطيل و بيش از يكصد كارگر را خانه نشين كرده بود از مهمترين طرح هاي غير فعال در كهگيلويه و بويراحمد بود.

مديركل صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: 700 واحد صنعتي در اين استان وجود دارد كه 40 درصد آنها از جمله كارخانه قند، آرد، نشاسته و گلوكز ياسوج، خوراك دام و طيور دشت روم و تصفيه روغن گچساران سالها تعطيل بودند اما اكنون با تلاش‌هاي صورت گرفته توانسته ايم واحدهاي راكد صنعتي در استان را به 30 درصد برسانيم.

داريوش ديوديده افزود: با نوسازي 17 طرح صنعتي در استان امسال ميزان واحد هاي غير فعال اين استان به كمتر از 20 درصد خواهد رسيد.

ديوديده اظهار كرد: كمبود نقدينگي، معوقات بانكي، سرمايه در گردش و مشكلات موجود در تهيه مواد اوليه ازجمله مهمترين مشكلات واحدهاي صنعتي كهگيلويه و بويراحمد است كه دولت براي حمايت از سرمايه‌گذاران اين بخش از هيچ كمكي دريغ نمي كند.

وي عنوان كرد: كارخانه توليد خوراك دام، طيور و آبزيان تنگاري دشت روم يكي از اين كارخانه ها بود كه بعد از چهار سال تعطيلي و راكد ماندن با تلاش مسوولان كشوري و استاني به چرخه توليد بازگشت.

ديوديده ابراز داشت: اين كارخانه بنا به عللي همچون كمبود اعتبار، مستهلك بودن برخي قطعات و معارض هاي محلي از ابتداي سال 1389 به طور كامل از چرخه توليد خارج و تعطيل شد .

وي گفت: تعطيلي اين كارخانه علاوه بر اختلال در تغذيه دام هاي عشاير و روستاييان، هزينه هاي بالاي اياب و ذهاب مردم، حمل و نقل و خريد انواع خوراك دام بخشي از اشتغال استان هم دچار چالش كرده بود.

يكي از دامداراني كه براي تهيه خوراك دام به اين كارخانه آمده بود به خبرنگار ايرنا گفت: طي چهار سال گذشته كه اين كارخانه تعطيل بوده مجبور بوديم خوراك دامهايمان را با قيمت و كرايه بالاتر از ساير استان ها تهيه كنيم.

علي يار محمدي افزود: علاوه بر هزينه حمل و نقل و خطر جاده ها، اتلاف وقت گاهي موجب اختلال در تغذيه دام هايمان هم مي شد .

وجود اين مشكلات در شرايطي رقم خورده است كه كهگيلويه و بويراحمد داراي رتبه چهارم كشوري در زمينه توليد ماهيان سردآبي با توليد سالانه بيش از 13 هزار تن ماهي ،دارا بودن بيش از دو ميليون و 100 واحد دامي با توليد سالانه 20 هزار تن گوشت قرمز، 84 هزار تن شير و 140 واحد مرغداري با توليد هشت هزار تن گوشت سفيد ظرفيت هاي مطلوبي در زمينه كشاورزي و دامداري دارد.

مدير عامل كارخانه ظرفيت توليدي اسمي كارخانه را حدود 40 هزار تن در سال اعلام كرد و گفت: با راه اندازي مجدد اين كارخانه براي بيش از 200 نفر شغل مستقيم و غير مستقيم ايجاد شده است .

محمد محمدي مي گويد: ميزان سرمايه گذاري مجدد اين كارخانه 700 ميليون تومان بود كه 600 ميليون تومان آن با كمك تعاوني اتحاديه هاي عشايري استان و سازمان امور عشايري كشور و مابقي از طريق صندوق توسعه عشايري كشور تامين شده است.

وي افزود: ميزان صادرات سالانه اين كارخانه بيش از سه هزار تن است كه از ابتداي راه اندازي تاكنون به استان هايي نظير خوزستان، فارس و چهارمحال و بختياري صادرات داشته ايم.

مجيد علي پور مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد هم هدف از راه اندازي مجدد اين كارخانه را تامين علوفه دامي عشاير و فعالان مرتبط با حوزه دامي برشمرد و گفت: تعمير، نصب و راه اندازي مجدد اين كارخانه به همت متخصصان بومي صورت گرفته است.

نماينده مردم بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي هم مي گويد: يكي از سياست هاي اصلي دولت و مجلس دركنار هم اين است كه بتوانيم با بازگرداندن واحدهاي توليدي و صنعتي تعطيل و نيمه راكد به چرخه توليد، بخشي از نيازهاي جامعه را در حوزه اشتغال فراهم كنيم.

غلام محمد زراعي افزود: عملكرد دولت يازدهم در زمينه رشد اقتصادي مطلوب است و اميدواريم در آينده اين روند اميدوار كننده ادامه داشته باشد.

وي راه اندازي چهار كارخانه تعطيل طي يك سال كذشته دركهگيلويه و بويراحمد را از خدمات ارزنده دولت در اين استان عنوان كرد و گفت: اشتغال بيش از 300 نفر در اين كارخانه ها موجب رونق اشتغال در اين استان شده است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي هم مي گويد: حمايت از كشاورزان براي خودكفايي ملي و امنيت غذايي مردم با در نظر گرفتن شرايط تحريم ضروري است.

غلامرضا تاجگردون فعال كردن طرح هاي بزرگ راكد در بخش هاي مختلف به ويژه اشتغالزايي را از رويكردهاي مهم دولت دانست.

بيش از 690طرح صنعتي با سرمايه گذاري بيش ازچهار هزار و 263 ميليارد ريال و اشتغالزايي هشت هزار و 428 نفر در كهگيلويه و بويراحمد فعال است.

7529/1662