۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81576607
T T
۰ نفر

تابستان كم آب در انتظار شش شهر كهگيلويه و بويراحمد

۳۰ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶
کد خبر: 81576607
تابستان كم آب در انتظار شش شهر كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج - ايرنا - اگر چه به مدد بارش هاي بهاري بخشي از مشكلات كم آبي استان كهگيلويه و بويراحمد رفع شد، اما به دليل وجود اقليم گرمسيري و استفاده نادرست از آب بيشتر شهرهاي اين استان امسال تابستان سختي را پيش رو خواهند داشت.

كهگيلويه و بويراحمد به علت برخورداري از دو اقليم متفاوت سرد و گرم در سالهاي اخير همواره با خشكسالي دست و پنجه نرم كرده است، اما شرايط آبي اين استان امسال وضعيت مناسبي ندارد.

بر اساس آمار اداره كل هواشناسي كهگيلويه و بويراحمد ميزان بارش در تمامي شهر هاي اين استان نسبت به مدت مشابه پارسال بجز در يك شهر كمتر است.

ميزان بارش در سال زراعي امسال در شهر هاي كهگيلويه و بويراحمد به ترتيب، سي سخت 625ميليمتر، ياسوج 570 ميليمتر،دهدشت 316 ميليمتر، ايستگاه امامزاده جعفر 315 ميليمتر، گچساران 310 ميليمتر و ليكك 266 ميليمتر است.

اين آمار ها نشان مي دهد كه ميزان بارش در تمامي شهر هاي كهگيلويه و بويراحمد بيش از50 تا 200 ميليمتر كمتر از ميزان بارش در مدت زمان مشابه پارسال است.

مديرعامل آب و فاضلاب شهري كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: امسال بيش از 500 شهر در كشور با تنش آبي روبرو است كه از اين تعداد بيش از شش شهر در كهگيلويه و بويراحمد است.

علي لدني‌نژاد افزود: احتمال جيره بندي در شهر هاي ياسوج، دهدشت، مادوان، ليكك، سوق و چيتاب در صورت صرفه جويي نكردن در مصرف آب زياد است.

وي بيان كرد: رودخانه بشار و مادوان در حاشيه شهر ياسوج و مادوان وجود دارند اما به دليل نداشتن تصفيه خانه آب در حال حاضر نمي‌توانيم از آب اين دو رودخانه براي آب آشاميدني مردم اين دو شهر استفاده كنيم.

لدني‌نژاد اظهار كرد: بيش از 90 درصد آب مصرفي شهر ياسوج از طريق منابع زيرزميني و چاه تامين مي‌شود كه زنگ خطري در مقابل كاهش سطح آب هاي زير زميني است.

وي عنوان كرد: در چند سال اخير به دليل محدوديت ‌هاي اعتباري در زمينه ايجاد زيرساخت‌هاي آب از جمله حفر چاه، ساخت مخزن ذخيره آب، احداث تصويه خانه، اصلاح شبكه‌هاي آب شهري و استانداردسازي شبكه آب شهري در برخي از شهرهاي استان اقدام نشده است.

لدني‌نژاد ابراز داشت: با بيان اينكه سه شهر چيتاب، مادوان و پاتاوه به دليل نداشتن مخازن ذخيره آب هم اكنون با مشكلات جدي مواجهند،گفت: در گذشته اين سه شهر زير پوشش آب فاضلاب روستايي بودند و مخازن متناسب با افزايش جمعيت آنها احداث نشده است.

اما معضل جدي كه در شهر ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد هميشه مساله ساز بوده وجود شيكه هاي فرسوده و انشعاب هاي غير مجاز است كه تاكنون دستگاه هاي خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب را با مشكلات فراواني روبرو كرده است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: شمار زيادي از مشتركان در شهر هاي ياسوج و مادوان از انشعاب غير مجاز استفاده مي كنند كه اين موضوع در افزايش مصرف آب نقش مهمي دارد.

علي لدني نژاد تصريح كرد: پارسال با راه اندازي پليس آب تعداد زيادي انشعاب غير مجاز شناسايي شد ، كه اين افراد از آب آشامديدني براي آبياري باغ ها و شاليزار ها استفاده مي كردند.

اين مسوول ادامه داد: با استمرار وضع موجود مصرف آب در كهگيلويه و بويراحمد، بايد منتظر بحران آب در در فصل گرما در برخي از شهرهاي اين استان باشيم.

اما روي ديگر سكه مشكلات كم آبي در كهگيلويه و بويراحمد به خصوص در شهر ياسوج فرسودگي شبكه آبرساني اين شهر است كه موجب هدر رفت بيش از 30 درصد از آب آشاميدني اين شهر مي شود.

براساس آمار شركت آب و فاضلاب شهري شهرستان بويراحمد در سال 93 حدود يك هزار و 800 مورد تعمير و رفع شكستگي لوله و شبكه آبرساني از سوي كاركنان حوزه اتفاقات اين اداره در شهر ياسوج انجام شد.

براساس اين آمار بيش از 60 درصد شبكه آبرساني شهر ياسوج فرسوده است كه اين موضوع نيازمند اعتبارات كلان است.

براساس آمار اين شركت در سال گذشته بيش از يك هزار و 100 فقره انشعاب غيرمجاز آب در شهر ياسوج جمع آوري شده است.

مدير عامل شركت آب و فاضلاب شهري كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به فرسودگي شبكه هاي آب آشاميدني اين استان مي گويد: بيش از 670 ميليارد ريال براي مرمت شبكه آبرساني شهرهاي 17 گانه اين استان نياز است.

لدني با بيان اينكه الگوي مصرف و زيرساخت‌هاي آب شهري در مصرف صحيح آب نقش دارند، افزود: الگو مصرف مردم صحيح نيست و نياز به اصلاح دارد و استانداردسازي زيرساخت‌هاي آب كه در چند سال اخير انجام نشده است.

وي اظهار كرد: ميزان مصرف آب براي هر نفر در شبانه روز در سطح دنيا 100بين تا 110 ليتر، در صورتي كه اين ميزان در كشور ما بين 160 تا180 ليتر و در استان كهگيلويه و بويراحمد بالاتر از 220 ليتر است.

مديرعامل شركت آب منطقه اي كهگيلويه و بويراحمد نيز از افت شديد سطح آب سفره هاي زيرزميني بويژه در سال هاي اخير خبر داد.

علي لطفي افزود: بيش از دو هزار ميليون مترمكعبي آب در سه حوزه آشاميدني، صنعت و كشاورزي كهگيلويه و بويراحمد نياز است كه وضعيت موجود آب هم اكنون در اين سه حوزه به ترتيب 54، 20 و 986 ميليون مترمكعب است.

وي اظهار كرد:بيشترين ميزان مصرف آب در كهگيلويه و بويراحمد در بخش كشاورزي انجام مي شود كه برداشتهاي بي رويه از سفره هاي آب زير زميني منابع آبي اين استان را به شدت تهديد مي كند.

با اين وجود تابستان هاي سوزان مناطق گرمسيري و سيل مسافران تابستاني به مناطق سردسيري هنوز نيامده كمبود آب در كهگيلويه و بويراحمد مساله ساز شده ، كه اين موضوع نيازمند همت جدي مردم در مصرف صحيح اين مايه حياتي است.

كهگيلويه وبويراحمد درعين حال سالانه 11ميلياردمترمكعب روان آب دارد.

7529/6162