۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۳:۱۰
کد خبر: 81581615
T T
۰ نفر
رشد گفتار و زبان كودكانتان را جدي بگيريد

شيراز - ايرنا - مدير گروه گفتاردرماني دانشكده توان بخشي دانشگاه علوم پزشكي شيراز تاكيد كرد : رشد گفتار و زبان كودكان بايد جدي گرفته شود، چراكه ضامن رشد و سلامت ذهني، شخصيتي و تحصيلي كودك است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، به نقل از نمابر چهارشنبه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، دكتر مجيد اوريادي زنجاني با گرامي داشت دوم ارديبهشت ماه به عنوان روز ملي گفتار درماني، گفت : گفتاردرماني يا آسيب شناسي گفتار و زبان رشته اي از علوم توانبخشي است كه به بررسي ماهيت انواع اختلالات گفتار وزبان و نيز روش هاي تشخيص و درمان اين اختلالات مي پردازد.

وي اظهار داشت : گفتاردرمان مي تواند از بدو تولد در رابطه با كودكاني كه در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان (NICU) هستند و مشكلات مكيدن و بلع دارند تا بزرگسالاني كه در اثر سكته مغزي يا ضربه مغزي دچار اختلالات زباني اكتسابي مي شوند، خدماتي را ارايه دهد، حتي در مورد كودكاني كه در سنين مدرسه هستند و مشكلات خواندن و نوشتن دارند نيز خدمات ارائه مي دهد.

دكتر اوريادي بيان كرد : يك قاعده كلي و مهم در گفتاردرماني وجود دارد با عنوان تشخيص به موقع، مداخله به موقع، بدين معني كه بهترين دوره يادگيري مهارت هاي كلامي بين سنين يك تا سه سالگي است، بنابراين هرچه اختلال گفتاري كودك سريع تر تشخيص داده شده و كودك از همان سنين كم، حتي زير سن يك سالگي از خدمات گفتاردرماني بهره مند شود، پيش آگهي دست يابي كودك به مهارت هاي گفتاري و زباني بهتر خواهد بود.

وي گفت : درمورد اختلالات اكتسابي پس از آسيب هاي مغزي بهترين زمان انجام مداخلات درماني، پس از ثابت شدن شرايط پزشكي بيمار است و بيشترين تأثيرشش تا 12 ماه از شروع آسيب مي باشد.

دكتر اوريادي ادامه داد : گفتار درمانان به گروه هاي مختلفي مي توانند كمك كنند كه بخشي از آن ها شامل كودكان دچار تأخير در شروع حرف زدن، در درك كلمات و جملات ديگران، دچار مشكل در تلفظ درست اصوات گفتاري، دچار نارواني گفتار (لكنت)، كودكان دچار مشكل در برقراري ارتباط كلامي يا غير كلامي، كودكان دچار كم شنوايي يا ناشنوايي كاربر سمعك يا كاشت حلزون، كودكان دچار اختلال صوتي ناشي از بد استفاده كردن از صدا، كودكان دچار اختلال در جويدن و بلع مواد غذايي وكودكان دچار شكاف كام هستند .

وي از كودكان دچار اتيسم، فلج مغزي، اختلال يادگيري، اختلال در خواندن و نوشتن، عقب ماندگي ذهني شامل سندرم داون، بزرگسالان دچار اختلالات صوتي شامل: گرفتگي صدا، خشونت صدا، زير و بمي نابهنجار صدا، بزرگسالان دچار مشكل در تلفظ درست اصوات گفتاري و اختلالات گفتاري به دنبال آسيب هاي مغزي، به عنوان ساير گروه هايي كه مي توانند خدمات گفتار درماني دريافت كنند نام برد .

دكتر اوريادي اظهارداشت : در حال حاضر گروه گفتاردرماني دانشكده توان بخشي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در 11مراكز توان بخشي و بيمارستاني خدمات گفتاردرماني به مددجويان ارايه مي كند كه كلينيك گفتاردرماني دانشكده توانبخشي از جمله آنهاست .

دوم ارديبهشت روز گفتار درماني نام دارد .ك/1

6113/ 5054